:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
آب را انتقال دهیم، مشکلاتش را کم کنیم

انتقال آب از درياي عمان بهترين راهكار استفاده از آب هاي سطحي دريا

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: به اعتقاد من در شرایط فعلی راهی به جز استفاده از آب‌های سطح دریا نداریم و در این رابطه بهترین گزینه برای انتقال آب، دریای عمان و خلیج فارس است
کد خبر: ۱۲۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
اقتصاد گردان -  سیدحسین افضلی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور هر روز بیشتر خودش را نشان می‌دهد، تصریح کرد: احتمال درگیری‌های محلی به خاطر مساله آب بسیار زیاد است. ما در شهرهای شمال استان فارس که هیچ‌وقت تا پیش از این بحران آب آشامیدنی نداشتیم، به جد با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبرو هستیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: بسیاری از روستاها و در برخی استان‌ها -بالغ بر 7 تا 8 هزار روستا- با تانکر آبرسانی می‌شوند. اما واقعا تا چه مدت به این صورت می‌شود به روستاها آب رساند؟ از طرف دیگر هزینه‌ای که این کار به کشور تحمیل می‌کند، بسیار بالاست. این در حالی است که با این روش در درازمدت امکان کنترل کیفیت آب هم امکان پذیر نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه یا باید از امکان آب‌های ژرف استفاده کنیم، یا از ابرها کمک بگیریم و یا آب شیرین کن‌ها را فعال کنیم، خاطرنشان کرد: گرفتن آب از ابر هزینه‌های بسیار بالایی دارد و راندمان آن هم در مقایسه با هزینه‌ها و میزان آبی که با این روش به دست می‌آید، بالا نیست. تحقیقات و مطالعاتی در مورد آب‌های ژرف در حال انجام است، اما در هر صورت این روش هم هزینه بر است و تازه معلوم هم نیست که بتوان از آب ژرف به عنوان آ ب شرب استفاده کرد.

افضلی از عربستان به عنوان کشوری که از آب‌های ژرف بهره‌برداری می‌کند، نام برد و گفت: برای مثال در عربستان آب ژرفی که تهیه می‌شود دمایی در حدود 60 تا 70 درجه دارد و پرنمک هم هست که در صورت خنک کردن، این آب برای کشاورزی تا حدی مطلوب است ولی تبدیل این آب به آب آشامیدنی هزینه بر است.

شعضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در شرایط فعلی راهی جز استفاده از آب‌های سطح دریا نداریم و برای انجام این حرکت باید مسائل زیست محیطی و توان علمی و فنی موجود را بررسی کرد. باید تلاش کرد مشکلات این طرح را به حداقل برسانیم.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر استانی نداریم که با مشکل کمبود آب مواجه نباشد، تصریح کرد: به جایی رسیده ایم که مشکل جدی برای تامین آب شرب داریم و برای حل این معضل باید راهکارهای علمی را بررسی کنیم و مشکلات اجرای طرح انتقال آب را به حداقل برسانیم.