:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

جزئیات برنامه‌ریزی بخش خصوصی برای صادرات نفت خام

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به عرضه نفت خام در بورس جزییات برنامه‌ریزی بخش خصوصی برای صادرات نفت خام را اعلام کرد و گفت: بازار ما همان کشورهای آسیایی مانند چین و هند است.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
اقتصادگردان- سید حمید حسینی در نشستی که ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، اظهار کرد: اخیرا اعلام شد که دولت عرضه نفت خام در بورس را مصوب کرده و امکان حضور بخش خصوصی با این تصمیم در بازارهای جهانی امکان‌پذیر شد.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، اظهار کرد: ترامپ خواب دیده بود که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از سوی دیگر قیمت جهانی نفت را هم کاهش دهد، اما نه تنها صادرات نفت ایران به صفر نرسیده بلکه قیمت نفت به ۸۰ دلار رسیده است و کارشناسان پیش‌بینی کردند قیمت نفت به ۱۰۰ دلار هم برسد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به نشست اخیر کمیته نظارتی اوپک، ادامه داد: مجمع نظارتی اوپک هم به افزایش تولید نفت مجوز نداد که این برای ایران خبر خوبی است.

حسینی همچنین با اشاره به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا، گفت: اتحادیه اروپا در این بیانیه صراحتا بر ادامه‌ خرید نفت از ایران تاکید کرد.

وی با بیان این‌که ایران در سپتامبر یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد، اظهار کرد: البته باید انتظار کاهش صادرات نفت را در دو - سه ماه آینده داشته باشیم. در تحریم‌های سال‌های گذشته هم در آغاز راه، صادرات کاهش یافت اما به مرور راه‌حل‌های افزایش صادرات را پیدا کردیم.

تبعات تصمیم‌گیری چندگانه در کشور

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با بیان این‌که اتحادیه نگران تصمیم‌گیری‌های چندگانه در کشور است، گفت: نظام تصمیم‌گیری در کشور چندگانه شده است. یک تصمیم را سران سه قوه می‌گیرند، یک تصمیم را دولت می‌گیرد، یک تصمیم را بانک مرکزی می‌گیرد که این چندگانگی تصمیم باعث ایجاد سردرگمی می‌شود. تصمیم اخیر بانک مرکزی در مورد پیمان‌سپاری ارزی بدون بررسی راهکارهای اجرایی گرفته شده است.

حسینی با تاکید بر این‌که نظام چانه‌زنی در کشور رواج پیدا کرده است، ادامه داد: یک عده چانه می‌زنند تا چیزی که می‌خواهند اجرا شود. دولت باید در این زمینه تصمیم جدی بگیرد. چندگانگی تصمیم‌گیری و چانه‌زنی اوضاع را هر روز بدتر می‌کند.

لزوم اجرای نظام رگولاتوری

وی با تاکید بر اهمیت اجرای نظام رگولاتوری در کشور، اظهار کرد: در همه جای دنیا نظام کارشناسی وجود دارد که کل زنجیره ارزی بازار را نظارت و کنترل می‌کند. ایران هم باید به نظام رگولاتوری تن بدهد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، گفت: زمانی که راه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم مطرح می‌شد این نگرانی وجود داشت که باز هم امثال بابک زنجانی خلق شود. بخش خصوصی اعلام کرد که سازوکار بورس را تعریف کنیم که شفاف باشد.

حسینی ادامه داد: ظرفیت‌هایی در بخش خصوصی ایران و خارج وجود دارد که می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.

وی در مورد بازارهای نفت برای بخش خصوصی توضیح داد: بازار ما کشورهای آسیایی و کشورهایی است که امکان انتقال ارزی را دارند. زمانی که برای مثال شرکت چینی مطمئن شود که بخش خصوصی ایران محموله را در بورس کالا می‌خرد با بخش خصوصی تعامل خواهد کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که راه عرضه نفت خام در بورس باید باز می‌شد، ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند سازوکاری را فراهم کند که خارج از مقررات سخت دنیا نفت را صادر کند.

حسینی در مورد قیمت نفت که توسط بخش خصوصی صادر خواهد شد، توضیح داد: قیمت بخش خصوصی با قیمت بین‌المللی یکسان است. نمی‌توان قیمت را با دو نرخ در چین به فروش رساند.

وی در پایان اعلام کرد: ایران فعلا برای میعانات تخفیف نمی‌دهد، زیرا بازار دارد اما باید صبر کنیم و ببینیم تا دو - سه ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد.