:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
عباس هشی عنوان کرد

اتاق تسویه دوران جنگ به کار می‌افتد

«عباس هشی» اقتصاددان و حسابدار رسمی اظهار کرد: ایجاد کانال مالی با دیگر کشورها اختراع جدیدی نیست؛ در اوایل انقلاب و پس از تسخیر سفارت امریکا در تهران که به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران منجر شد، مشابه چنین روابط مالی را با دیگر کشورها ایجاد کردیم. پیش از انقلاب، حجم قابل توجهی از مراودات تجاری و مالی ایران با اروپا و امریکا برقرار بود؛ آن زمان اقتصاد اروپا چندان قابل توجه نبود و بیشتر روابط اقتصادی ایران با امریکا انجام می‌شد و ژاپن و کره جنوبی نیز مراوداتی با ایران داشتند
کد خبر: ۱۲۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
اقتصاد گردان - عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران به ایرنا، اظهار کرد: پس از اعمال تحریم‌های امریکا و به ویژه در زمان جنگ، ایران کالاهای خود که بخش عمده آن نفت بود را به کشورهای دیگر می‌فروخت و پول آن در حساب اتاق‌های تسویه ویژه‌ای که راه‌اندازی شده بود، نزد این کشورها نگهداری می‌کرد و زمانی که می‌خواست کالایی بخرد، واردکننده مجوز آن را از دستگاه‌های دولتی مرتبط دریافت می‌کرد و پس از طی مراحل قانونی ثبت سفارش و اخذ پیش فاکتور، مجوز تخصیص ارز را از بانک مرکزی دریافت می‌کرد.

وی افزود: در مرحله بعد پس از تایید وزارت بازرگانی وقت، باید در بانک‌های آن زمان که همگی دولتی بودند، گشایش اعتبار اسنادی انجام و فروشنده کالا به بانک کارگزار معرفی می‌شد؛ بانک کارگزار به جای اینکه از ایران پول دریافت کند، از حساب‌های ویژه‌ای که ایجاد شده بود، پرداخت را انجام می‌داد و کالا به کشور وارد می‌شد.

هشی اظهار کرد: این رویه در بازه زمانی سال‌های 1360 تا سال 1368 انجام می‌شد که قطعنامه آتش بس از سوی ایران پذیرفته شد. این بار نیز قرار است کانال مشابهی ایجاد شود که شاید همان کالا در برابر نفت باشد اما گسترده‌تر از زمان جنگ و برای واردات کالا فقط به مواد غذایی و اقلام دارویی بسنده نمی‌شود و هر کالا و خدمتی که ایران نیاز دارد، می‌تواند در قالب این کانال ارتباطی به کشور وارد شود.

این حسابرس بانکی در بیان محاسن این کار برای اقتصاد ایران اظهار کرد: یکی از خوبی‌های این کار، متنوع شدن سبد واردات کشور و ورود کالاهای با کیفیت‌تر است؛ همه می‌دانند که چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران کالاهای خود را در سه سطح به جهان صادر می‌کند؛ حال اگر اجناس با کیفیت از دیگر کشورها به ایران بیاید، دیگر نمی‌تواند اجناس بنجل و درجه سه خود را به ایران بفرستد. یکی از مشکلات دوره قبلی تحریم‌ها این بود که مجبور بودیم منابع نفتی خود را فقط از چند کشور خرید و کالاهای بی کیفیت وارد کشور کنیم.

وی افزود: باز بودن کانال ارتباط مالی با اروپا برای آینده اقتصاد ایران یک نعمت و برای مردم یک نوید است که منابع کشور به هدر نمی‌رود. از آنجا که قرار است مبنای معاملات در این کانال مالی بر اساس یورو باشد، از تحریم‌های دلار امریکا نیز در امان است.

عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران در ادامه به ضرورت عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) اشاره کرد و گفت: تصور نشود که با ایجاد کانال مالی با اروپا، از عضویت در اف‌ای تی اف بی نیاز می‌شویم بلکه ضرورت تعیین تکلیف لوایح آن دو چندان می‌شود.

 بانک‌ها باید به اصول و مقررات اف‌ای تی اف احترام بگذارند و رعایت کنند؛ پولشویی، تخلفات مالی و تامین مالی تروریسم مواردی است که موسسه‌های مالی در جهان پذیرفته‌اند که با آن مقابله کنند و ایران نیز در مجمع عمومی سازمان ملل مقابله با تامین مالی تروریست‌ها را پذیرفت.

وی افزود: با پیشرفت مبادلات مالی، تروریست‌ها و مجرمان نیز سعی می‌کنند راه‌های جدیدی برای تامین مالی خود بیابند و از این رو گروه ویژه اقدام مالی با به روز رسانی مقررات خود، سعی می‌کند راه نفوذ آنها را ببندد و از این رو عضویت ایران در این گروه ویژه بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهیم با دنیا رابطه مالی داشته باشیم و حتی کانال ارتباطی با اروپا باز باشد باید مقررات ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم را هم بپذیریم.

هشی افزود: از آنجا که بخشی از اقتصاد ایران زیرزمینی است و با مشکل فرار مالیاتی دست و پنجه نرم می‌کند، عضویت در اف‌ای‌تی‌اف، اقتصاد ایران را حتی برای داخل کشور شفاف می‌کند. کسانی که با اف‌ای‌تی‌اف مخالفند، یا عضویت در مجامع بین‌المللی را نمی‌فهمند یا خود را به تجاهل زده‌اند زیرا وقتی عضو سازمان ملل شده‌ایم باید به نظر جامعه جهانی احترام بگذاریم و آنچه مورد اجماع همه است را بپذیریم.