:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
معاون سازمان ملی استاندارد:

از ۳۰ هزار استاندارد تدوین‌شده، فقط ۸۰۰ مورد اجرایی می‌شود

معاون سازمان ملی استاندارد گفت: آنچه مهم است اجرایی کردن و به کار گرفتن استانداردها است چرا که هم‌اکنون ۳۰ هزار استاندارد در کشور تدوین شده که تنها ۸۰۰ مورد آن اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
اقتصادگردان- مسلم بیات در مراسم روز جهانی استاندارد در ایلام اظهار کرد: در کتب فقهی ما از استاندارد به عنوان نظم، ترتیب و هماهنگی استفاده شده است و در تعریف  کلاسیک استاندارد نیز نظم و قانون و پرچم نامیده شده است چون مرز کالاها، خدمات، فرایند و سیستم‌های با کیفیت و بدون کیفیت را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه زندگی انسان بدون استاندارد در عصر صنعتی و فراصنعتی غیر ممکن است، تصریح کرد: استاندارد سندی است که حاوی الزامات، ویژگی‌ها، مشخصات و راهنمایی‌ها برای تولید پیوسته و به منظور حصول اطمینان از مواد، محصولات، خدمات، فرایندها و سیستم‌ها برای هدف مورد نظر است.

معاون سازمان استاندارد با تاکید بر پیوسته بودن فرایند استاندارد گفت: آنچه مهم است اجرایی کردن و به کار گرفتن این استانداردها است چرا که هم‌اکنون ۳۰ هزار استاندارد در کشور تدوین شده که تنها ۸۰۰ استاندارد اجرایی می‌شود و معمولا تولید کنندگان از این دانش تجربی و فنی مدون آن گونه که باید استفاده نمی‌کنند.

بیات ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که با بهره‌گیری از تجارب جهانی استانداردسازی آنها را بومی‌سازی کنیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که استانداردسازی یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

بیات تاکید کرد: دیگر زمان آن فرارسیده تا منتظر نظام بین‌الملل نباشیم و باید برای محصولات بومی خود مانند گلیم نقش‌برجسته استاندارد تدوین کنیم.