:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
جزئیات آمار حمل بار سال ۹۶ منتشر شد

رقابت اصفهان و تهران برای جایگاه اقتصادی ترین استان

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمار نهایی عملکرد حمل و نقل بار جاده‌ای کشور در سال ۹۶ را منتشر کرده که بر این اساس میزان بار جابه‌جا شده از مرز ۴۲۸ میلیون تن گذشته است.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
اقتصادگردان- بر اساس این آمارها استان اصفهان با حدود ۱۱.۳ درصد و استان خوزستان با جابه‌جایی حدود ۹ درصد از کل بارهای کشور دو استان دارنده بیشترین بار در سال ۹۶ بوده‌اند. پس از آن استان‌های تهران، خراسان رضوی، کرمان و فارس قرار دارند.

در میان استان‌هایی که کمترین عملکرد اقتصادی در این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۰.۲ درصد کمترین عملکرد را داشته و پس از آن استان ایلام با ۰.۷ درصد قرار دارد. طبق این آمارها استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز دیگر استان‌هایی هستند که در قیاس با بخش‌های فعال عملکرد کمتری را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین سازمان راهداری وضعیت جابه‌جایی بارها به تفکیک ماه‌ها را نیز ارائه کرده که بر این اساس ماه‌های پایانی سال بالاترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند. طبق سالنامه آماری سال ۹۶ اسفند با ۹.۲ درصد بیشترین سهم را در جابه‌جایی کالا داشته و پس از آن بهمن با ۸.۹، مرداد با ۸.۷ و ماه‌های دی، آذر و آبان با ۸.۶ فعال‌ترین ماه‌های کشور در سال گذشته به شمار می‌روند.

در میان کالاهایی که در سال ۹۶ جابه‌جا شده، ترکیبات نفتی و شیمیایی با ۱۳.۲، کالاهای فلزی با ۱۳.۱ و سیمان با ۱۳ درصد بالاترین رتبه را به خود اختصاص دادند و پس از آنها نیز کالاهای ساختمانی، معدنی و مواد غذایی قرار دارند.

از نظر تعداد سفر کامیون‌ها در سال گذشته استان تهران بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. این استان از مجموع تعداد سفر کامیون‌ها در کشور ۱۱.۳ درصد را به خود اختصاص داده و پس از آن استان اصفهان با ۹.۹ درصد قرار دارد. در میان استان‌هایی که کمترین فعالیت را به خود اختصاص داده‌اند نیز همچنان کهگیلویه و بویراحمد و ایلام بدترین عملکرد را داشته و استان‌های خراسان شمالی، اردبیل و خراسان جنوبی در رتبه‌های بعدی ایستادند.

همچنین آمارهای سازمان راهداری نشان می‌دهد که از مجموع کالاهای جابه‌جا شده ۹۴ درصد برون‌استانی و ۶ درصد درون‌استانی بوده است همچنین ۹۴ درصد از عملکرد سال گذشته را بخش خصوصی و ۶ درصد را بخش تعاونی انجام داده و دولت در این حوزه نقش‌آفرینی مستقیمی نداشته است.