:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

ورود دادستانی به تخلفات بورسی

دادستان تهران با بیان اینکه بورس باید در زمان التهاب بازارها نقش موثرتری ایفا کند، گفت : ۷۵ پرونده تخلفات بورسی در دادسرا و دادگاه وجود دارد که اگر دادستان احراز کرد که جرمی رخ دهد، می‌تواند ورود کند.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
اقتصادگردان- دادستان عمومی و انقلاب تهران روز جاری نشستی با مسئولان بازار سرمایه کشور، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس کالا برگزار کرد که در این نشست بر لزوم فرهنگ سازی، آموزش و تقویت نقش نظارتی بورس از طریق ارتباط سامانه های بورس با نهادهای نظارتی تاکید شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره این نشست گفت: در جلسه امروز در مورد دغدغه دادستانی مبنی بر اینکه چرا با توجه به التهاب بازار به خصوص در حوزه سکه، ارز، خودرو و مسکن، بورس نتوانسته است در این بازارها نقش ایفا کند، سوالاتی طرح شد.

افزایش نظارت ها در بورس

عباس جعفری دولت آبادی اظهار داشت: در این جلسه به این جمع بندی رسیدیم که بورس علاوه بر اینکه به عنوان یک بازار مالی ایفای وظیفه می کند، باید نظارت‌ها را نیز افزایش دهد. وی با تاکید بر اینکه بازار بورس علاوه بر این که یک بازار مالی است، باید نظارت‌ها را نیز بیشتر توسعه دهد تا بتواند التهاب را در برخی از بازارها مهار کند، تصریح کرد: به دلیل فقدان ارتباط سیستم های بورس با سایر سامانه‌ها، تقویت وظیفه نظارتی بورس و ارتباط بورس کالا با سامانه های نظارتی نهادهای دیگر ضروری است.

رصد اطلاعاتی

دادستان تهران یادآور شد: حسب اعلام مسئولان سازمان بورس، آن‌ها اطلاعاتی را به سازمان‌های مالیاتی ارسال می‌کنند، بنابراین تقاضاهایی که در بازار بورس کالا ثبت می‌شود، کاملا نشان می‌دهد که چه کالاهایی بیشتر خریدار بورسی دارد که این اطلاعات می‌تواند به سازمان‌ها انتقال پیدا کند؛ به عبارت بهتر سازمان های نظارتی می توانند از اطلاعاتی که بورس در اختیار آنها قرار می دهد استفاده کنند. به گفته دادستان عمومی و انقلاب تهران، بازار تضمین شده و با امنیت بالا در کشور کم است که بورس می تواند این خلا در اقتصاد را پُر کند.

ایجاد سامانه های آموزشی

همچنین بازدارنده نبودن برخی مجازات‌ها و مقررات نکته دیگری بود که جعفری دولت آبادی به آن اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: مسئولان بورس در این زمینه عنوان کردند که لوایح پیشنهادی داده اند و که مقرر شد این پیشنهادات ارسال و بررسی شود.

دادستان تهران با تاکید بر ترویج و آموزش فرهنگ مراجعه به بورس است، خاطرنشان کرد: مردم اطلاعات کمی از بورس دارند، چون یک بازار کاملا تخصصی و همراه با سود و زیان است و باید سازمان بورس با ایجاد سامانه‌ها و سیستم‌های آموزشی اقداماتی انجام دهد تا جامعه احساس کند، بورس یک بازار مالی مهم و تضمین شده است. وی اظهار داشت: دلالان در بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو نقش فرادستگاهی و سودجویی پیدا کرده اند که باید با نظارت های دقیق مانع اینگونه اقدامات شد.

تعداد پرونده های تخلفاتی

دادستان تهران تاکید کرد: باید با تقویت فرهنگ‌سازی در حوزه بورس و مزایای آن، مردم به جای ترغیب و تزریق نقدینگی به بازارهای غیر رسمی، ورود به بورس را ترجیح دهند که در این زمینه حضور مسئولان و کارشناسان بورس در سازمان ها و دانشگاه ها برای آموزش لازم است.

دادستان تهران در پایان گفت: حسب اعلام مسئولان سازمان بورس، ۷۵ پرونده در دادسرا و دادگاه وجود دارد که اگر دادستان احراز کرد که جرمی رخ دهد، می‌تواند ورود کند و در شورای عالی بورس نیز دادستان کل کشور عضویت دارد و مواردی را می‌تواند به دادستان‌های سراسر کشور ارجاع دهد.