:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سومین گام شورای شهر تهران برای شفاف‌سازی

شهرداری ملزم به انتشار اطلاعات حوزه شهرسازی شد

روز گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۲۰رأی موافق کلیات طرح الزام شهرداری تهران به انتشار اطلاعات حوزه شهرداری را به تصویب رساندند.
کد خبر: ۱۲۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸
اقتصادگردان- به گزارش تعادل، تصویب این مصوبه سومین گام شورای شهر تهران در مسیر شفافیت و جلوگیری از فساد و تخلف است. نخستین گام با بارگذاری سایت شفافیت انجام شد و پس از آن طرح تعارض منافع گام بعدی بود که مجموعا تاثیرگذاری بسیاری در تحقق شفافیت و جلوگیری از تخلفات داشته است. البته شهرداری تهران نیز در دوره کنونی فعالیت‌هایی برای مبارزه با فساد و شفاف‌سازی انجام داده است که از جمله می‌توان به ممنوعیت صدور هولوگرام و محدودکردن فعالیت شوراهای معماری مناطق را نام برد.

زهرا صدراعظم نوری در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به انتشار اطلاعات شهرسازی با بیان اینکه این نوع از طرح‌ها موجب جلوگیری از رانت و تخلف می‌شوند اما در این‌بارگذاری‌ها نحوه استفاده شهروندان باید مشخص شود، تصریح کرد: برای مثال، من یک شهروندم که در کنار ساختمان مان تخلفی رخ می‌دهد اما پلاک ثبتی را نمی‌دانم و هیچ راهی برای گزارش این تخلف ندارم. با این طرح شهروندان امکان ثبت و گزارش تخلفات را پیدا می‌کنند.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز درباره این طرح گفت: در کشور دستگاه‌های نظارتی کم نداریم اما متاسفانه دچار مشکلات بسیاری در این حوزه هستیم به شکلی که اعتماد عمومی مردم ضربات بزرگی خورده است. ما نمی‌خواهیم قوانین قبلی موجود را تغییر دهیم اما ساختار کنونی به شکلی است که حتی همسایه نمی‌داند سطح اشغال و تعداد طبقات ساختمان کناری خود که در حال ساخت است، به چه میزان است. این طرح اطلاعات را برای ذینفعان در اختیار می‌گذارد.

میرلوحی با بیان اینکه مهم است افکار عمومی برای نظارت اتفاقاتی که در شهر روی می‌دهد، اطلاعات کافی داشته باشد، گفت: تصور می‌کنم این طرح در سه کمیسیون با نظرات کارشناسی مناسب پخته شده است و همه جوانب کار در آن مورد بررسی قرار گرفته تا در نهایت از این طریق نظارت عمومی شکل بگیرد و اهالی محلات با اطلاع از تخلف نسبت به آن اعتراض کنند.

در ادامه محسن هاشمی، رییس شورای شهرتهران نیز با اضافه کردن پیشنهادی به این طرح گفت: این طرح‌ها کمبودهایی هم دارند. گذاشتن قراردادهای شهرداری یا پروانه‌های ساختمانی در سامانه به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند. ممکن است این کار تا حدی از میزان تخلفات بکاهد، اما مشکل را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر شهروندی خواست به یک پروانه ساختمانی اعتراض کند چگونه می‌تواند اعتراضش را مطرح کند؟ به کجا و تا چه زمانی می‌تواند اعتراض خود را بگوید؟ اگر شخص برود و با سازنده درگیر شود، این امر می‌تواند موجب ایجاد فتنه بین مردم شود. بنابراین روش پیگیری خطا باید روشن باشد و در سامانه باید فرمی باشد که شهروندان اعتراض خود را به یک محل برسانند.

وی ادامه داد: قراردادها مربوط به شهرداری است و مدیران موظفند، حتی پس از ۱۰ سال در خصوص خطاهای خود پاسخگو باشند، اما این طرح مربوط به مردم و سرمایه‌گذاران است. یعنی قرار است عده‌ای درخصوص سرمایه‌گذاری عده‌ای دیگر نظر دهند. ممکن است افراد پس از ۶ ماه یا یک سال بخواهند درخصوص یک پروانه ساختمانی شکایت کنند؛ درحالی که فرد سرمایه‌گذار تا آن زمان هزینه کرده است.این طرح اگر کامل نشود، نخست باعث ایجاد فتنه بین شهروندان می‌شود و دوم ممکن است؛ در آینده نتوانیم از پس رسیدگی به شکایات مردم برآییم. بنابراین لازم است برای شکایت مردم و رسیدگی به آن مهلت تعیین کنیم. حتی می‌توانیم به معترض مهلت دهیم تا اعتراض خود را در قوه قضاییه نیز مطرح کند.

