:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
همتي: بازگشت دلار به نيما متناسب با صادرات نيست

از 23 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، حدود 4 ميليارد دلاردر نيما عرضه شده، قیمت سکه از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گذشت

مسئله مهم این است که عمده منبع تامین کننده بازار ثانویه و سامانه نیما ارز صادرات غیرنفتی است؛ تا روز ۲۳ شهریور حدود ۲۲.۷ میلیارد غیرنفتی داشته ایم که این رقم باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. وی تاکید کرد که صادرکنندگان یا خود باید اقدام به واردات کالا کنند یا باید ارز خود را در اختیار سامانه نیما قرار دهند / در ساعات عصر دوم مهر 97 نيز نرخ دلار تا 15900 تومان بالا رفت
کد خبر: ۱۲۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷

اقتصاد گردان - محسن شمشيري
 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار با افزايش بيش از 100 هزار تومان، به  ۴ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ارزش ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر،  در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان معامله شد. 
هر قطعه سکه گرمی ۶۶۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. 
 همچنين در سامانه نيما و سنا، قيمت  خريد و فروش در سامانه نيما هر یورو  10343 و 10386 تومان،  يوآن 2023 و 150 تومان،  درهم 3086 و 2675 تومان،‌ اعلام شده است.  در سامانه سنا نيز  نرخ خريد و فروش دلار  14324 و 14310 تومان،  هر پوند 18372 و 18503 تومان،  لير تركيه 2289 و 2281 تومان اعلام شده است. 

۲۲.۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، 3.8 ميليارد دلار عرضه ارز در نيما 

رییس کل بانک مرکزی گفت: مسئله مهم این است که عمده منبع تامین کننده بازار ثانویه و سامانه نیما ارز صادرات غیرنفتی است؛ تا روز ۲۳ شهریور حدود ۲۲.۷ میلیارد غیرنفتی داشته ایم که این رقم باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. وی تاکید کرد که صادرکنندگان یا خود باید اقدام به واردات کالا کنند یا باید ارز خود را در اختیار سامانه نیما قرار دهند. همتی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون ارز کمتری وارد چرخه اقتصادی شده است، افزود: از اول سال حدود ۳.۸ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که عمدتا مربوط به شرکت های پتروشیمی می شود. رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد که انتظار این است که صادرکنندگان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور کنند.
عبدالناصر همتی در حاشیه نشست با نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: در این جلسه سوالات متعدد، منطقی و مهمی مطرح شد که بخشی از آنها را توانستیم پاسخ دهیم و بخشی را در جلسه آینده مورد بحث قرار خواهیم داد.
رییس شورای پول و اعتبار مهم ترین بحث های مطرح شده در دیدار با نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه را تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان، کارخانجات و تولیدکنندگان، مواد اولیه و تجهیزات و سامانه نیما و مشکلات آن عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه بخشنامه‌ای برای اخذ تعهد از صادرکنندگان ابلاغ شد،  افزود: تمام تلاش دولت این است که با وجود فشاری که دولت آمریکا برای محدود کردن منابع درآمدی کشور اعمال می کند، راه‌های مختلفی از سوی وزارت نفت و بانک مرکزی پیگیری شود تا تاثیری در درآمدهای ارزی ایجاد نشود.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ذخایر ارزی کشور خوب است و همچنان تقویت می‌شود، افزود: ظرف دو ماه گذشته نیز تقویت ذخایر ارزی کشور افزایش یافته و سعی شده از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها منابع مورد لزوم مردم که بیشتر نیازهای واقعی آنها بوده تامین شود و با کمک مجلس و دو کمیسیون اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بتوان برنامه‌های اصلاحی را در زمینه ارزی پیش برد.
وی ادامه داد: در کنار سیاست‌های ارزی و حل مسائل ارزی کشور،  کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها تامین می‌شود و بانک مرکزی در صدد اجرای برخی سیاست‌های پولی است تا بتواند بازار پول را ساماندهی کند و از آن غافل نشده‌ است.
همتی با بیان اینکه بازار ثانویه برای کشور بسیار مهم است چرا که بخش تجاری کشور در قالب این بازار تامین می‌شود، تاکید کرد: بازار ثانویه باید تقویت شود، البته گزارش‌هایی درباره حواشی این بازار به بانک مرکزی ارائه شده که در حال بررسی و پیگیری هستیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر ظرف همین هفته تصمیمات جدید ارزی در بازار ثانویه در دولت نهایی شود درباره آن اطلاع رسانی می‌شود تا این بازار با شفافیت بیشتری کار خود را ادامه دهد، افزود: دولت برای کنترل بازار تامین کالاهای اساسی و ضروری ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اختصاص در این بخش مصمم بوده و تاکنون ۱۳ میلیارد تومان تخصیص داده است.
همتی ادامه داد: حتی اخیرا در جلسه شورای اقتصادی قوای سه‌گانه مصوب شد که از صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای کنترل بازار اختصاص یابد. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت مصمم است که نرخ کالاهای اساسی، ضروری و دارو برای مردم افزایش نیابد، تصریح کرد: در خصوص مابقی کالاها اگر بر اساس خریدهای اولیه انجام شده نرخ‌های این کالاها نیز باید بر اساس همین خریدها باشد، البته کالاهای اساسی و ضروری مردم به اندازه کافی وارد شده و ذخایر کافی برای بیش از یک سال در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه مشکلی در بازار این کالاها به هیچ وجه وجود ندارد، مردم به تدریج نیاز خود را خریداری کنند.

