:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با گذشت یک ماه از توافق بانک مرکزی و انجمن شرکت های هواپیمایی؛

تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها کلید خورد

در حالی که حدود یک ماه از توافق بانک مرکزی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای ارایه ارز از سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) به ایرلاین‌ها می‌گذرد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از دریافت ارز نیمایی توسط دو شرکت هواپیمایی خبرداد.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵
اقتصادگردان- البته نامی از دو شرکت هواپیمایی دریافت‌کننده ارز نیمایی در خبرها به میان نیامده است، اما به نظر می‌رسد سایر ایرلاین‌هایی هم که ریال واریز کرده‌اند، در صف دریافت این ارز هستند و به نوبت ارز دریافت می‌کنند اگرچه تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌اند.

دریافت ارز نیمایی توسط شرکت‌های هواپیمایی در شرایطی انجام می‌شود که ایرلاین‌های داخلی از 17 مرداد سال جاری و با خارج شدن از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی 4200 تومانی دچار مشکل شدند، با وجود آنکه شرکت‌های هواپیمایی در لیست دریافت ارز از سنا (سامانه نظارت ارزی) قرارگرفتند اما با توجه به آنکه نرخ ارز در این سامانه بسیار بالاتر از قیمت ارز دولتی است و بیش از 60 درصد هزینه‌های این شرکت‌ها ارزی است، فشار مالی وارد شده به ایرلاین‌ها به صورت چشمگیری افزایش یافت.

با رشد هزینه‌های ایرلاین‌ها، قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی هم افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و حجم سفرها کاهش یافت، همین موضوع ایرلاین‌ها را درآستانه بحران مالی قرارداد. برهمین اساس آنها رایزنی با بانک مرکزی را آغاز کردند.

در مذاکراتی که شرکت‌های هواپیمایی با بانک مرکزی داشتند؛ این بانک وعده داده بود که ارز مورد نیاز ایرلاین‌های داخلی از سامانه نیما تأمین شود اما اجرای این توافق حدود یک ماه به طول انجامید.

در این میان به نظر می‌رسد که با اختصاص ارز نیمایی به دو ایرلاین، شرایط برای سایر ایرلاین‌ها هم رو به بهبودی است و از فشارهای وارده به شرکت‌های هواپیمایی طی روزها و هفته‌های آتی کاسته می‌شود، موضوعی که می‌تواند به متعادل شدن قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی هم بینجامد.

 اگرچه مقصود اسعدی سامانی، دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با فارس، درباره قیمت بلیت پروازهای داخلی اظهار کرده است: قیمت بلیت پروازهای داخلی فعلاً طبق نرخ‌های اعلام‌شده در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی با حداکثر ۱۰ درصد افزایش اعمال می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که این نرخ‌ها بالاخره تا چه زمانی اعمال خواهد شد؟ افزوده است: این بستگی به تأمین ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از محل سامانه نیما دارد.

اسعدی سامانی ادامه داده است: همچنین چند شرکت هواپیمایی هم بابت دریافت ارز از سامانه نیما پول واریز کرده‌اند، اما هنوز ارزی دریافت نکرده‌اند.

    توافق ایرلاین‌ها برای نرخ بلیت اربعین

طی روزهای اخیر خبرهای خوبی از حوزه هوایی به گوش رسید و جدا از دریافت ارز نیمایی توسط دو شرکت هواپیمایی، این شرکت‌ها درباره قیمت بلیت پروازهای اربعین هم به توافق رسیدند و محدوده قیمتی برای پروازهای اربعین مشخص کردند؛ موضوعی که از سردرگمی زائران و مسافران در روزهای نزدیک به اربعین حسینی می‌کاهد، البته پیش از این هم شرکت‌های هواپیمایی با توجه به شرایط کنونی صنعت حمل و نقل هوایی توافق کرده بودند که نرخ بلیت مسیرهای داخلی تا آخر مهر ماه ثابت بماند. براساس نتایج حاصل از جلسه‌ مشترک شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت برای پروازهای داخلی تا پایان مهر اعلام شد و هیچ شرکتی مجوز فروش بلیت بیش از نرخ‌های اعلامی را ندارد.

