:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
آمریکا 20 بانک و شرکت مرتبط با بنیاد تعاون بسیج را تحریم کرد

بانک های ملت، پارسیان، مهر اقتصاد، سینا و 16 شرکت دیگر توسط وزارت خزانه داری آمریکا ofac تحریم شدند

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود برخی سازمان‌ها و 20 شرکت و بانک تحت نظارت و مرتبط با بسیج، شامل بانک های ملت، پارسیان، مهر اقتصاد، سینا و شرکت‌های فولاد مبارکه و تراکتورسازی ایران را تحریم کرد. این درحالیست که برخی کارشناسان معتقدند که برخی از این بانک ها و شرکت ها شرکت های خدماتی و تولیدی هستند و به همه فعالان اقتصادی خدمات می دهند و سهام آنها نیز عمومی است و هر کسی قادر به خرید سهام آنهاست
کد خبر: ۱۲۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
اقتصاد گردان - وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود برخی سازمان‌ها و 20 شرکت و بانک تحت نظارت و مرتبط با بسیج، شامل بانک های ملت، پارسیان، مهر اقتصاد، سینا و شرکت‌های فولاد مبارکه و تراکتورسازی ایران را تحریم کرد.


یک مقام دولت آمریکا در این خصوص اعلام کرد که «انتظار ما این است که هرگونه روابط بانکی با آن بانک‌ها در هر جایی خارج از ایران هدف قرار خواهد گرفت یا مسدود خواهد شد»‌.
دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌ داری آمریکا (OFAC) اعلام کرد ۲۰ نهاد و شرکت مرتبط با بنیاد تعاون بسیج که از فعالیتهای بسیج حمایت می کردند از سوی این وزارتخانه مورد تحریم قرار گرفته است. تحریم های مذکور به بهانه «مبارزه علیه تروریسم» هستند.
در بیانیه صادره توسط دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌ داری آمریکا این تحریم ها به بهانه حمایت مالی این ۲۰ نهاد از بسیج تحت تحریم قرار گرفته اند. اشخاص حقوقی در آمریکا از انجام هر گونه کار و تجارت با افراد یا نهادهای ذیل این لیست سیاه منع شده اند.
طبق اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، فهرست کامل شرکت‌ها و نهادهای ایران که مورد تحریم قرار گرفته‌اند، به‌شرح زیر است:

شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه مهرآوران
گروه بهمن
شرکت تولید روی بندرعباس
بانک ملت
بنیاد تعاون بسیج
شرکت کالسیمین
شرکت فولاد مبارکه اصفهان
شرکت تراکتورسازی ایران
شرکت توسعه معادن روی ایران
بانک مهر اقتصاد
گروه مالی مهر اقتصاد
شرکت سرمایه‌گذاری نگین ساحل رویال
بانک پارسیان
شرکت شیمیایی پارسیان کاتالیست
شرکت ذوب و احیای روی قشم
بانک سینا
شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان
شرکت سرمایه‌گذاری تکتار
شرکت مهندسی تکنوتار
شرکت تولید اسید زنجان



وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه ۲۴ مهر اعلام کرد این تحریم ها در پی فرمان اجرایی ۱۸ اردیبهشت دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک موسوم به برجام صادر شده است.  ofac وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است شرکت‌های وابسته به «بنیاد تعاون بسیج» را هدف تحریم‌های جدید خود قرار داده که به گفته آن، منابع مالی نیروهای شبه‌نظامی ایران را تأمین می‌کنند.
به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شبکه دستکم ۲۰ شرکت و موسسه مالی را در بر می گیرد که زیر نظر «بنیاد تعاون بسیج» هستند. شرکت‌های تراکتورسازی تبریز و صنایع فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت و مهراقتصاد نوین از جمله این موسسات هستند که هدف تحریم‌های تازه آمریکا قرار گرفته‌اند. «بنیاد تعاون بسیج» متهم است که از این شرکت‌ها و موسسات استفاده می‌کند تا روی تجارت‌های چند میلیارد دلاری در حوزه‌های خودروسازی، معدن، فولاد و بانکی  اثر بگذارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که بر اساس این تحریم‌ها، شهروندان آمریکایی حق ندارند تا با این شبکه تجارت کنند و اموال آنها نیز ضبط خواهد شد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرده، گفته است: تحریم این موسسات مالی چند میلیارد دلاری به این خاطر است که آنها از نیروهای شبه‌نظامی ایران حمایت می‌کنند.
در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده بود: جمهوری اسلامی ایران ممکن است روش‌هایی را برای کاستن از فشار تحریم‌ها به کار گیرد.شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج نیز بخشی از سهام فولاد مبارکه را در اختیار دارد. این شرکت همچنین در سال ۸۷ سهام تراکتورسازی تبریز را خریداری کرده بود. شرکت مهر اقتصاد ایرانیان، همچنین سهام برخی از دیگر شرکت‌ها از جمله ایرالکو، صدرا، تکنوتاز، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی و داروسازی جابربن حیان را خریداری کرده است.