کاهش شکاف نرخ ثانویه و آزاد

همچنين امیرحسین شکوهی، مشاور بانک مرکزی گفت که سامانه نیما هیچ محدودیتی برای عرضه و تقاضای ارز قائل نیست و هر کس می‌تواند ارز خود را با هر قیمتی در این سامانه عرضه کند. بر این اساس مشخص شد که دولت برای کنترل تورم اجازه نمی‌دهد ارز پتروشیمی‌ها از یک قیمت بالاتر برود و حتی تقاضا در این بازار نیز کنترل می‌شود.

البته به اعتقاد شکوهی آنچه موجب محدودیت در بازار می‌شود، نپذیرفتن اصل آزادسازی در قیمت ارز است و وجود سامانه نیما در این محدودسازی تاثیری ندارد. وی تاکید کرد: دولت برای اینکه به اقشار مختلف جامعه فشار نیاید برای عرضه ارز پتروشیمی‌ها سقف قیمتی تعیین کرده است. از طرفی بالغ‌ بر ۷۰ درصد ارز موجود در سامانه نیما مربوط به پتروشیمی‌ها و ۳۰ درصد دیگر به صادرکنندگان دیگر مربوط می‌شود. دولت سعی دارد با کنترل قیمت ارز مانع تورم در جامعه شود.

در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصاد مجلس نیز از دولت خواست که اجازه دهد قیمت ارز در بازار ثانویه حرکت کند و این‌گونه قیمت ارز آزاد با ارز نیما به هم نزدیک شوند. هر چه این دو به هم نزدیک‌تر شوند، میزان فساد و رانت‌خواری نیز در بازار کاهش پیدا می‌کند.


