:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

بخش خصوصی به کمک احداث پل عابر پیاده آمد

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای سرعت بخشیدن به روند احداث پل‌های عابر پیاده مورد نیاز در جاده های برون ‌شهری، زمینه‌های جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فراهم شد.
کد خبر: ۱۲۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
اقتصادگردان- به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «حمیدرضا شهرکی ‌ثانوی» افزود: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، احداث پل‌های عابر پیاده است که در این زمینه، علاوه بر استفاده از اعتبارات بخش دولتی، از سال 83 احداث پل‌ها با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد و با انعقاد قراردادهای بلندمدت به صورت قرارداد BOT (ساخت، بهره برداری، واگذاری) انجام شده است.
قرارداد BOT روشی است که در آن ساخت و بهره برداری پروژه به مدت معینی توسط شرکتی تحت عنوان «شرکت پروژه» انجام شده و انتقال طرح به کارفرما پس از طی مدت معینی و بعد از تحصیل درآمد لازم محقق می شود.
وی افزود: براساس این قراردادها، ساخت و نصب و نگهداری و بهره‌برداری از پل‌ عابر پیاده توسط اشخاص متقاضی انجام شده و هم زمان اجازه بهره‌برداری از فضای تبلیغاتی پیشانی پل ساخته شده برای کل دوره قرارداد نیز به سرمایه‌گذار مربوطه اعطاء می‌شود.
شهرکی خاطرنشان کرد: این روش در طول سال‌های گذشته مورد استقبال قرار گرفت به طوری که تعداد پل‌های احداثی با مشارکت بخش خصوصی بیشتر از پل‌های احداثی با اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای بوده است و با کاهش یافتن فضاهای مورد نیاز در برخی استان‌ها، اکنون بازسازی و مقاوم‌سازی پل‌ها به روش مذکور نیز از طرف بخش غیردولتی، پیشنهاد شده و در دست بررسی قرار است.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری افزود: با توجه به اینکه در برخی استان‌ها هنوز نیاز به احداث پل عابر پیاده وجود دارد، فهرست نقاط مورد نیاز در تارنمای اینترنتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به نشانی http://www.rmto.ir/Documents/0697.pdf بارگذاری شده است.
براساس این گزارش، تصادفات عابران پیاده در مراکز جمعیتی بین‌راهی از نظر شدت حادثه و ضربات وارده، تفاوت‌های قابل توجهی با مناطق شهری دارد از این رو کاهش سوانح و تلفات عابران پیاده در دستور کار ویژه سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است.
طبق آمار پلیس، عابران پیاده در 30 درصد تصادفات شهری موثرند که این رقم در کلانشهرها در مواردی به 50 درصد هم می رسد.