:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اقتصاد دانان حاضر در ديدار با رئيس جمهور چه كساني بودند؟ برخي از امضاكنندگان دعوت نشدند، جهانگيري غايب بود

ديدار تعدادي از اقتصاد دانان با روحاني و دولت، گزارش لیلاز و احمد توکلی از جلسه، روحانی: هیچ مشکلی در کالاهای اساسی نداریم

اقتصاد دانان شناخته شده حاضر در جلسه شامل حسين عبده تبريزي، محسن رناني، سعيد ليلاز، ابوالفضل پاسباني، حجت ميرزايي، تيمور رحماني، جعفرخيرخواهان، كامران ندري، بايزيد مردوخي، احمد توكلي،غلامرضا زمانیان، سید فرشاد فاطمی، مرتضی رحمتی، مرتضی زمانیان، سیدعلی مدنی‌زاده، زهرا کریمی، ابوالقاسم مهدوی، سعید اسلامی بیدگلی، کوثر یوسفی و سربندی، صادق الحسيني،‌ حميد زمان زاده، ... بوده اند
کد خبر: ۱۲۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

اقتصاد گردان - جمعي از اقتصاد دانان كشور به نمايندگي از جامعه اقتصاد دانان ايران با رئيس جمهور، ديدار كردند و در اين ديدار جمعي از مسوولان اقتصادي دولت نيز حضور داشتند. 
اقتصاد دانان شناخته شده حاضر در جلسه شامل  حسين عبده تبريزي، محسن رناني، سعيد ليلاز، ابوالفضل پاسباني، حجت ميرزايي،  تيمور رحماني،  جعفرخيرخواهان،  كامران ندري، بايزيد مردوخي، احمد توكلي،غلامرضا زمانیان، سید فرشاد فاطمی، مرتضی رحمتی، مرتضی زمانیان، سیدعلی مدنی‌زاده، زهرا کریمی، ابوالقاسم مهدوی، سعید اسلامی بیدگلی، کوثر یوسفی و سربندی، صادق الحسيني،‌ حميد زمان زاده، ... بوده اند
از طرف دولت نيز علي ربيعي، ناصر همتي، واعظي، نوبخت، نهاونديان در جلسه حضور داشتند. اما آقاي جهانگيري در جلسه حاضر نبود.

 امروز جلسه جمعی از اقتصاددانان با رئیس‌جمهور در حالی برگزار شد که در آن اسحاق جهانگیری، فرمانده اقتصاد مقاومتی غایب بود؛ گفتنی است این جلسه سه ساعت به طول انجامید و راجع مسائل مختلف اقتصادی از جمله راه‌های برون‌رفت از رکود و ایجاد شتاب در رشد اقتصادی، وضع تورم، ضرورت تغییرات سریع و باور پذیر در هدفگذاری اهداف مدنظر اقتصادی، تقویت سیستم ارزیابی سیاست‌ها، ضرورت دخالت بیشتر دولت در بازار ارز، ضرورت مدیریت و کنترل تبعات شوک‌های اقتصادی برای مصرف کننده و تولید کننده و... صحبت شد. 

در این جلسه از سمت اقتصاددانانی که به رئیس‌جمهور نامه نوشته بودند فقط محسن رنانی حضور داشت و گویا افراد دیگری از امضا‌ءکنندگان هم دعوت شده بودند اما در این جلسه شرکت نداشتند.
همچنین گفتنی است مدیریت این جلسه با علی ربیعی بود و از طرف دولت محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، عبدالناصر همتی و محمد نهاوندیان در این جلسه حضور داشتند.
یکی از اقتصاددانانی که در این جلسه حضور داشت در این باره به «اعتمادآنلاین» گفت که جلسه با صحبت‌های حسن روحانی آغاز شد و ابتدا رئیس‌جمهور مقدمه‌ای را مطرح کرد و سپس برخی از حاضران هر کدام به مدت 5 دقیقه صحبت کردند و در انتها هم رئیس‌جمهور جمع‌بندی کرد که دولت بد عمل نکرده است؛ حرف‌های او تفاوتی با صحبت‌های دیروزش در دانشگاه تهران نداشت.
به گفته او، بیشتر صحبت‌های اقتصاددانان بر این محور بود که دولت می‌توانست در حوزه ارز، نقدینگی، بانک و... بهتر عمل کند.
او گفت: وقت آنقدر کم بود که نمی‌شد بسته‌‌ای پیشنهادی و یا راهکاری عملی به دولت ارائه کرد  و بیشتر مباحثی کلی مطرح شد.
او افزود: این جلسه تبلیغاتی نبود و دولت این احساس را می‌کند که به کمک دیگران نیاز دارد و رئیس‌جمهور گفت که علاقه دارد این نوع جلسات ادامه پیدا کند و سر موضوعات مشخص با ترکیبات تخصصی‌تری  برگزار شود.



