:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تقدیر وزیر نیرو از مردم برای گذر از تابستان سخت ۹۷

وزارت نیرو از همراهی مشترکان در گذر از اوج مصرف آب و برق تابستان ۹۷ و صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی مصرف انرژی در یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی نیم قرن اخیر کشور تقدیر کرد.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
اقتصادگردان- زمستان سال گذشته کاهش ۴۵ درصدی بارش‌ها در این فصل و در پی آن پایین بودن ارتفاع آب در مخازن سدها نگرانی‌های متعددی را برای تامین آب و برق تابستان سال ۱۳۹۷ ایجاد کرده بود. حتی رشد ۱۲ درصدی بارندگی‌های بهار امسال هم نتوانست مانع از تبدیل شدن سال آبی جاری به یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور شود و از نگرانی‌های تامین برق تابستان امسال به ویژه کسری ۴۰۰۰ مگاواتی تولید برق نیروگاه‌های بکاهد. به طوری که افزایش مستمر دمای هوا و رشد طبیعی مصرف برق در کشور در کنار کسری چند هزار مگاواتی تولید انرژی شرایط خاصی را بر شبکه برق ایران تحمیل کرد.

درک ملموس شرایط متفاوت امسال موجب شد تا با همراهی بخش‌های مختلف جامعه از جمله صنایع و کشاورزان برای جابجایی بار از ساعات پیک به غیرپیک و همچنین کاهش ساعات کاری ادارات برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی حدود ۲۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق با همکاری مردم به دست آید و بخش قابل توجهی از کسری تولید انرژی پیک تابستان امسال را جبران کند.

از همین رو وزیر نیرو نیز در پیامی تاکید کرده است این مهم جز با همکاری گسترده و ستودنی آحاد هموطنان فهیم، سازمان‌ها و صنایع بزرگ، دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و شرکت‌های همکار بخش خصوصی به انجام نمی‌رسید و لذا تمام تلاش خود را در جهت تقویت و ارتقای این همراهی همدلانه به کار خواهیم بست.

ارتقای این همراهی که وزیر نیرو از آن سخن به میان آورده، در تلاش برای به حداقل رساندن خاموشی‌های تابستان سال ۱۳۹۸ است. بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته نیاز مصرف برق کشور در پیک تابستان سال آینده به رقمی در حدود ۶۱ هزار مگاوات خواهد رسید و با توجه به اینکه ظرفیت قابل اتکای فعلی ما حدود ۵۳ هزار مگاوات است مقرر شده تا بیش از ۵۰۰۰ مگاوات از این کمبود توسط ساخت نیروگاه‌های جدید و حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیز با مدیریت مصرف انرژی از سوی مردم جبران شود تا مشکلات پیک تابستان سال ۱۳۹۸ به حداقل برسد و شاهد تکرار خاموشی‌های امسال نباشیم.