:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

شمارش معکوس برای کاهش قیمت مسکن

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی بازار مسکن برای تعدیل قیمت ها گفت: امیدواریم با سیاست های دولت از جمله تعدیل نرخ ارز، بازار مسکن نیز به زودی تعدیل شود.
کد خبر: ۱۲۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷
اقتصادگردان- رحیم زارع با اشاره به ادامه روند کاهشی نرخ ارز در روزهای آینده گفت: با توجه به سیاست هایی که بانک مرکزی در پیش گرفته است چشم انداز مثبتی از وضعیت بازار ارز پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد.

وی با بیان اینکه قطعا نرخ ارز در روزهای آینده نیز کاهش می یابد، در خصوص تاثیر روانی این روند کاهشی بر قیمت مسکن گفت: با شروع روند صعودی قیمت دلار، بازارهای مختلف مانند طلا، مسکن و خودرو تحت تاثیر این بازار رشد کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به اینکه نیاز خانوار به مسکن با سایر کالاها قابل مقایسه نیست و مسکن سهم قابل توجهی از سبد خانوار را به خود اختصاص می دهد، بنابراین باید برنامه جامعی برای تعدیل قیمت این کالا صورت گیرد.

زارع با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر ناشی از جو روانی افزایش نرخ ارز و به دور از منطق اقتصادی بود، ادامه داد: این میزان رشد در قیمت مسکن به هیچ وجه منطق اقتصادی نداشت بنابراین انتظار می رود همزمان با کاهش نرخ ارز، بازار مسکن نیز تعدیل شود. به بیان دیگر اگر چه نرخ تورم مسکن طی سال های 93 تا 95 از نرخ تورم عمومی عقب افتاده بود اما جبران این فاصله در مدت زمان 6 ماه که به معنی شتاب رشد قیمت مسکن بوده، آثار مخرب در بازار خرید مسکن به همراه داشت که مهمترین آن کاهش ناگهانی قدرت خرید مسکن خانوارهای نیازمند و در نتیجه رکود بوده است.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه رونق بخش مسکن می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در رونق اقتصاد و اشتغالزایی باشد، تاکید کرد: اما رونق بازار مسکن با ساز و کار افزایش قیمت به دست نمی آید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه تداوم روند صعودی قیمت ها در بازار مسکن به رکود ختم می شود، گفت: در حال حاضر نرخ اجاره بها و قیمت مسکن در تمامی شهرها با میزان درآمد اکثریت خانوارها تناسبی ندارد بنابراین برای تقویت سطح رفاه خانوار و تقویت معیشت باید موضوع خانه دار کردن مردم همراه با اشتغال، تبدیل به اولویت های کشور شود.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری سیاست ساخت مسکن اجتماعی، ادامه داد: با وجود اینکه نوسازی بافت فرسوده به عنوان یکی از سیاست های دولت مطرح می شود منتظریم تا این سیاست ها جنبه عملیاتی پیدا کنند و آثار آن نمایان شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: علی رغم اینکه رشد قیمت مسکن، باعث شده تسهیلات خرید خانه بخش کمی از قیمت تمام شده مسکن را شامل شود اما با این وجود افزایش تسهیلات خرید مسکن به گرانی کاذب در بازار منجر می شود و به نوعی به گرانی ها مشروعیت می بخشد؛ بنابراین عملا متقاضیان خرید خانه متضرر می شوند چرا که مجبورند اقساط تسهیلات با مبلغ بیشتری را تسویه کنند.

زارع تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر شرایط بالقوه برای کاهش قیمت مسکن فراهم است شمارش معکوس برای کاهش قیمت مسکن آغاز شده و امیدواریم با سیاست های دولت از جمله تعدیل نرخ ارز، بازار مسکن نیز به زودی تعدیل شود.