لیلاز: توضیحات روحانی در دیدار با اقتصاددانان قانع‌کننده بود/ جلسه به تلخی کشیده نشد/ تاکید بر شتاب در تعیین تکلیف اعضای کابینه

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به جلسه امروز جمعی از اقتصاددانان با روحانی عنوان کرد: برای من نفس جلسه امروز و مصاحبت با آقای رئیس‌جمهور تازگی داشت. این اولین بار بود که توسط ایشان دعوت می‌شدم.: در جلسه امروز با روحانی خواستار شتاب در تعیین تکلیف اعضای کابینه شدیم و شخصا گفتم که بیش از یک سوم وزارتخانه‌ها وزیر ندارند یا وزیرشان مستعفی شناخته می‌شود که باید این مساله حل و فصل شود. 

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز دولت آقای روحانی در تمام سال‌های اخیر این بود که ما دائما مورد مشورت دولت قرار گرفتیم و این ویژگی قابل تشخیص و روشن دولت روحانی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه من مرتب در سطح مدیر کل به بالا و در سطح وزرا جلسات منظمی داشته و دارم، یادآور شد: این سنت خوبی است که مسئولان دولت دائم با اصحاب فکر مشورت می‌کنند. پیش از این جلسات منظمی در وزارت صمت و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم و جلسه امروز هم در تداوم همان جلسات بود که نشان می‌دهد این دولت از نظر کارشناسان استفاده می‌کند و در این مورد حداقل با دولت پیشین خود متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز از نحله‌های فکری مختلفی حضور داشتند، دغدغه‌ها گفته شد. ساختار نظام اقتصادی، جنبه‌های تکنیکی و تاکتیکی تصمیم‌گیری‌ها با تکیه بر حوادث اخیر بررسی شد.

لیلاز با بیان اینکه در جلسه امروز اظهارنظرها صریح و در عین حال محترمانه مطرح شد، تاکید کرد: اقتصاددان‌ها دغدغه‌های خود را توضیح دادند بدون اینکه جلسه به تلخی کشیده شود. آقای روحانی هم از دستاورد ۴ سال اول دولت خود دفاع کرد و شرایط روز کشور و محدودیت‌های داخلی و بین‌المللی را توضیح داد.

وی افزود: بسیاری از نکات مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور قانع‌کننده بود. من هم از ۵ سال اول دولت روحانی قویا دفاع می‌کنم. شواهد روشن و عینی و عملی داریم که این دفاع را توجیه می‌کند به اتکای آمار و ارقام بین‌المللی این نکات مورد توجه قرارگفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در ۵ سال اول دولت شاهد کاهش تورم، رشد کسب و کار و برعکس شدن نرخ منفی سرمایه‌گذاری بودیم. در این مدت مقدار نرخ اشتغال از سال‌های قبلش بیشتر بوده است و در بهبود معیشت مردم گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی ادامه داد: قبل از شروع بحران سال ۹۶ قدرت خرید مردم ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشت اما این به معنی این نیست که نقصی وجود نداشته است، در برخی حوزه‌ها نقایص ادامه‌دار شده  است. یکی از این نقایص وضعیت وخیم بانکی است که امروز هم آقای روحانی در این مورد تذکر داد.

لیلاز تاکید کرد: آقای روحانی گفت که این دولت سعی کرد غده سرطانی موسسات اعتباری را بیرون بکشد که این کار اگرچه موفقت‌آمیز بود اما پردرد و پرهزینه شد البته توفیق زیادی در بهبود شبکه بانکی نداشتیم این مورد توجه همه حاضران در جلسه هم بود.

