:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

تفکیک تولیدکنندگان از دلالان در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، تولیدکنندگان از دلالان تفکیک شده و افرادی که خانه تولید کرده و به مردم عرضه می کنند، از مالیات معاف هستند.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
اقتصادگردان- محمدرضا ملکشاهی راد با اشاره به تلاطمات بازار مسکن در چند ماه اخیر، گفت: متأسفانه کشور همواره به یک معضل بسیار بزرگ به نام نقدینگی روبه رو بوده، که این مسئله تبعات زیادی را برای اقتصاد به دنبال داشته است، زیرا وقتی نقدینگی به بخش های مختلف از جمله ارز، مسکن، خودرو می رود، آن حوزه دچار تلاطم و تنش اقتصادی می شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم نقدینگی را می توان به عنوان سیل بنیان کن در اقتصاد کشور معرفی کرد، از این رو یکی از اقدامات مهم در بحران اقتصادی، کنترل نقدینگی است، اما متأسفانه این مدیریت و کنترل از دست دولت رها شده است و این مسئله موجب شده که اقتصاد ما در بخش های مختلف دچار تنش شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی حجم نقدینگی حدود یک تریلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: زمانی که نقدینگی به یک بخش اقتصاد سوق داده می شود، آن حوزه، فضای بسیار مناسبی را برای دلال بازی فراهم می کند، حال این فضا بدون نظارت کافی و پرداخت هزینه هایی مانند مالیات است که این مسئله به افزایش دلال بازی دامن می زند.

نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در تولید مسکن نمی رود

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه عامل اصلی افزایش قیمت مسکن و تشدید دلال بازی در این حوزه، فعال نبودن بخش تولید است، ادامه داد: در شرایط کنونی نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در تولید مسکن نمی رود و این منابع عظیم اعتباری با هدایت نادرست، تنها سیستم عرضه و تقاضا بازار مسکن را بر هم می زند که این مسئله موجب افزایش چشمگیر قیمت ها می شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در بخش تولید مسکن هراس دارند؛ زیرا سرمایه گذاری در این بخش بسیار پرریسک بوده و دولت هیچ حمایتی از آن نمی کند، از طرف دیگر یکی دیگر از دلایل تلاطم بازار مسکن، ترس مردم از کاهش ارزش پول ملی است، زیرا مردم با افزایش قیمت دلار و ارز به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند، از این رو بازار مسکن یکی از نقاط برای مصون بودن از این خطرات است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه راه کار کنترل نقدینگی بازار مسکن

ملکشاهی راد با بیان اینکه قطعا نقدینگی در بازار مسکن و دیگر بخش های اقتصادی باید کنترل شود، تصریح کرد: ما به دنبال کنترل نقدینگی در بازار تولید، خرید و فروش مسکن هستیم، از این رو طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن از سوی نمایندگان مورد تدوین قرار گرفت، زیرا به نظر من اعمال تعرفه های مالیاتی در این حوزه می تواند از دلال بازی بکاهد.

تفکیک تولیدکنندگان از دلالان در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، تولیدکنندگان از دلالان تفکیک شده و افرادی که خانه تولید کرده و به مردم عرضه می کنند، از مالیات معاف هستند، اما آن هایی که به دنبال معاملات مکرر برای یک مسکن بوده، مشمول مالیات هستند.

وی تصریح کرد: البته در شرایط کنونی طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، نیازمند اصلاح و چکش کاری بیشتر است، زیرا به نظر من هنوز برخی منفذها برای سوء استفاده دلالان وجود دارد، به طوری که افراد می توانند با قراردادهای صوری، این قانون را دور بزنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که سرمایه و نقدینگی با اعمال مالیات بر حوزه مسکن، از این بخش خارج شده و به بخش های دیگر برود، بنا براین باید قانون جامعی تدوین شود تا زمینه برای فعالیت دلالان در بخش های مختلف سلب شود.