:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم

معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به وجود ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی در کشور، بیان داشت: بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست
کد خبر: ۱۲۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
اقتصاد گردان - سید کمال سیدعلی با حضور در برنامه گفتگو ویژه خبری با بیان اینکه روند رشد نرخ ارز و رسیدن به قیمت ۱۹ هزار تومان روند غیرواقعی و بدون دلیل اقتصادی بود، افزود: بر اساس تصمیمات ۶ ماه گذشته بانک مرکزی، ارز برای واردات کالا و خدمات با اسناد رد و بدل می شد و صرافی ها هم بسته شده بودند.  

وی ادامه داد: دخالت نکردن بانک مرکزی در ۳ ماه اخیر در بازار ارز از دیگر علل افزایش نرخ ارز بود. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه باید برای خروج سرمایه، قاچاق و سفته بازی ارز تمهیداتی اندیشیده می شد، افزود: بانک مرکزی باید برای کنترل بازار ارز فعال باشد و به موقع دخالت کند.  

سیدعلی با اشاره به افزایش قیمت نفت گفت: حتی در صورت کاهش میزان صادرات نفت، از نظر منابع ارزی مشکلی نخواهیم داشت زیرا افزایش قیمت نفت، آن کمبود را جبران می کند. بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.

رییس صندوق ضمانت صادرات،  با بیان اینکه ۴ برابر شدن نرخ ارز در مدت ۶ ماه کاملاً غیرمنطقی است، افزود: امسال صادرات غیرنفتی ما به حدود ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و درآمد نفتی ما هم در ۶ ماه نخست امسال از مدت مشابه پارسال بیشتر بوده است. همچنین ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم، با این رقم ذخایر ارزی حتی اگر هیچ درآمد نفتی نداشته باشیم می توانیم ۳ سال کشور را اداره کنیم؛ بنابراین کمبود ارزی نداریم ضمن اینکه تراز تجاری ما هم در ۶ ماه نخست امسال مثبت است.  

وی گفت: دولت انتظارات بیش از حد از بانک مرکزی نداشته باشد و نمی شود همه مشکلات اقتصادی از جمله رکود، تورم و اشتغال را با نرخ ارز حل کنیم. بانک مرکزی هم باید اطلاعات منابع و مصارف را جمع آوری کند.

کاهش نرخ ارز با ورود بانک مرکزی به مدیریت نقدینگی کشور
محمدرضا پورابراهیمی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه، اظهار داشت: متاسفانه در دو ماه اخیر، خلاف ماه‌های اول سال، شاهد مداخله نکردن بانک مرکزی در بازار ارز بودیم و این موضوع یکی از علل ایجاد التهابات روانی و افزایش نرخ ارز بود.  

وی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور با حضور سران قوا اختیارات بانک مرکزی را افزایش دادیم تا اقدامات لازم را انجام دهد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از اقدامات مثبت انجام شده این بود که بانک مرکزی بتواند از منابع مربوط به صادرات غیرنفتی، تعادل را ایجاد کند و همچنین بتواند از انتشار ابزارهای مرتبط با حوزه ارز هم استفاده کند.  

پورابراهیمی ورود بانک مرکزی به مدیریت نقدینگی کشور را یکی دیگر از علل کاهش نرخ ارز دانست و اضافه کرد: صرافی ها را هم کنار گذاشته بودند اما با مدیریت جدید بانک مرکزی، اختیارات بیشتر به صرافی ها داده شد و محدودیت های انتقال ارز به کشور نیز برداشته و حجم زیادی ارز وارد کشور شد. وی با بیان اینکه مجموعه این تصمیمات و اقدامات در کاهش نرخ ارز، اثر گذاشت، گفت: امیدواریم با این رویکرد جدید و افزایش اختیارات بانک مرکزی، نرخ ارز متعادل شود.