وی با اشاره به مباحث دیگر جلسه امروز یادآور شد: بحث دیگری که مطرح شد این بود که دولت در بحران اقتصادی و اجتماعی و تحریم‌ها هم بی‌تصمیم هم بد تصمیم و هم دیرتصمیم بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: روحانی گفت عمق تحریم‌ها در دور جاری با قبل متفاوت است. اما امید روشنی را به آینده ترسیم کرد و در مورد تامین کالاهای اساسی اطمینان داد تا پایان سال ۹۸ همه چیز تدارک شده است و پیش‌بینی وی این بود که از دو سه ماه آینده شرایط بعد از فشار آمریکا بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و اروپا گفت: آقای رئیس‌جمهور در این جلسه نسبت به کمک جامعه جهانی خوش‌بین بود و گزارشی داد مبنی بر اینکه  چقدر کشورهای جهان علیه آمریکا هستند.

لیلاز با بیان اینکه فکر می‌کنم جلسه امروز بسیار مفید بود، عنوان کرد: روحانی اعلام کرد خودش علاقه‌مند به ادامه این جلسات است و از تیم‌های اقتصادی دولت خواست جلسات ادامه‌دار باشد هر چند در سال‌های گذشته مرتب مورد مشورت قرار گرفته‌ام و می‌دانم از برخی دوستان هم این نظرات گرفته شده است.

وی با اشاره به ارزیابی خود از جلسه امروز گفت: گرچه همه نکات مطرح شده ممکن بود یکسان قانع‌کننده نباشد اما معلوم شد دولت تلاش زیادی برای بهبود اوضاع می‌کند. شواهد نشان می‌دهد تیم جدید بانک مرکزی در پی بهبود وضعیت است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در پایان این جلسه خواستار شتاب در تعیین تکلیف  اعضای کابینه شدیم و شخصا گفتم که بیش از یک سوم وزارتخانه‌ها وزیر ندارند یا وزیرشان مستعفی شناخته می‌شود که باید این مساله حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد نامه اقتصاددان‌ها و عدم رضایت رئیس‌جمهور از این نامه صحبتی به میان آمد، گفت: در مورد نامه توسط روحانی صحبتی نشد اما به طور کلی فضای کلی بحث در مورد مباحث اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بود که در آن نامه‌ها هم به این مسائل اشاره شده بود.


روحانی در دیدار اقتصاددانان: هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نخواهیم داشت

رئیس‌جمهور گفت: دولت هم اکنون نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که حتی در شرایط سخت‌تر هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نخواهد داشت.در هیچ شرایطی خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم/ هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نخواهیم داشت/ آمریکا در بلند مدت قادر نیست به سیاست های ضدایرانی خود ادامه دهد
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، امروز دوشنبه در جلسه اقتصادی با  حضور جمعی از اساتید دانشگاه های کشور، با تاکید بر اینکه "به آینده بهتر، بسیار امیدوارم"، ضمن  ابراز خرسندی و خشنودی از برگزاری این نشست و قدردانی از حضور اقتصاددانان دانشگاه‌های کشور، گفت: بی‌تردید تمامی شرکت‌کنندگان دلسوزانه برای نظام، کشور و دولت نظرات کارشناسانه خود را بیان کردند و این جلسات باید تداوم یابد.

وی تصریح کرد: از مسئولان دولت نیز می‌خواهم این جلسات را در محورهای مختلف اقتصادی، پی بگیرند.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: در تمام دوره فعالیت 5 ساله دولت، پیوسته هفته‌ای دو جلسه اقتصادی با مسئولین، مدیران و مشاوران اقتصادی داشته ام و در این دولت ، هیچ تصمیمی بدون مشورت با کارشناسان اتخاذ نشده است.

روحانی  با بیان اینکه باید امید در جامعه و سرمایه اجتماعی را بیش از پیش تقویت کنیم، به جنگ روانی و اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران اشاره و تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی نیستیم اما شرایط، عادی نیز نیست و در تصمیم‌گیری‌ها و اعلام مواضع و دیدگاهها‌،  باید این شرایط مورد توجه باشد و در کنار ابراز نگرانی‌های به حق‌، برای رفع این نگرانی‌ها  نیز راه حل و پیشنهادات عملیاتی ارائه شود.

