:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
سكه چهارميليون و 730 هزار تومان، نوسان دلار از 15700 تا 16100 تومان

واكنش مثبت بازار ارز و طلا به سخنان روساي جمهور ايران و آمريكا و نشست شوراي امنيت

افت شدید مصرف طلا در کشور/ صرافان: بازار ارز قمارخانه شده است امكان پيش بيني قيمت ها براي بیش از دو ساعت وجود ندارد
کد خبر: ۱۲۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
اقتصاد گردان – محسن شمشيري
قيمت ارز و طلا در روز سه شنبه 3 مهر 97 و ساعاتي قبل از سخنراني حسن روحاني رئيس جمهور و همچنين ترامپ رئيس جمهور آمريكا، با افزايش نسبي همراه شد و نرخ دلار با نوسان بين 16126 تا 16800 تومان قرار داشت و براي ساعاتي نيز تا ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان ریزش داشت اين موضوع نشان مي دهد كه بازار نسبت به سخنان رئيس جمهور واكنش مثبت نشان داده و احتمالا در بازار ارز نيز تحولات مثبتي در سمت عرضه رخ داده است. 
 از سوي ديگر،  نرخ سكه نيز با نرخ 4 ميليون و 730 هزار تومان معامله شد. برخي كارشناسان اين واكنش بازار را نشانه پيش خور كردن بازار نسبت به سخنان احتمالي روساي جمهور دو كشور ايران و آمريكا ارزيابي كرده اند و معتقدند كه در روزهاي آينده نيز شاهد واكنش بازار به اين سخنان خواهيم بود. 
همچنين از آنجا كه قرار است نشست شوراي امنيت به رياست ترامپ برگزار شود، اين نشست نيز باعث واكنش بازار ارز و طلا شده است.  بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۱۱ هزار و ۱۲۵ تومان و هر پوند ۱۸ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسید، دلار آمریکا ۱۴ هزار و ۶۹۵ تومان داد و ستد شد و هر یوان چین نیز یک هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورد.
از سوي ديگر، يكي از فعالان بازار براي ساعات عصر روز سه شنبه اعلام كرد كه در بازار ارز، دلار 126 تومان، یورو 145 تومان و درهم 19 تومان افزایش یافت. دلار16126تومان، یورو18914 تومان ودرهم 4378 تومان معامله شد. 

طلا و ارز

قیمت

میزان تغییر قیمت

سکه طرح جدید

4731،000 تومان

50،000- تومان

سکه طرح قدیم

4،410،000 تومان

50،000+ تومان

نیم سکه

2،333،000 تومان

20،000+ تومان

ربع سکه

1،252،000 تومان

10،000+ تومان

سکه گرمی

662،000+ تومان

0

هر گرم طلای 18 عیار

457،110 تومان

4840+ تومان

اونس طلا

1200.13 دلار

1.33+ دلار

دلار

16،126 تومان

126+ تومان

یورو

18،914 تومان

145+ تومان

درهم

4378 تومان

19+ تومان


در حالي كه اونس جهاني به 1201 دلار افزايش يافته و نرخ دلار نيز در بازار آزاد به 16800 تومان رسيده و به مرز 17 هزار تومان نزديك مي شود، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران تقريبا ثابت مانده و حدود 4 ميليون و 700 هزار تومان است.
به گزارش تعادل، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه‌شنبه سوم مهرماه ۹۷ در بازار تهران با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۴ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰ هزار تومان افزایش به ارزش ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان داد و ستد شد.
از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳۰ هزار تومان رشد نسبت به روز گذشته ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان رشد یک میلیون و ۲۵۲ هزار تومان معامله شد. بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر در مدت مشابه ۶۶۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵ هزار و ۷۰۰ تومان رشد ۴۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شد.
قیمت سکه طرح جدید در معاملات امروز بازار تهران 50 هزار تومان کاهش داشت، اما طرح قدیم با 50 هزار تومان افزایش 4 میلیون و 410 هزارتومان و نیم سکه با رشد 20 هزار تومانی 2 میلیون و 333 هزار تومان فروخته شد.
قیمت سکه طرح جدید 50 هزار تومان کاهش یافت، اما بهای سکه طرح قدیم 50 هزارتومان، نیم سکه 20 هزار تومان و ربع سکه 10 هزار تومان رشد کرد.
سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز گذشته 662 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 4840 تومان رشد داشت.
قیمت اونس طلا (هر اونس معادل ۳۱.۱۳۲گرم) در بازار جهانی طلا با یک دلار و 33 سنت افزایش 1200 دلار و 13 سنت شد.


