:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
همتی اعلام كرد: ادامه حضور فعال بانك مركزي در بازار با اختیارات سران سه قوه بانک مرکزی

18عيار 426 هزار تومان، سكه 4 ميليون و 630 هزار تومان، فروش آنلاین طلا و سكه تا ۱۰ روز آینده قانونی می‌شود

روند رو به كاهش نرخ ارز خدماتی / متاثر از نرخ دلار و نرخ اونس جهاني طلا با قيمت 1186 دلار، قیمت انواع سکه و طلا روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه ۹۷ در بازار تهران با رشد محسوسی همراه بود به طوری که نرخ سکه طرح جدید با ۵۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید و هرگرم 18 عيار نيز به 426 هزار تومان افزايش يافته است
کد خبر: ۱۲۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
اقتصاد گردان -  احسان شمشيري- 
به دنبال تصويب cft  در مجلس و واكنش هاي مختلف نسبت به آن و همچنين كاهش نرخ ارز در هفته گذشته، روز سه شنبه 17 مهر 97 نيز، قيمت دلار در حول و حوش 14 هزار تومان باقي ماند و به نظر مي رسد كه ثبات نسبي نرخ ها در بازار حاكم شده و البته در طي روز نرخ دلار و ساير ارزها با نوسانات مختلف همراه هستند به طوري كه نرخ دلار بين 14100 تا 14900 تومان در نوسان بوده و دلالان حدود 14 هزار تومان دلار را خريداري و حدود 14500 تا 14900 تومان مي فروشند و يورو نيز حول و حوش 16 هزار تومان تا 16500 تومان معامله شده است. 

 متاثر از نرخ دلار 14100 توماني و نرخ اونس جهاني طلا با قيمت 1186 دلار، قیمت انواع سکه و طلا روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه ۹۷ در بازار تهران با رشد محسوسی همراه بود به طوری که نرخ سکه طرح جدید با ۵۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید و هرگرم 18 عيار نيز به 426 هزار تومان افزايش يافته است. برخي كارشناسان كه اين نرخ سكه و طلا با حباب همراه است زيرا ثبات نسبي نرخ دلار و اونس جهاني، عملا نرخي حول و حوش 4 ميليون و زير 4 ميليون تومان را معرفي مي كند در حالي كه نرخ سكه حداقل با 300 تا 600 هزار تومان حباب همراه است. 
از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳۱۵ هزار تومان رشد ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۶۸ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی با ۳۷ هزار تومان افزایش ۶۸۰ هزار تومان = و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رشد ۴۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.

ميانگين نرخ ها در سامانه سنا

ارز

نرخ خريد سنا

نرخ فروش سنا

نرخ حواله ارزي سنا

دلار

13379

9731

7658

يورو

15575

15465

10277

پوند

17059

17303

-

درهم

3640

3602

2125

يوآن

1971

1960

1187


روند رو به كاهش نرخ ارز خدماتی

از سوي ديگر، روابط عمومی بانك مركزی اعلام كرد كه نرخ اعلامی اين بانك به شبكه بانكی بابت مصارف خدماتی روند كاهشی داشته است. به همين منظور ضمن رد شايعات اخير مبنی بر افزايش نرخ، به اطلاع هموطنان عزيز می رساند نرخ مورد اشاره نسبت به روزهای گذشته سير نزولی داشته است. 
معاملات ثبت شده در سامانه سنا نيز نشان مي دهد كه ميانگين نرخ دلار در روز دوشنبه معادل 13379 براي خريد دلار و 9731 تومان براي فروش دلار بوده است. 