رئیس‌جمهور با قدردانی از حمایت‌ها و ارائه دیدگاه‌ها و طرح‌های دلسوزانه اقتصاددانان کشور برای کاستن از مشکلات اقتصادی، ضرورت تقویت امید در جامعه جهت شکست دشمنان در جنگ روانی و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: این دوران به رغم دشواری‌های آن، سپری خواهد شد و با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که انجام شده، آمریکا در بلند مدت قادر نیست به سیاستهای ضدایرانی خود ادامه دهد.

روحانی با  تاکید بر اینکه مردم و بویژه صاحبان درآمدهای ثابت در شرایط کنونی با مشکل معیشت مواجه‌اند، گفت: دولت طرحهای گسترده‌ای برای مقابله با جنگ روانی و اقتصادی دشمنان و رفع مشکلات دارد اما در عین حال اقتصاد کشور از گذشته با بیمارهای مزمنی مواجه بوده که بروز برخی مشکلات و مسایل، باعث می‌شود تا عوارض آن بیمارهای مزمن، تشدید و اثارش بیشتر در جامعه لمس شود.



رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت در عرصه کاستن از نرخ تورم ، ایجاد رشد اقتصادی و  برچیدن موسسات اعتباری غیرمجاز، گفت: طی فعالیت دولت یازدهم علت کاهش تورم، انضباط مالی دولت بود و  ما در هیچ شرایطی و به رغم تحمل سختی‌ها، خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم.

روحانی تاکید کرد: دولت هم اکنون نیز به گونه ای برنامه‌ریزی کرده است که حتی در شرایط سخت‌تر هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نخواهد داشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت:کلیت این حرف درست است که اقتصاد با بگیر و ببند درست نمی شود اما ما گاهی با مواردی مواجه می شویم که تاسف آور است و باعث می‌شود که نتوانیم صرفا مقررات و معیارهای اقتصادی را در این موارد حاکم کنیم. گاهی شاهدیم فردی تولید را به این بهانه که مواد اولیه و قطعه ندارد، متوقف کرده و حال آنکه در بازرسی از انبارهای آن متوجه می شویم برای ماهها مواد اولیه و قطعه دارد  و صرفا به دنبال سود بیشتر در اینده ، فعالیت تولیدی را متوقف کرده است.

در ابتدای این جلسه نیز که حدود 3 ساعت به طول انجامید، جمعی از اقتصاددانان در فضایی صمیمی با رئیس‌جمهور، به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور پرداختند.

 راه‌های برون رفت از رکود و ایجاد شتاب در رشد اقتصادی، وضع  تورم، ضرورت تغییرات سریع و باور‌پذیر در هدفگذاری اهداف مدنظر اقتصادی‌، تقویت سیستم ارزیابی سیاست‌ها، ضرورت دخالت بیشتر دولت در بازار ارز ، ضرورت مدیریت و کنترل تبعات شوک‌های اقتصادی برای مصرف کننده و تولیدکننده، تقویت تعامل با جهان‌، بهره‌گیری بیشتر از نظر  اقتصاددانان در طرحهای اقتصادی پیش از اجرا ، ضرورت وجود فرماندهی برای مقابله با تحریم‌ها، ضرورت ارائه بسته‌های مشروط حمایتی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد منطقه‌ای و اقتصاد بنگاه‌ها و تقویت تیم اقتصادی دولت، از جمله مباحث و موضوعاتی بودند که استادان و صاحب‌نظران اقتصادی شرکت کننده در این نشست پیرامون آنها، دیدگاه‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.



 

احمد توکلی: بعضی صحبت‌های رئیس‌جمهور منطقی و قانع‌کننده بود


احمد توکلی، عضو اقتصاددان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای روحانی در جلسه امروز با اقتصاددانان توضیح داد که چه محدودیت و معذوریت‌هایی برای دولت وجود دارد که من فکر می‌کنم دانستن این معذوریت‌ها برای مردم مفید است.

