:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

نشست مشترک تجار ایران و عراق برگزار شد

نشست مشترک تجار ایرانی با هیات تجاری اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق متشکل از روسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های بغداد، کربلای معلی، کرکوک، بابل، صلاح‌الدین، دیوانیه و بصره در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
اقتصادگردان- در خلال این نشست فعالان اتاق مشترک بازرگانی عراق به بیان مسائل خود پرداختند و خواستار جدی تر گرفتن روابط و گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور شدند. تاکید رییس اتاق مشترک بازرگانی عراق و ایران بر این است که این جلسات تنها برای دیدار و تبادل اطلاعات نباشد بلکه هر دو طرف مرد عمل باشند و برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور بکوشند.

فاضل الحمدانی -رییس اتاق مشترک عراق و ایران- ضمن تشکر از تلاش اتاق بازرگانی ایران برای برگزاری این نشست اظهار کرد: ما در اینجا برای توسعه کار بین دو کشور حضور داریم. آنچه برای ما بسیار مهم است این است که به شکل عملی و واقعی بین دو کشور روابط بیشتری برقرار شود و فعالیت های اساسی تر صورت گیرد. نیاز نیست که دور هم جمع شویم تا روابط و کارهای تازه ای را شروع کنیم بلکه هدف گسترش روابط است.

وی افزود: اینکه ما قرار باشد فقط در رابطه با مشکلات صحبت کنیم، در همین نقطه درجا خواهیم زد و مشکلات برطرف‌ نخواهد شد. باید از فرصت‌های پیش آمده برای همکاری بیشتر استفاده کرد و برای توسعه کار سرمایه‌گذاری کنیم بویژه توسط بخش خصوصی توسعه‌گر روابط باشیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی عراق و ایران با اشاره به جلسه صبح بین روسای اتاق بازرگانی این دو کشور تصریح کرد: مشکلاتی که بیان شد، مسائل و مشکلات در مرزها و گمرکات منحصر به ایران نیست. مشکلات در تمام مرزهای عراق وجود دارد. لذا اختصاصا برای ایران نیست.

الحمدانی با اشاره به اینکه مسائل موجود است، تصریح کرد: علیرغم همه مشکلات اعداد و ارقام صادرات ایران به عراق چهار ماه اول امسال به چهار میلیارد دلار  رسید که نشان‌دهنده روند افزایشی صادرات ایران به عراق است. این روند باید ادامه‌دار باشد و بر تجار ایرانی واجب است که در این بازار با جسارت بیشتر برای کسب موفقیت های بیشتر و افزایش همکاری با تجار عراق حضور پیدا کنند. ما در قالب یک گروه اینجا جمع شدیم ما در زمینه لوازم خانگی مواد غذایی مواد، تجهیزات کشاورزی، لوازم ساختمانی و تجارت عام همکاری‌های بیشتری داشته باشیم تا به منجر به عقد قراردادهای بیشتر و توسعه روابط تجاری دو کشور شود.

در ادامه نشست حکمت دغاق - عضو هیات رییسه اتاق بغداد- اظهار کرد: وضعیت تجارت ایران با عراق کافی نیست لذا شایسته است که روابط بیشتری پیدا کند و بین طرفین اعتمادسازی شود تا عراق نیز بتواند از دانش و تکنولوژی بهداشتی و دارویی ایران بهره ببرد. همچنین بعضی از تجار ایرانی وفای به عهد نمی‌کنند و در آن چه که در تحویل کالا، قرادادها و غیره وعده داده‌اند تأخیر دارند.

وی افزود: عراق با تمام کشورهای همسایه ارتباط دارد که یکی از آنها ایران است اما ایران تنها نیست لذا باید نیازهای عراقی‌ها را هم تامین کنیم و این بی وفایی ها اعتماد را از بین می برد لذا باید کمیته داوری تشکیل شود تا در صورت لزوم، مورد ارجاع و به سرعت حل و فصل شود.

این عضو هیات رییسه اتاق بغداد تصریح کرد: ما به عنوان بخش خصوصی عراق به  این جلسات می آییم تا کار کنیم و روابط و همکاری ها را گسترش دهیم. در تمام حوزه ها باید همکاری این دو کشور گسترش یابد تا عراقی‌ها از قابلیت‌های ایرانی استفاده کنند. بویژه اینکه ایران در حوزه سلامت از  قابلیت رقابت در منطقه برخوردار است. لذا  باید به سمت عراق حرکت کرده و حوزه سلامت جدی گرفته شود.

وی افزود: مشکلات و ضعف در حوزه سلامت در دست عراقی ها نیست بلکه در دست ایرانی ها است چراکه علم، تکنولوژی و فکر در این حوزه در دست ایرانی هاست که با توانمندی‌ هایشان می‌توانند عراق را نیز بهره‌مند کنند و خدمات رقابتی و باکیفیت در بازار عراق ایجاد شود که موجبات ارزآوری برای ایران را هم به همراه دارد.

سید محمد آل عیسی از اتاق مشترک عراق که در مواد غذایی فعالیت دارد در خلال این نشست گفت: تجار ایران باید روابط با عراق خوش قول و وعده باشند و به آنچه که در زمان تحویل کالا، کیفیت، مقادیر و غیره توافق می‌کنند، پایبند باشند. همچنین تاکید می‌کنیم که در بحث کیفیت کالا، با کیفیت تولید کنند تا موجب استمرار در روابط شود و اعتماد بازار را جلب کند.

سید حمید حسینی- رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق- در انتهای نشست تاکید کرد که اتاق بازرگانی اعلام آمادگی می‌کند برای ادامه و گسترش روابط تجاری بین دو کشور.

وی افزود: در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق امکان مطالعه اطلاعات و ارتباطات بیشتر بین دو کشور وجود داشته و گسترش خواهد یافت. در بازار عراق و اتاق مشترک بازرگانی عراق، رایزن ها و بازرگانان را معرفی می کنیم تا بازار عراق را بررسی و بازارسنجی کنند.   همچنین تجار ایرانی را تشویق و ترغیب می‌کنیم برای حضور در نمایشگاه ها چراکه حضور در نمایشگاه ها باعث می‌شود عراقی‌ها به سمت تجار و کالای ایرانی کشیده شوند. علاوه براین ضروری است که در مراکز تجاری در شهرهای عراق تجار ایرانی مستقر شوند و با شرکای عراقی از نزدیک ارتباط برقرار کنند و بتوانند مسایل و مشکلات را جدی‌تر پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: بازار عراق بازار بزرگی است اما بازار راحتی نیست. لذا تجار ایرانی برای تصاحب این بازار و اثبات خود در بازار عراق باید تلاش بیشتری کنند.