:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بورس کالا در آستانه ۱۱ سالگی

افزایش شفافیت به واسطه تقویت بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد بورس کالا در آستانه یازده سالگی گفت: نگاهی به سال‌های ابتدایی راه‌اندازی بورس کالا و مقایسه کارکردهای این بورس با شرایط فعلی، نشان می‌دهد که این بورس از منظر ابزارسازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور و معامله انواع کالاها عملکرد مثبتی برای اقتصاد داشته است.
کد خبر: ۱۲۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
اقتصادگردان- علی تیموری با اشاره به ۱۱ سال فعالیت بورس کالا و تاثیر آن در بازار افزود: بورس کالا در این مدت توانسته ابزارهای متنوعی را طراحی و معرفی کند. همچنین پذیرش انواع محصولات در بازارهای این بورس، افزایش عمق بازارها و کمک به شفافیت در بازار کالای کشور از دیگر نقاط قوت این بازار نظامند کالایی است.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا با وجود تلاش مضاعف در مسیر توسعه همواره با موانع بیرونی زیادی مواجه بوده است، گفت: مرور مسیر توسعه بورس کالا و حضور فعالان صنایع و تولیدکنندگان بزرگ و کوچک در این بازار طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به دلیل شرایط اقتصادی کشور در فواصل زمانی مختلف، انواع و اقسام موانع بر سر راه پیشرفت بورس کالا قرار داشته، اما با حمایت مسوولان ارشد اقتصادی کشور، بورس کالا پس از حل چالش‌های مقطعی دوباره در مسیر توسعه خود قرار گرفته است.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه بورس کالا، مانعی برای سوء استفاده در بازارها است، گفت: کلیت اقتصاد و مسوولان باید تلاش بیشتری کنند تا از مزیت مهم بورس کالا برای افزایش شفافیت و سلامت بازارها نهایت بهره را ببرند تا دیگر شاهد همین چالش‌های مقطعی که از کلیت اقتصاد به سایر بخش‌ها از جمله بورس کالا می‌رسد نیز جلوگیری شود.

تیموری با بیان اینکه متاسفانه در برخی مواقع شاهد اظهارات غیرکارشناسی و ارائه آدرس‌های غلط در بازار کالای کشور هستیم، گفت: بحث‌ها و چالش‌های اخیر در خصوص بازار رسمی کالای کشور نیز گواه این موضوع است به طوریکه برخی مشکلات بیرونی به بورس کالا نسبت داده می‌شود در شرایطی که بورس کالا به معنای کشف واقعی قیمت‌ها در بستری امن و شفاف و بر اساس عرضه و تقاضاست.

وی معتقد است: در صورت حمایت همه جانبه از بورس کالا به عنوان مرجع بازار کالای کشور، قطعا شاهد بزرگتر شدن این بورس و بهبود روند دادوستدهای سنتی کشور خواهیم بود، اظهار کرد: بورس کالا برای آماده‌سازی زیر ساخت‌های خود همواره در تلاش است اما نکته حائز اهمیت، همراهی اقتصاد ما با ابزارهای نوین مالی و اعتماد به اثربخشی مثبت این بازارهاست؛ همان طور که امروز شاهد تاثیرگذاری بالای بورس‌های کالایی دنیا در اقتصادهای بین‌المللی و قیمت‌های منطقه‌ای و جهانی هستیم.

تیموری تاکید کرد: اگر قرار است در کشور از تولید و تولید کننده حمایت شود، باید زمینه افزایش شفافیت را به واسطه تقویت بورس کالا فراهم کنیم؛ با این اقدام است که با حذف واسطه های غیر ضروری، فضای رقابتی سالم مهیا می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بورس کالا نباید با چالش‌های مختلف در مسیر توسعه خود روبه رو شود و امیدوارم با حمایت همه جانبه مسوولان در بخش‌های مختلف به خصوص نگاه ویژه تیم اقتصادی دولت، شاهد قدرت و نفوذ هر چه بیشتر بورس کالا در بازار کالای کشور باشیم تا در آینده‌ای نزدیک اهداف این بورس در راستای توسعه ابزارهای مالی و ارائه خدمات متنوع‌تر به فعالان صنایع به طور کامل محقق شود.