فروش آنلاين سكه

همچنين سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از تدوین ضوابط فروش طلا به صورت آنلاین در فضای مجازی تا ۱۰ روز آینده خبر داد.
رضا الفت نسب با اشاره به ساماندهی فروش طلا در فضای مجازی، گفت: در جلسه برگزار شده توسط اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به منظور ساماندهی وضعیت سایت‌ها و سامانه‌های فروش آنلاین طلا یک عضو از اتحادیه طلا و جواهر، کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف و اعضای مرکز توسعه تجارت الکترونیک و برخی دیگر نهادهای ذی ربط حضور داشتند و این تعامل به وجود آمد تا در نهایت بتوان از تکرار پرونده سکه ثامن جلوگیری شود و فعالیت در این حوزه به عنوان رسته دارای حساسیت بالا نظام‌مند و با قوانین خاص قانونی نظارت شود.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: در حال حاضر نماد اعتماد تمامی سامانه‌های فروش سکه و طلا در فضای مجازی تا زمان تعیین تکلیف و دریافت مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سپس درخواست نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) به منظور بررسی و صدور، لغو شده است؛ هم اکنون سکه سرمایه تنها سایت دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی آنهم برای فروش طلا است و سکه را به صورت فیزیکی به فروش می‌رساند، طبق قانون معامله هر گونه سکه و ارز در فضای مجازی بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ شورای پول و اعتبار ممنوع است و  به هیچ سایتی در زمینه سکه و ارز مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ارائه نخواهد شد و فروشندگان طلا از جمله طلای آب شده و جواهر می‌توانند با شرایط  و ضوابط مصوب فعالیت داشته باشند.
وی اظهار داشت: ضوابط مورد نظر در حوزه قانونمند سازی معامله طلا در فضای مجازی تا ۱۰ روز آینده تدوین می‌شود که از جمله این ضوابط چگونگی فروش طلا و محصولات قانونی و مجوزهای مورد نیاز است که  برای تصویب نهایی به  به هیأت عالی نظارت ارجاع داده می‌شود.

همتی:  ادامه حضور فعال بانك مركزي در بازار  با اختیارات سران سه قوه 


رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اختیاراتی که از سوی سران سه قوه به بانک مرکزی داده شده است، این بانک فعالانه در بازار حضور دارد.
به گزارش بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در نشست شورای هماهنگی مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی دولت که به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد، گفت: اکنون در شرایط حساسی قرار داریم و در تلاش هستند که انسجام مردم را از بین ببرند. بنابراین ضروری است روابط عمومی های دستگاه های اجرایی با اطلاع رسانی مناسب و بهره گیری از راهبردهای ارتباطی و اطلاع‌رسانی ضمن کمک به انسجام میان دستگاه ها، به عبور از شرایط دشوار و حساس فعلی کمک کنند. 
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با تلاش های انجام گرفته بخش زیادی از تحریم ها کارساز نبوده است و خوشبختانه کشور از پشتوانه خوبی برای ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی بهره مند است. 
همتی ضمن استقبال از نقطه نظرات اقتصادی دستگاه های اجرایی، خواهان منطقی شدن خواسته ها و نیز افزایش همراهی و همیاری در اظهارنظرها شد.
در این جلسه بر لزوم حفظ همگرایی و انسجام رسانه ای دستگاه های اجرایی، افزایش گفت و گو و ارتباط با نخبگان دانشگاهی و مردم، نحوه مقابله با اخبار جعلی و نیز افزایش اعتماد عمومی و امیدبخشی به جامعه تاکید شد و سیاست ها و راهبردهای رسانه ای به ویژه در حوزه اقتصادی به بحث و بررسی گذاشته شد.
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هفته گذشته به بانک مرکزی اختیارات لازم را برای دخالت و مدیریت در بازار ارز داد؛ این اختیارات مواردی چون انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، فولاد و دیگر محصولات صادراتی در بازار ثانویه و انجام عملیات بازار باز را در بر می گیرد.
همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به منظور تشویق سرمایه گذاری و جذب منابع ارزی، اتباع دولت های خارجی در صورتی که حداقل 250 هزار دلار جهت سرمایه گذاری در ایران به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می کند، می توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند.