هاشمی با تاکید بر اینکه مخالف این طرح نیستم و فقط برای تکمیل طرح صحبت کردم، اضافه کرد: متاسفانه اکنون به اعتراضات اهالی نسبت به تخلفات انجام شده ترتیب اثر داده نمی‌شود به شکلی که الان نزدیک خانه امام خمینی (ره) در جماران در زمینی متعلق به یکی از ارگان‌ها مجوز ساخت دو برج داده شده اما سه برج در حال ساخت است. نامه‌های زیادی از سوی اهالی به من و آقای نجفی شهردار وقت نوشته شد و حدود ۲۰ نامه نیز آقای نجفی روی این اعتراض اهالی گذاشت اما متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز با اشاره به اینکه تنها رویکرد تاثیرگذار در مبارزه با تخلفات، نظارت همگانی است اما ما به عنوان تصمیم ساز باید بستر آن را فراهم کنیم، گفت: سازوکارهای موجود در حوزه شهرسازی و معماری اعم از نهادهای نظارتی درون شهرداری، نظارت کمیسیون‌های ناظر، سازمان بازرسی کشور، کمیته‌های رسیدگی به تخلفات کارکنان شهرداری و شوراهای انتظامی در سازمان‌های نظام مهندسی برای رسیدگی به تخلفات ناظرین متخلف، کمیسیون‌های ماده 100 و ... برای مبارزه با تخلفات ساخت و ساز جوابگو نبوده است و هر روز ما شاهد وقوع تخلفات بیشتری در شهر تهران هستیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس این طرح اطلاعات پرونده‌های ساخت و ساز از جمله وضعیت مکانی، طرح تفصیلی، نوع کاربری، اینکه چند طبقه می‌توانند بسازند، سطح اشغال و تصمیمات شورای معماری و پرونده باغات آن در معرض نظارت عموم قرار می‌گیرد، البته اطلاعات اشخاص محفوظ می‌ماند، اما اسامی مهندسان ناظر متخلف باید مشخص باشد. یکی از مهم‌ترین مشکلات در فرایند تصمیم‌گیری‌های کشور این است که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان متخلف مواخذه نمی‌شوند و شخص مجازات می‌شود، در صورتی که اگر کمیسیون ماده ۵ به یک شخص، سه طبقه اضافه داده است، کمترین تقصیر متوجه شخص بوده و مقصر اصلی تصمیم ساز است. اکنون با اجرای این طرح، شخص تصمیم ساز کاملا مشخص بوده و امضا او قابل رویت است و این روند موجب می‌شود در امضاها دقت بیشتری شود.

همچنین در این جلسه افشین حبیب‌زاده، رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران از خرید و فروش زباله در حومه تهران خبر داد وگفت: اگر خرید و فروش زباله در حومه تهران ادامه یابد، در آینده نه‌چندان دور، این مکان به مرکز داد و ستد زباله تبدیل خواهد شد.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر مساله خرید و فروش زباله ادامه یابد در آینده نه چندان دور، حومه تهران به مرکز داد و ستد زباله تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: از شهردار تهران می‌خواهم هرچه سریع‌تر این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد تا جریان انتقال زباله در مسیر قانونی خود قرار بگیرد. البته با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد در برخی از مناطقی که این موضوع گزارش شده بود، اقدامات جدی همچون جمع‌آوری زباله و توقف خودروهای متخلف صورت گرفته است، اما در برخی مناطق دیگر این امر ادامه دارد.

  مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در این جلسه از آغاز مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس برای معلولان خبر داد و با بیان اینکه بابت پیگیری تذکر هفته پیش در خصوص دسترس پذیر کردن ایستگاه‌های اتوبوس و مترو برای معلولان و نابینایان از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تشکر می‌کنم، افزود: هفته پیش در خصوص ضرورت بازنگری در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو برای دسترس پذیر کردن ایستگاه‌ها تذکری داده بودم که خوشبختانه اتوبوسرانی شروع به بازنگری در خصوص گیت‌های مساله‌دار کرد و تا دوشنبه شب برخی ایستگاه‌ها همچون گیت‌های بی.آر.تی میدان فردوسی و منتظری اصلاح شده است.

وی در تشریح چگونگی این مناسب‌سازی گفت: قبلا بین تجهیزات کارتخوان اتوبوس در برخی ایستگاه‌ها فاصله مناسب وجود نداشت که با تاشو کردن چنگک‌ها مشکل عبور و مرور ویلچر معلولان حل شده است. فراهانی همچنین از نصب تابلویی به خط بریل برای استفاده نابینایان در ایستگاه‌های اتوبوس خبر داد و اظهار کرد: اینکه با این سرعت و دقت اصلاح هندسی ایستگاه‌ها آغاز شده است نیز جای تشکر و قدردانی دارد.