افت شدید مصرف طلا در کشور

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از کاهش قدرت خرید طلا در کشور، گفت: به دلیل افت خرید طلا در کشور اخیرا تعداد واحدهای طلا فروشی تعطیل شده افزایش یافته است.
محمد کشتی آرای درباره تحلیل شرایط فعلی اقتصاد در کشور، اظهار داشت: قیمت سکه در شرایط فعلی بیش از هر عامل دیگری، متاثر از قیمت و نوسانات نرخ ارز است زیرا در شرایط فعلی با چند نرخ متفاوت ارز از جمله نرخ ارز دولتی، بازار آزاد، صرافی ها و... مواجه هستیم که هر کدام قیمتی متفاوت دارد.
وی افزود: از طرفی با توجه به مباحث اقتصادی، تحریم‌ها و برخوردهای سیاسی به طور حتم در اقتصاد و کشور تاثیرگذار خواهد بود زیرا اقتصاد متاثر از سیاست است. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره پیش بینی قیمت طلا و سکه، گفت: با وجود تحریم ها و کمبود ارز، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها است و به نظر من بازار ارز و طلا به گونه ای است که برای بیش از یک الی دو ساعت امکان پیش بینی قیمت‌ها وجود ندارد.
کشتی‌آرای با تاکید بر اینکه هر روز حلقه تحریم‌ها تنگ تر می شود افزود: به طور حتم افزایش درآمدهای ارزی کشور به تثبیت نرخ ارز کمک می کند و امیدواریم سیاست های دولت به گونه‌ای باشد که ثبات به بازار تزریق شود.
به گفته وی، قیمت سکه به عنوان مبنایی برای تعیین قیمت همه کالا و خدمات است و افزایش قیمت سکه، گرانی را به جامعه تزریق کرده و قیمت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با تاکید بر اینکه در سال های اخیر با رکود حاکم بر کشور، قیمت طلا به شدت افزایش یافته و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است، گفت: در سال ۸۹ و ۹۰ مصرف طلا در کشور حدود ۱۱۰ تن در سال بود، اما اکنون به ۳۰ تا ۴۰ تن کاهش یافته و طبیعتا با کاهش خرید و مصرف، تولید هم افت خواهد کرد و تعدادی از واحدهای تولیدی مجبور به تعطیلی شدند.
به گفته کشتی‌آرای، از سال ۹۳ تا پایان ۹۶ نزدیک ۵ هزار واحد در سطح کشور تعطیل شدند و تاکنون نیز حدود ۲۰ درصد به این میزان افزوده شده که اگر این شرایط ادامه داشته باشد، به طور حتم تعداد بیشتری از واحدها مجبور به تعطیلی خواهند 

صرافان: بازار ارز قمارخانه شده است

امروز بازار ارز آنقدر با وضعیت ناپایدار، غیرقابل پیش‌بینی و با نرخ‌های غیرمنطقی و فروش‌های فردایی پیش‌رفت که فعالان بازار می‌گویند این بازار روی شرط بندی می‌چرخد و قمارخانه شده است.

به گزارش ایسنا، بازار ارز بازهم یکی از روزهای عجیب خود را پیش برده است. دلار که از حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان تا اواخر روز يكشنبه فروش رفته بود، کار خود را با ۱۶ هزار و ۱۰۰ شروع کرد، اما این روند پایدار نبود و برای ساعتی تا ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان ریزش داشت.

این روند در فاصله‌ای کوتاه متوقف و بار دیگر با رشدی سریع به ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، این نرخ هم کمتر از یک ساعت دوام داشت و مجدد تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. یورو هم همین وضعیت را داشته است؛ به‌گونه‌ای که این ارز که روز گذشته از حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تا ۱۹ هزار تومان قیمت خورده بود، امروز را با نرخی در حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ آغاز و تا ۱۹ هزار تومان نرخ‌گذار و معامله شده است، البته در این بین ریزش قیمت و برگشت هم برای آن ثبت شد. نوسان به حدی بود که صرافان برای ساعتی حتی معاملات را متوقف کرده بودند.

بررسی شرایط بازار از افزایش شدید تقاضا برای خرید حکایت دارد، این در حالی است که صرافان و دلالان می‌گویند "انتظار رشد قیمت در روزهای پیش‌رو و جو روانی که بر بازار حاکم است باعث شده تا مردم حتی بدون حضور برای دریافت ارز، پول آن را واریز کرده و فقط خرید کنند و در فرصتی دیگر بیایند و ارز خود را تحویل بگیرند. "

در این فضایی که تقاضا بالاست و از خانه‌دار تا سرمایه‌گذار برای خرید ارز به بازار آمده‌اند، فضایی برای سوء‌استفاده دلالان هم فراهم شده است. فعالان بازار در این باره می‌گویند "متاسفانه در کنار تمامی عواملی که بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در مواردی برخی دلالان گردش بازار را در دست می‌گیرند و به آن جهت می‌دهند، بخصوص اکنون که در شرایط خاص سیاسی قرار داریم با پراکنده کردن خبرهای منفی و مثبت و جودادن در گروه‌ها و کانال‌های ارزی در شبکه‌های اجتماعی، هیجان ایجاد کرده و مسیر معاملات را تغییر می‌دهند؛ به طوری که شاهدیم به یکباره بازار با هجوم برای خرید و گاهی برای فروش مواجه می‌شود که خود عامل نوسان تند قیمت خواهد بود. "