دلالی عامل حباب نرخ دلار

همچنين عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ضرورت کاهش فاصله میان نرخ ارز در بازار ثانویه و بازار آزاد خبر داد.
محسن بیگلری با اشاره به روند رو به کاهش نرخ ارز در بازار، گفت: یکسان سازی نرخ ارز در بازار و همچنین برخورد با دلالی در این حوزه می تواند آرامش نسبی را به بازار هدیه کند.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت کاهش فاصله نرخ ارز در بازار ثانویه و بازار آزاد، تصریح کرد: نرخ واقعی ارز باید به ٧ هزار تومان کاهش یابد که این مهم نیازمند جدیت بیشتر این اقتصادی دولت است. نوسانات ارزی بر همه جوانب زندگی مردم تاثیر نامطلوب داشته است. با توجه به روند کاهشی نرخ ارز که از چند روز گذشته بر بازار حاکم شده دولت باید با جدیت در اجرای سیاست ها نرخ منطقی را بر بازار حکمفرما کند.
بیگلری با تاکید بر اینکه با توجه به تاثیر پذیری همه نرخ ها از نوسانات ارزی دولت باید اکنون همزمان با کاهش نرخ دلار ساماندهی نرخ ها را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: متاسفانه افزایش نرخ ها در زمان اوج گیری قیمت دلار به تنظیم بازار در شرایط فعلی با تعدیل نرخ ارز منجر نشده است.
در شرایط فعلی برخورد قهری با اخلال گران وضعیت بازار ارز مهم ترین اقدام است . دولت باید با تعیین نرخ ٧ تا ٨ تومانی برای نرخ دلار از هر نوع خرید و فروشی بالاتر از این در بازار جلوگیری کند که البته این نرخ هم خالی از حباب قیمتی نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر دلالی در بازار ارز بیش از هر چیز دیگری در حبابی شدن نرخ ها موثر است. بیگلری با بیان اینکه تعدیل نرخ ارز با فرمول توجه به اقتصاد مقاومتی می تواند تاثیرگذاری بسیاری بر اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: بانک مرکزی با ارایه بخشنامه مشخص باید از هر نوع مبادله ارزی با نرخی بیش از ٧ الی ٨ تومانی جلوگیری کند که این مهم خود مقدمه ساماندهی ارزی خواهد بود.
عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یادآور شد: انتظار می رود بانک مرکزی با استفاده از نظرات کارشناسی و مشورتی کارشناسان اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس بهترین مسیر را برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور در پیش بگیرد.

قیمت ارز باز هم کاهش می‌یابد

 همچنين نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد که روند نزولی قیمت ارز  طی روزهای آینده ادامه یابد.
به گزارش خانه ملت، سیدحسن حسینی‌شاهرودی با اشاره به وضعیت بازار ارز و نوسانات موجود در این بازار طی روزهای اخیر، گفت: با توجه به شرایط بازار ارز، انتظار می‌رود که روند کاهش قیمت در روزهای آینده ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه با تدبیر و مدیریت بانک مرکزی قیمت ارز طی روزها و هفته‌های آینده در بازار متعادل می‌شود، اظهار داشت: اقدامات اخیر بانک مرکزی نظیر بازار ثانویه ارز تاثیر بسزایی در کاهش نرخ انواع ارز، به خصوص دلار در بازار داشته است که پیش‌بینی می‌شود کاهش نرخ ارز طی روزهای آینده نیز ادامه یابد.
نماینده مردم شاهرود در مجلس با ابراز امیدواری از اینکه نرخ ارز بزودی به ثبات می‌رسد، این نابسامانی را تا حدودی طبیعی ارزیابی کرد و افزود: طبیعتا با توجه به شوکی که به بازار ارز طی هفته‌های اخیر وارد شد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات قیمت‌ها در مدت کوتاهی صورت گیرد و نیازمند زمان است. مردم باید با توجه به شرایط موجود در بازار ارز به این مسئله توجه داشته باشند که ارزهای خارجی بازار مناسب و مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نیست، البته سیاست‌گذاری‌ها نیز باید طوری باشد که نقدینگی به سمت بازار بورس و تولیدات صنعتی سوق یابد. 
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی موجب شده تا دست دلالان از بازار ارز کوتاه شده که تاثیرات آن را در دزارمدت در جهت تعادل بازار شاهد خواهیم بود.