:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
صرافان: ارز را به بانک‌ها بفروشید

بازار و صرافي ها همچنان در انتظار نرخ با ثبات، نوسان نرخ ها همراه با انبوه دلالان و خريدار و فروشنده

بخش عمده معاملات به پياده روها و دلالان خيابان و ميدان فردوسي و منوچهري منتقل شده است كه با نرخ 14700 تا 15300 دلار مي فروشند و با نرخ هايي كمتر از 14700خريدار هستند. در ارتباط با ساير ارزها نيز قیمت هر یورو16484، پوند 18531، درهم 3885 تومان، لير 2357، يوآن 2077 تومان اعلام شده است
کد خبر: ۱۲۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
در حالي كه تابلوي تعدادي از صرافي ها خاموش و تعدادي ديگر با نرخ هاي متفاوت از هر دلار 10 هزار تومان، 13 هزار تومان و 14 هزار تومان، عمدتا به خريد دلار مشغول هستند و به خاطر متهم نشدن به بازارسازي عملا معامله چنداني انجام نمي دهند، اما بخش عمده معاملات به پياده روها و دلالان خيابان و ميدان فردوسي و منوچهري منتقل شده است كه با نرخ 14700 تا 15300 دلار مي فروشند و با نرخ هايي كمتر از 14700خريدار هستند. در ارتباط با ساير ارزها نيز قیمت هر یورو16484، پوند 18531، درهم 3885 تومان، لير 2357، يوآن 2077 تومان اعلام شده است. 

نرخ روي تابلوها يا خاموش بود و يا با نرخ هاي دلار 10، 13 و 14 هزار تومان به چشم مي خورد 11 مهر 97


در بين انبوه دلالان و  مردم خريدار و فروشنده در پياده روهاي خيابان فردوسي، منوچهري و ميدان فردوسي، و جمعيت فشرده موجود در بازار ارز، نرخ هاي مختلف به گوش مي رسد كه عمدتا حول و حوش 15 هزار تومان گردش دارد و با اين كه در برخي ساعات گفته مي شود كه بازار شل كرده و نرخ ها كاهشي شده است اما همچنان نرخ دلار حول و حوش 14700 تا 15300 دور مي زند. اسكناس هاي موجود در دست مشتريان و دلالان به رنگ هاي سبز و خاكستري، گفت وگوي بين آنها و صحبت از عابر بانك هاي مختلف به خاطر محدوديت انتقال 3 ميليون توماني به ساير بانك ها، دغدغه هايي است كه معامله گران در كنار دغدغه نرخ به آن توجه دارند و به نظر مي رسد كه بازار در حال حاضر با نرخ حدود 15 هزار تومان با يك ثبات نسبي همراه است اما همچنان تكليف صرافي ها مشخص نيست كه بايد با چه نرخي معامله كنند زيرا به خاطر نگراني از اتهام بازارسازي، برخي صرافي ها تعطيل هستند و برخي ديگر تمايلي به معامله ندارند. 
از سوی دیگر فعالیت صرافی‌ها در محدوده میدان فردوسی تقریبا متوقف شده و صرافی‌های مجاز خرید و فروش چندانی انجام نمی‌دهند. بسیاری از صرافی‌ها تابلوی «خرید و فروش ارز نداریم» را نصب کرده‌اند و برخی دیگر کرکره صرافی را تا نیمه پایین کشیده‌اند. دبیرکل کانون صرافان ایران درباره علت خرید نکردن صرافان از فروشندگان گفته است که از آنجایی که هیچ دستورالعملی برای فروش ارز خریداری شده نداریم، خریدی صورت نمی‌گیرد. اما یکی از صرافان گفت: مردم اگر قصد فروش دارند به بانک‌ها مراجعه کنند چراکه با وضعیت فعلی و نوسان قیمت و از سوی دیگر با توجه به احتمال کاهش قیمت دلار با تصویب FATF خرید نخواهیم داشت. همچنين برخي صرافي ها نگران آن هستند كه به بازارسازي و نرخ هاي بالا متهم شوند. 
براين اساس در حالي كه برخي مسوولان از جمله معاون اول رئيس جمهور و رئيس دفتر رئيس جمهور، از  كاهش بيشتر نرخ ارز خبر داده اند و حتي اعلام كرده اند كه نرخ دلار زير 10 هزار تومان و تا 7 هزار تومان ممكن است كاهش يابد، اما به نظر مي رسد كه بازار كنوني بيش از كاهش نرخ ارز، به ثبات نرخ و از بين رفتن نوسان ها و كاهش مراجعات و حجم انبوه خريدار و فروشنده و دلال ها در بازار نيازمند است. لذا اگر شبكه بانكي نياز مردم را تامين كند و نرخ با ثبات و قابل تداوم و حمايت از سوي دولت و صادركنندگان را اعلام كند، متاثر از آن صرافي ها و دلالان نيز به سمت نرخ تعادلي و با كاهش نوسان هدايت خواهند شد و مردم نيز حركت به سمت نرخ هاي بالاتر يا پايين تر را با يك روند با ثبات درك خواهند كرد. 
از سوي ديگر، در پي تصويب طرح ممنوعيت خريد و فروش ارز خارج از صرافي ها در مجلس، شايعاتي مبني بر ممنوع شدن معاملات در بازار آزاد شكل گرفت كه همين موضوع احتمالا باعث هجوم بيشتر خريداران و فروشندگان به بازار شده است. اين در حاليست كه اولا اين مصوبه بايد توسط شوراي نگهبان نيز تاييد و اعلام شود و بعد از ابلاغ، بايد بانك مركزي و دولت، بخشنامه ها و ضوابط آن را اعلام و اجرا كنند. لذا تا آن هنگام خريد و فروش خارج از صرافي ها فعلا ادامه دارد و اين موضوع نبايد باعث هجوم خريدار و فروشنده به بازار ازاد شود و مبناي نگراني كساني شود كه ارز نگهداري كرده اند. 
همچنين نرخ سكه و طلا نيز متناسب با كاهش نرخ دلار در روزهاي اخير كاهش يافته و نرخ سكه امامي با 4 ميليون و 400 هزار تومان معامله مي شود.  قیمت سکه نسبت به سه ماهه قبل 48.17 درصد و نسبت به 6 ماهه قبل 153 درصد و نسبت به سال قبل 251 درصدی رشد داشته است.
قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 ميليون و 151 هزار تومان بود که نسبت به روز قبل 0.24 درصد افزایش داشته است.  قیمت نیم سکه با کاهش 17 هزار توماني  به 2 ميليون و 130 هزار تومان،  ربع سكه با 38 هزار تومان كاهش به 1 ميليون و 180 هزار تومان رسيد. سکه گرمی بانکی با 2 هزار تومان افزایش به 680 هزار تومان رسید.