 امروز همانطور که حسن روحانی وعده‌اش را داده بود، جلسه رئیس جمهور با اقتصاددانان برگزار شد. احمد توکلی، عضو اقتصاددان مجمع تشخیص مصلحت نظام که در این جلسه حضور داشته ضمن موثر دانستن این جلسه می‌گوید بعضی‌ها از صحبت‌های رییس‌جمهوری از منطق قانع‌کننده برخوردار بوده است.

 براساس گفته‌های احمدی توکلی در این جلسه حدود ۴۰ اقتصاددان حضور داشته‌اند که که ۱۶ تا ۱۷ نفر از آنها نظرات خود را مطرح کرده‌اند. البته نکته مورد توجه در این میان حضور نداشتن اسحاق جهانگیری در این جلسه بود.

 متن گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با احمد توکلی  را در زیر بخوانید:

*آقای توکلی، شما در جلسه اقتصاددانان با رییس‌جمهوری حضور داشتید؟

بله. 

*فکر می‌کنید این جلسه چقدر موثر بود؟

این جلسه ذاتا پسندیده است. این جلسات، دولت را به اهل  فکر و اهل فکر را به دولت نزدیک می‌کند و از زوایای مختلفی تاثیرگذار است. همین که رییس‌جمهور به عنوان فردی که بعد از رهبری بالاترین مقام اجرایی است و اختیار امور اجرایی را در اختیار دارد، وقتی حضوری و چهره‌به‌چهره مباحث را از اهل علم درباره کار خود و کار دولت بشنود، راهنمایی‌های احتمالی و تشریح وضعیت از نگاه‌های مختلف به صورت طبیعی تاثیر می‌‌گذارد.

 *چه تعدادی بودند؟

از دانشگاه‌های مختلف حدود ۳۰ تا ۴۰ اقتصاددان و اساتید دانشگاه‌های مختلف حضور داشتند و ۱۶ تا ۱۷ نفر نظرات خود را درباره وضعیت فعلی کشور بیان کردند. نظرات تنوع داشت و ما امیدوار هستیم که این جلسه تکرار شود.

*نظر دولت و نظرات اقتصاددان‌ها را چگونه دیدید؟ چقدر با هم فاصله داشت؟

چون نظر اقتصاددان‌ها یکی نبود نمی‌توان گفت چقدر فاصله داشت، فقط می‌توان گفت که موثر بوده یا نبوده است.

*شما صحبت‌های مطرح شده از طرف اقتصاددان‌ها را چگونه دیدید؟

بالاخره یک عده آدم که در این رشته مطالعه کردند و برخی از آنها هم کار تجربی انجام داده‌اند و مانند خود من که فعالیت سیاسی اقتصادی دارم، حرف برای گفتن دارند. اگر این حرف‌ها مطرح شود خوب است، حالا ممکن است که کسی این حرف‌ها را بپذیرد و عمل کند و کسی هم بپذیرد و عمل نکند. در کل جلسه خوبی بود.

 *نظر دولت را چگونه دیدید؟

نظر دولت آشکار و سیاست ارزی دولت مورد نقد است. آخر کار آقای روحانی صحبت کرد و توضیح داد که چه محدودیت و معذوریت‌هایی دارند که فکر می‌کنم دانستن آن برای مردم مفید است؛ چون اگر ایشان کار الف را انجام نمی‌دهد چون زمینه آن مساعد نیست و اگر ب را انجام می‌دهد به این دلیل است که زمینه آن مساعد است.

 *صحبت‌ها را منطقی دیدید؟ این محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که مطرح شد به نظر شما واقعا در وضعیت اقتصادی که پیش آمده موثر بوده است؟

بعضی‌ها از صحبت‌ها از منطق قانع‌کننده برخوردار بود؛ برخی هم منطقی بود اما قانع‌کننده نبود.

 *رییس‌جمهور فقط صحبت‌کردند یا فرد دیگری هم از دولت صحبت کرد؟

نه از دولت فقط آقای روحانی صحبت کردند.

 *از دولت چه کسانی حضور داشتند؟

در این موارد دیگر صحبت نمی‌کنم.

 *آقای جهانگیری هم در این جلسه حضور داشتند؟

نه آقای جهانگیری در جلسه حضور نداشتند.