:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

بررسی مزایای استفاده از وام‌های قرض‌الحسنه براي اشتغال‌زايي

اساسی‌ترین مزیت استفاده از وام‌های قرض‌الحسنه کمک به راه‌اندازي طرح‌هاي توانمندسازي اقتصادي، اشتغال‌زايي پايدار براي مردم مناطق کمتر توسعه‌يافته کشوربوده است.
کد خبر: ۱۲۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران به نقل از خبرگزاری فارس، توانمندسازی اقتصادي روستاها و مناطق محروم کشور يکي از راهکارهاي مهم براي رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب است.

 حدود یک سوم جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگي مي‌کنند که در اغلب مناطق فاقد فعاليت اقتصادي پويا و هدفمند هستند و با در نظر گرفتن ظرفيت‌هاي بالقوه موجود دربخش اقتصاد روستايي و با هدايت و برنامه‌ريزي مناسب مي‌تواند سهم خود را در كل اقتصاد كشور ايفا كند.

حرکت در این مسیر باید با تدبیري ويژه و فعاليتي جهادگونه انجام شود تا اين بخش مهم از اقتصاد کشور بار ديگر به گردش درآيد و تأثيرات لازم را براي اجراي اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليدات داخلي در کشور داشته باشد.

در همین زمینه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تاکنون با مشارکت در تامین مالي خرد در مناطق کمتر توسعه يافته كشور منجر به شكوفا شدن پتانسيل‌هاي بالقوه و اشتغال زايي براي هزاران نفر شده كه اين مسئله خود به افزايش اميد به زندگي بهتر در مناطق محروم منجر شده و از مهاجرت به حاشيه شهرها و معضلاتي مانند حاشيه نشيني جلوگيري كرده است.

*هدف بانک قرض الحسنه مهر ایران برای حمایت از اشتغال‌زایي

طرح‌های اشتغالزایی در بانک قرض الحسنه مهر ایران سه طرف دارد. يک طرف بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، يک طرف نهاد يا ارگاني كه به تعريف طرح‌هاي اشتغالزا بپردازد و مدل انجام كار را تعريف كند. مانند قراردادي كه اين بانك با بنياد بركت امضا كرد و طرف سوم اين طرح‌هاي اشتغالزايي نيز متقاضيان دريافت وام براي ايجاد شغل هستند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران پس از آسیب‌شناسی طرح‌های سابق نظام بانکي که براي ايجاد شغل، به صورت مستقيم به مردم وام پرداخت مي‌شد، مدل پرداخت مستقيم وام به متقاضي حذف شده و در مدل مثلثي، طرح‌هاي اشتغالزا بر اساس مزيت تعريف شده‌اند.

مدل اجرایی کنونی بانک قرض الحسنه مهر ایران مثلثي بوده و يک ضلع اين مثلث بانک قرض‌الحسنه مهر ايران، ضلع دوم بنيادها و نهادهايي مانند بنياد بركت، بسيج سازندگي، بهزيستي، بنياد مسكن و ... به عنوان متولي ايجاد شغل براي بخش‌هايي از جامعه و ضلع سوم نيز شهروندان متقاضي وام براي راه اندازي يك كسب و كار كوچك هستند.

فلسفه شکل گیری این سه ضلع در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر اين اصل استوار بوده که بانک‌ها در شناخت طرح‌هاي اشتغالزا تخصص ندارد و نمي‌دانند كدام كسب و كارهاي متقاضيان وام طرح‌هاي اشتغالزا سودآوري خواهد داشت.

در حقیقت دلیل ورود نهادها و بنیادهایي مانند بنياد برکت يا بسيج سازندگي تخصص آنها در تعريف شغل بوده بر اين اساس اين نهادها معايب و محاسن طرح‌ها را بررسي کرده و افراد تحت پوشش را براي دريافت وام به بانک قرض الحسنه مهر ايران معرفي مي‌کنند.

در این فرمول بانک قرض الحسنه مهر ایران به بانک عامل تبدیل و به متقاضیان معرفي شده براي راه‌اندازي کسب و کارهاي كوچك، وام پرداخت مي شود.

در حال حاضر در بحث ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی از طريق بسيج سازندگي و بنياد برکت و همين طور نهادهاي متولي دولت، هدف گذاري‌هاي مناسبي انجام شده است. در مدلي که اکنون دنبال مي‌کنيم، بانك قرض الحسنه مهر ايران از محل منابع مردمي كه در اختيار دارد، وظيفه تأمين مالي را بر عهده دارد.

مزیت دیگری که وام‌های اشتغالزايي بانک قرض الحسنه مهر ايران دارد، اين است که متقاضيان براي دريافت وام اشتغال، نياز ندارند خودشان آورده نقدي داشته باشند.

در حقیقت بانک و نهاد معرفی کننده، مثلاً بنیاد برکت در تأمین مالي طرح، مشارکت داشته ولي بيشتر بخش منابع را بانك عهده‌دار بوده و متقاضي وام فقط بايد طرح كسب و كار مد نظر را اجرا كند و اجرايي شدن طرح بايد به نحوي باشد كه بتواند تسهيلات بانك را بعد از سه الي چهار سال، بازپرداخت كند.

وام‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران برای ایجاد مشاغل کوچک مانند خياطي، آرايشگري، کفاشي، زنبورداري، قاليبافي و ... بوده و اين وام‌ها الزاماً براي ايجاد يك كسب و كار جديد نيست بلكه متقاضي مي‌تواند براي توسعه كسب و كار فعلي خود وام بخواهد چراكه توسعه كسب و كارهاي موجود هم در واقع گامي در جهت اشتغالزايي بوده و حتي مي‌تواند از خاموش شدن چراغ يك كارگاه جلوگيري كند.

بررسی آماری نشان می‌دهد در سال ۹۶ تقریباً ۵۵ درصد تسهيلات بانک قرض‌الحسنه مهر ايران براي اشتغالزايي بوده و قسمت عمده آن براي توسعه کسب و کارهاي موجود و همين طور براي تأمين سرمايه در گردش، پرداخت شده است.

در کشور، خیرین زیادی وجود دارند که با پرداخت بدهي زندانيان، آنان را آزاد مي‌کنند. اما بعد از آزادسازي اين زندانيان در جامعه رها مي‌شوند و عمدتاً مشکل شغل دارند. جامعه نيز به اين افراد نگاه مثبتي ندارد و به دليل داشتن سوء پيشينه اين افراد به سختي شغل پيدا مي‌كنند و حتي ممكن است مجدداً به بزهكاري مشغول شوند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران همچنین در راستای عمل به مسئولیت اجتماعي خود تلاش کرده براي اشتغالزايي زندانيان آزاد شده، نيز وام‌هايي تعريف کند.

این بانک به همین منظورتفاهنامه‌ای در سال گذشته با سازمان زندان‌ها منعقد کرده و در چارچوب همان مدل مثلث اقدام به پرداخت وام به زندانیان آزاد شده مي‌کند که از سوي سازمان زندان‌ها معرفي مي‌شوند.