بررسی مسایل ارزی در مجلس با حضور رییس کل 
 اين در حاليست كه رییس کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به سوالات آنان درباره سیاست های ارزی و ادغام بانک های نیروهای مسلح پاسخ داد
در این جلسه ابتدا اعضای کمیسیون به طرح موضوعات مبتلابه این روزهای کشور پرداختند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در سخنان خود با اشاره به حقوق های معوقه کارگران و سختی معیشت آنان گفت: باید راهکاری اتخاذ شود که کسی که ۵ دستگاه خودرو در کلانشهرها دارد و از بنزین یارانه ای استفاده می کند و روستائیانی که فاقد حتی یک دستگاه موتورسیکلت هستند در حالت برابر از بیت المال استفاده کنند و در این چارچوب می توان قدرت خرید مردم کمتر برخوردار را افزایش داد.
محمد فیضی نماینده اردبیل نیز گفت: برغم آنچه به عنوان ساماندهی بازار ارز اعلام می شود همچنان نرخ دلار در بازار غیررسمی افزایش می یابد به گونه ای که دیروز هر دلار از ۱۴ هزار و ۲۱۰ تومان به ۱۵ هزار و ۲۱۰ تومان رسید.
وی تعیین تکلیف نرخ سود بانکی همینطور تخصیص ارز دانشجویی را در دیگر بخش های سخنان خود اعلام کرد و خواستار برنامه ریزی دقیق تر برای این حوزه ها شد. قوامی نماینده اسفراین نیز کاهش عرضه ارز و تقاضای بیشتر باتوجه به نقدینگی کشور را موجب خروج سرمایه و افزایش قاچاق دانست و گفت: الزامات بازار ثانویه باید فعال شود و به نیازهای واقعی بنگاه های تولیدی پاسخ داده شود.
وی خواستار حذف سه صفر از پول ملی شد و افزود: به نظر می رسد باید در چارچوب افزایش ارزش پول ملی ریال به تومان تبدیل شود. قوامی در عین حال با انتقاد از عملکرد شرکت های پتروشیمی گفت: آنها مواد اولیه را با ارزان ترین قیمت می گیرند اما حاضر نیستند درآمدهای صادراتی خود را به چرخه اقتصاد بازگردانند که باید در این باره با جدیت بیشتری برخورد کرد.
محمدرضا تابش نماینده مردم یزد هم مهمترین وظیفه بانک مرکزی را حفظ ارزش پول ملی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این سالها بانک مرکزی ضعیف عمل کرده است. وی نابسامانی های این روزهای اقتصاد کشور را ناشی از دلایل متفاوتی از جمله نبود استقلال بانک مرکزی، وضعیت متشنج نظام بانکی و رشد نقدینگی، تورم و نوسانات پیاپی نرخ ارز و سکه برشمرد و افزود: وضعیت فعلی موجب بی آبرویی نظام است و باید مجموعه حاکمیت برای آن چاره جویی کند.
تابش با تاکید بر اینکه انتظار می رفت شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که با تدبیر رهبری تشکیل شد تصمیمات مناسب اتخاذ کند و خروجی آن نتایج ملموسی داشته باشد، گفت: گویا این جلسات نیز دستورکار خاصی ندارد.
تاجگردون نماینده گچساران هم با بیان اینکه باید مجلس درباره منابع ارزی، میزان هزینه کرد، حجم دارایی ها و عملکرد بودجه ای اطلاعات کاملی داشته باشد، گفت: بررسی ها نشان می دهد ورودی ها و خروجی های بانک مرکزی باهم همخوانی ندارد.
وی با بیان اینکه تراز ارزی بانک مرکزی همواره از مباحث جدی و چالش برانگیز کمیسیون تلفیق با رییس کل قبلی بانک مرکزی بود، افزود: بانک مرکزی به شدت به بودجه دولت وابسته شده و از همین رو نمی توان به استقلال آن خوشبین بود.
تاجگردون با بیان اینکه برای رفع آسیب ناشی از رخدادهای بازار ارز و طلا بر مردم باید همگی همت گمارند، خطاب به رییس کل بانک مرکزی گفت: آنچه فکر می کنید در چارچوب کاهش فشار بر مردم باید در قانون اصلاح شود بفرمایید تا انجام شود.
عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی هم از جنگ جدی اقتصادی دشمن علیه مردم ایران گفت و اینکه مخالفان نظام به شدت در حال اجرای برنامه هایشان برای رسیدن به اهداف خود هستند و ما باید در همه ابعاد برای کنترل متغیرهای کلان اقتصادی هدفمند برنامه ریزی کنیم.