اما درباره نرخ بلیت پروازهای اربعین، ‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی اعلام کرده است: فهرست مراکز معتبر و مجاز فروش بلیت پروازهای اربعین، به زودی منتشر می‌شود و زائران دقت کنند که برای تهیه بلیت از این طرق اقدام کنند.

رضا جعفرزاده درباره پرواز به نجف و بغداد در ایام اربعین اظهار کرده است: ‌طبق هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و مدیر‌ان عامل شرکت‌ها، نرخ پروازهای اربعین از تهران و سایر شهرستان‌ها به نجف و بغداد به همراه پرواز برگشت، ۲.۲ میلیون تومان و از مشهد به نجف و بغداد به همراه بلیت برگشت، ۲.۸ میلیون تومان تعیین شده است که تغییری نمی‌کند.

او ادامه داده است: در این بین ممکن است به دلیل افزایش تقاضا، واسطه‌‌گران قیمت‌های غیرواقعی برای پروازها ارایه دهند که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آنها برخورد جدی خواهد داشت ‌و در این رابطه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

‌‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی بر اساس رفتار بازار قیمت‌گذاری بلیت‌ها را انجام می‌دهند، اضافه کرده است: نرخ‌های مذکور‌ برای بازه زمانی دوم تا دوازدهم آبان‌ماه ۹۷ تعیین شده است.

جعفرزاده تصریح کرده است: ضرورت دارد شرکت‌های هواپیمایی‌ برای انجام پروازهای عتبات در ایام اربعین، مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه نرخ‌ پروازهای داخلی بر اساس اختصاص ارز نیما، در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی درج شده، تأکید کرده است: این نرخ‌ها بر اساس قیمت‌های ارز سامانه نیما است، ‌شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نوع و کیفیت خدمات خود می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد بیشتر از نرخ‌های تعیین شده بفروشند، همچنین کمتر از نرخ‌های تعیین شده هم امکان فروش وجود دارد.

این مقام مسوول اضافه کرده است: همه عوامل فروش موظف به رعایت نرخ‌های تعیین شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی خواهند بود و در صورت بروز تخلف و عبور از نرخ‌های تعیین شده، دستگاه نظارتی، با متخلفان برخورد قانونی انجام خواهد داد.

پیشتر و درجلسه‌ای که ‌‌با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی، جلسه هماهنگی پروازهای اربعین برگزار شد برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی واسطه‌گران از افزایش تقاضای سفر عتبات در ایام اربعین، مقرر شد که با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ‌گذاری بلیت پروازهای اربعین انجام شود.

در این جلسه مقرر شد که قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف ـ تهران و تهران ـ بغداد ـ تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شود.

همچنین قیمت پروازهای مشهد ـ نجف ـ مشهد و مشهد ـ بغداد ـ مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد، قیمت بلیت عتبات برای پروازهای اربعین در سایر شهرها هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت رفت و برگشت است.

دراین جلسه نرخ بلیت یکطرفه تهران ـ نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و یک‌طرفه مشهد ـ نجف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.

ناگفته نماند که براساس گفته دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای خارجی آزاد است اما در راستای جلوگیری از سودجویی، نرخ‌های تکلیفی برای ایام اربعین اعمال شد که این نرخ‌ها از دوم‌ تا دوازدهم آبان‌ماه اعمال می‌شود.

اسعدی سامانی اضافه کرده بود: شرکت‌های هواپیمایی باید از سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاه‌های مبدأ و همچنین فرودگاه‌های مقصد (نجف و بغداد) مجوزها را اخذ کنند و سپس به فروش بلیت اقدام کنند.

او با تأکید بر اینکه نرخ بلیت کلاس تجاری صندلی‌های هواپیما تابع نرخ شرکت‌های هواپیمایی است، گفته بود که نرخ صندلی کودکانِ ۲ تا ۱۲ سال ۷۵ درصد نرخ صندلی بزرگسال تعیین شده است.