:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
صرافان: ارز را به بانک‌ها بفروشید

درگیری دلالان بر سر قیمت دلار، اختلاف قیمت چند هزار تومانی بین نرخ خرید و فروش دلار

دلالان، دلار را با قیمت‌های متفاوت از ۹ تا ۱۳ هزار تومان از فروشندگان می‌خرند و در بازار غیر رسمی دلار آمریکا را با قیمت ۱۵ تا 15500 به فروش می‌رسانند
کد خبر: ۱۲۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
اقتصاد گردان -  در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند روند افت قیمت دلار ادامه خواهد داشت اما برخی دلالان با خرید در قیمت‌های بالاتر در پی مقابله با این اتفاق هستند که این موضوع اعتراض سایر خریداران را در پی دارد.

 گزارش‌های میدانی از بازار ارز تهران حاکی از آن است که دلالان، دلار را با قیمت‌های متفاوت از ۹ تا ۱۳ هزار تومان از فروشندگان می‌خرند و در بازار غیر رسمی دلار آمریکا را با قیمت ۱۵ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند.

تعدادی از دلال‌ها به دلیل اعلام نرخ بالا برای خرید با سایر دلالان درگیر شده‌اند، مقاومت دلالان برای مقابله با کاهش قیمت در حالی است که بسیاری از مسئولان و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند کاهش نرخ ارز ادامه داشته باشد. موضوعی که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز امروز بر آن تاکید کرد.

یکی از دلالان در این باره به ایبِنا، گفت: پس از ریزش قیمت در دو روز گذشته معاملات شبانه دوباره جان گرفته و نرخ‌ها بعد از تعطیلی بازار اوج گرفت و احتمالا با این روند با توجه به تعطیلی بازار در روزهای آخر هفته و نرخ‌دهی توسط دلالان ادامه خواهد داشت. وی همچنین عنوان کرد که دلارهای تقلبی در بازار زیاد شده و خرید ارز از دلالان و فروشندگان به طور مستقیم ریسک بالایی دارد.

از سوی دیگر فعالیت صرافی‌ها در محدوده میدان فردوسی تقریبا متوقف شده و صرافی‌های مجاز خرید و فروش چندانی انجام نمی‌دهند. بسیاری از صرافی‌ها تابلوی «خرید و فروش ارز نداریم» را نصب کرده‌اند و برخی دیگر کرکره صرافی را تا نیمه پایین کشیده‌اند. دبیرکل کانون صرافان ایران درباره علت خرید نکردن صرافان از فروشندگان گفته است که از آنجایی که هیچ دستورالعملی برای فروش ارز خریداری شده نداریم، خریدی صورت نمی‌گیرد. اما یکی از صرافان در این باره به خبرنگار ایبِنا، گفت: مردم اگر قصد فروش دارند به بانک‌ها مراجعه کنند چراکه با وضعیت فعلی و نوسان قیمت و از سوی دیگر با توجه به احتمال کاهش قیمت دلار با تصویب FATF خرید نخواهیم داشت.

بانک مرکزی نیز روز گذشته از تمام بانک‌های مجاز به عملیات ارزی خواست، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند. این بانک با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و نیز امتناع دلالان ارز و برخی صرافی ها از خرید ارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند. پیگیری‌های خبرنگار ایبِنا از نرخ خرید دلار توسط شعب بانک‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بانک‌ها دلار را با قیمت ۹ هزار و ۹۵۰ تومان از مردم می‌خرند.