همچنین صرافان عنوان می‌کنند" نباید از معاملات فردایی و یا همان قمابازی این گروه‌ها غافل ماند، اینکه برای فردا بدون هیچ دریافت و پرداختی نرخ تعیین می‌کنند خود بازار را تحت الشعاع قرار داده و به ویژه افراد غیرحرفه‌ای را درگیر نوسان قیمت می‌کند در حالی که در این بین عمده آنچه می‌گذرد به نفع همین دلالان تمام می‌شود. "
این در شرایطی است که فعالان بازار ارز عدم کنترل و نظارت کافی بر بازار را یکی از مهمترین دلایل بهم ریختگی آن و اوضاع نامناسب فعلی می‌دانند و تاکید دارند تا زمانی که سیاست‌های فعلی ارزی برای بازار آزاد در حال اجراست نباید انتظاری غیر از شرایط موجود داشت.

صعود لیر در برابر دلار
 
پس از آن که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد احتمال از سر گیری مذاکرات بین ترکیه و آمریکا برای حل اختلافات وجود دارد، ارزش لیر در برابر دلار ۳ درصد تقویت شد.
به گزارش ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال، به دنبال این اظهارات مایک پمپئو و افزایش امیدواری‌ها نسبت به آزادی کشیش بازداشت شده آمریکایی، لیر ترکیه در برابر دلار ۳.۵ درصد افزایش یافت و هر دلار به ۶.۱۲۷۹ لیر رسید. این کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی و دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ توسط دادگاه محکوم شده است.
پرونده بازداشت این کشیش یکی از اصلی‌ترین دلایل مناقشه سیاسی-اقتصادی بین ترکیه و آمریکا عنوان می‌شود که باعث شد لیر ترکیه حدود ۴۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست بدهد. آمریکا در واکنش به این بازداشت تعرفه کالاهای وارداتی ترکیه را افزایش داد و دو وزیر ترک را تحریم کرد.
تصمیم بانک مرکزی ترکیه به افزایش نرخ بهره نیز از دیگر علل تقویت لیر عنوان شده است. بانک مرکزی اوایل این ماه و با وجود مخالفت‌های گسترده رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه با افزایش نرخ بهره تصمیم گرفت نرخ بهره را به ۲۴ درصد افزایش دهد.
در برابر سایر ارزهای مهم، هر یورو به ۷.۲۴۹۲ لیر، هر پوند به ۸.۱۰۶۹ لیر، هر دلار استرالیا به ۴.۴۷ لیر و هر ریال سعودی به ۱.۶۴۶۵ لیر کاهش یافت.


قیمت طلا در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا
 
قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه که دلار در آستانه نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا افزایش داشت، با کاهش اندکی روبرو شد.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور بدون تغییر ماند و در ۱۱۹۸.۸۰ دلار ایستاد.
در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۰۳.۱۰ دلار رسید.
به گفته استفن اینس، مدیرمعاملات آسیا – اقیانوسیه در شرکت OANDA، طلا به مرز ۱۲۰۰ دلار چسبیده است و هرگونه اظهارنظر منفی درباره نرخ‌های بهره ممکن است قیمت طلا را به بالای ۱۲۱۰ دلار برساند.
سرمایه‌گذاران منتظر جزییات نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا هستند که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. انتظار می‌رود در این نشست افزایش نرخ‌های بهره تصویب شود.
طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه نگهداری طلا را که بازدهی ندارد افزایش می‌دهد و ارزش دلار را تقویت می‌کند.
قیمت طلا در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری و دورنمای بالاتر رفتن نرخ‌های بهره آمریکا، از بالاترین رکورد امسال که در آوریل به ثبت رسانده بود، ۱۲ درصد سقوط کرده است.
از سوی دیگر بازار با نگرانی به تنش‌های تجاری چین و آمریکا که رشد اقتصاد جهانی را در معرض خطر قرار داده چشم دوخته است. چین و آمریکا تعرفه‌های جدیدی را روی واردات کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند که از روز دوشنبه به اجرا درآمدند.
با وجود این‌که طلا عموما یک دارایی مطمئن به شمار می‌رود اما ماه‌ها جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، باعث شده سرمایه‌گذاران با این اعتقاد که آمریکا در این جنگ زیان کمتری خواهد دید، دلار خریداری کنند.
شاخص دلار روز سه شنبه در برابر سبدی از شش ارز بزرگ ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۹۴.۳۲۵ واحد رسید.
به گفته معامله‌گران و تحلیلگران، طلا در پنج هفته گذشته حدود ۳۰ دلار نوسان قیمت داشته، اما نشست بانک مرکزی آمریکا کاتالیزوری خواهد بود تا قیمت‌ها محدوده معاملات اخیر را بشکنند.
به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است حمایت در مرز ۱۱۹۴ دلار را دوباره امتحان کند و در صورت شکسته شدن سطح مذکور، قیمت طلا تا مرز ۱۱۸۷ دلار عقب خواهد نشست.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۰۵۹ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۸۲۷.۳۰ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۴.۲۴ دلار معامله شد.