دلایل افت نرخ ارز در بازار

دبیر کل کانون صرافان ایران با اشاره به دلایل افت نرخ ارز در چند روز گذشته گفت: تداوم اقدامات بانک مرکزی می‌تواند دلار را به نرخ واقعی نزدیک کند.
رضا ترکاشوند در گفتگو با ایبِنا درباره دلایل کاهش قیمت ارز در بازار طی چند روز گذشته، اظهار داشت: مجموعه عواملی موجب کاهش نرخ ارز در بازار شد که اگر این اقدامات ادامه پیدا کند می‌تواند دلار را به نرخ واقعی نزدیک کند.
وی افزود: مجوزی که سران قوا به بانک مرکزی برای ورود به بازار دادند، اصلاح و تسهیل مقررات ورود ارز به کشور توسط بانک مرکزی و حل برخی مشکلات در بازار هرات جهت انتقال از سیستم‌های بانکی مجموعه عواملی بود که باعث شد نرخ‌ها در بازار روند کاهشی بگیرد.
ترکاشوند درباره خرید ارز توسط شعب بانک‌ها که روز گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد، نیز گفت: بانک مرکزی برای تسهیل فروش ارز و ایجاد نظم و انضباط در بازار این اقدام را انجام داد اما از زمانی که بانک مرکزی اطلاعیه داد که بانک‌ها ارز خرید می کنند یک شوک به بازار وارد شد و مقاومت در برابر کاهش نرخ صورت گرفت.
وی درباره پیش‌بینی وضعیت بازار افزود: اگر بانک مرکزی از طریق سیستم های رسمی یعنی صرافی‌ها و بانک‌ها عمل کند و با تصویب قوانین مقدمات خرید خارجی را فراهم کند، می‌تواند روی نرخ تعادلی حرکت کند و بازار را به آرامش برساند.

سقف پنج هزار یورو در صرافي ها

از سوي ديگر، بانک مرکزی به صرافی های مجاز اجازه داد نسبت به فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بر مبنای نرخ بازار اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانك پیرو نامه موضوع "دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز" در اجرای تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران، به صرافی ها اعلام کرد:
فروش ارز به صورت اسکناس تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط آن صرافی‌ بر مبنای نرخ بازار صرفاً با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" علاوه بر موارد ٢٣ گانه اعلامی در نامه عمومی مورد اشاره با رعایت مقررات ارزی بلامانع است.
شایان ذکر است ثبت اطلاعات در "سنا" مورد تاکید است و بازرسان بانک مرکزی عملیات صرافی در این زمینه را بررسی و در صورت عدم ثبت، مطابق با مقررات برخورد خواهند كرد.

فروش اوراق مشاركت ارزي ريالي 

 همچنين در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که روز سه شنبه با حضور سران قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد؛  در ادامه بررسی اختیارات مورد نیاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد بازار ارز و پول، موارد جدیدی تصویب شد و بانک مرکزی مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی – ریالی شد. 
بانک مرکزی موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم را برای خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صادراتی که توسط صادر کنندگان عرضه می شود، در بازار ثانویه ارز فراهم کند. همچنین بانک مرکزی مجاز به عملیات بازار باز است و می تواند برای اعمال سیاست پولی، نسبت به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت اقدام کند.
همچنین شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛ به منظور تشویق سرمایه گذاری و جذب منابع ارزی، تصویب کرد اتباع دولت های خارجی در صورتی که حداقل دویست و پنجاه هزار دلار برای سرمایه گذاری در ایران، به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می کند، می توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند.
در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند روند افت قیمت دلار ادامه خواهد داشت اما برخی دلالان با خرید در قیمت‌های بالاتر در پی مقابله با این اتفاق هستند که این موضوع اعتراض سایر خریداران را در پی داشته اما در مجموع اكثر معاملات حول و حوش نرخ 15 هزار تومان و از 14700 تا 15300 تومان در حال انجام است. 
قبل از ظهر چهارشنبه، دلالان، دلار را با قیمت‌های متفاوت از ۹ تا ۱۳ هزار تومان از فروشندگان خريداري و در بازار غیر رسمی دلار آمریکا را با قیمت ۱۵ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساندند. اما در ساعات عصر نرخ ها عمدتا حول و حوش 15 هزار تومان بود. 
یکی از دلالان در این باره گفت: پس از ریزش قیمت در دو روز گذشته معاملات شبانه دوباره جان گرفته و نرخ‌ها بعد از تعطیلی بازار اوج گرفت و احتمالا با این روند با توجه به تعطیلی بازار در روزهای آخر هفته و نرخ‌دهی توسط دلالان ادامه خواهد داشت. وی همچنین عنوان کرد که دلارهای تقلبی در بازار زیاد شده و خرید ارز از دلالان و فروشندگان به طور مستقیم ریسک بالایی دارد.

بانک مرکزی نیز روز گذشته از تمام بانک‌های مجاز به عملیات ارزی خواست، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند. این بانک با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و نیز امتناع دلالان ارز و برخی صرافی ها از خرید ارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند. پیگیری‌های از نرخ خرید دلار توسط شعب بانک‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بانک‌ها دلار را با قیمت ۹ هزار و ۹۵۰ تومان از مردم می‌خرند.

خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها ممنوع شد

از سوي ديگر، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس ضمن مخالفت با حذف ماده ۲۳ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی را موظف کردند برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز اقدامات مختلف از جمله  تعیین و اعلام میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل،  ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی‌ها و رصد و ارزیابی فعالیت آنها را انجام دهد.  دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تامین و در صورت عدم کفایت آن، بازارهای مبادله آزاد ارز را به گونه‌ای ایجاد نماید که تقاضای اشخاص از قبیل ارز مسافری و عبوری از طرق قانونی تامین شود. عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی، ممنوع است و با مرتکبین مطابق قانون رفتار می‌شود.
 
جهانگیری: کاهش قیمت ارز ادامه دارد

شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان، با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس با معاون اول رییس جمهوری گفت: جهانگیری در این نشست بحث‌های مختلفی را مطرح کرد و از دستاوردهای خوب جلسه سران قوا و همچنین ذخائر استراتژیک ارزی کشور  و ادامه كاهش قيمت ارز خبر داده است.