:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آخرین گام سازمان راهداری در حمایت از رانندگان

محاسبه کرایه براساس تن-کیلومتر نیز تصویب شد

چند ماه پس از به پایان رسیدن اعتراضات رانندگان کامیون که دلیل آن وعده‌های وزارت راه و شهرسازی برای بهبود شرایط آنها بود، سازمان راهداری آخرین خواسته این راننده‌ها را نیز نهایی کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
اقتصادگردان- چندی قبل رانندگان فعال در عرصه حمل و نقل عمومی بار بین جاده‌ای به دلیل شرایط سخت اقتصادی و مشکلاتی مانند پایین‌بودن نرخ کرایه، نامطمئن بودن شرایط بیمه، ناعادلانه بودن نحوه‌ی محاسبه نرخ کرایه و بالابودن هزینه قطعات یدکی چند روز اعتراض کردند و مسائل و مشکلات خود را در جریان جلساتی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر راه و شهرسازی در میان گذاشتند.

به دنبال این اتفاق، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در تصمیماتی تلاش کردند شرایط را برای بهبود اوضاع رانندگان فراهم کنند. بالا رفتن ۲۰ درصدی نرخ کرایه پرداخت بخشی از هزینه‌های بیمه تکمیلی و ارائه‌ی طرح‌هایی برای کاهش قیمت تمام شده قطعات یدکی برای رانندگان کامیون بخشی از طرح‌هایی بود که از سوی دولت به اجرا رسید.

با وجود تمام این اقدامات، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رانندگان که محاسبه نرخ کرایه براساس تن–کیلومتر بود، باقی‌ ماند که البته آخوندی وزیر راه و شهرسازی وعده داد با توجه به زمان نسبتا طولانی مورد نیاز برای بررسی شاخص‌های مربوط به این نوع تعرفه‌گذاری این وزارتخانه پس از انجام بررسی‌های کارشناسی نظر خود را در رابطه با آن ارائه خواهد کرد.

با گذشت چند هفته از آغاز بررسی‌ها، حالا سازمان راهداری اعلام کرده است که کلیات محاسبه تعرفه حمل کالا براساس تن–کیلومتر را تصویب کرده است.

براین اساس، پس از انجام بررسی و محاسبات لازم که در طول این مدت با حضور مسئولان، نمایندگان رانندگان و اساتید دانشگاه در دستور کار بوده، سرانجام بحث اجرایی شدن این نوع تعرفه‌گذاری به مرحله‌ی جدید رسیده و برای اجرا و تصویب به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است که پس از نهایی شدن کلیات، جزییات آن نیز در دستور کار قرار گیرد.  

براساس آمارهای رسمی کشور با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای بالابردن سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بارهمچنان حدود ۹۰ درصد از جابه‌جایی‌های بار اقتصادی کشور از طریق جاده انجام می‌شود.