:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
عملکرد 15 ساله وحفظ سهم بازار بانک ملت؛ هر ایرانی بزرگسال و سرپرست خانوار در بانک ملت یک حساب دارد

پیشتازی 15 ساله در بانکداری الکترونیک و خدمات نوین بانکی و دور اندیشی بانک ملت و به پرداخت ملت

شاخص بازار پول، بانکداری الکترونیک، و تعداد حساب ها، کارت ها، کارتخوان، خودپرداز، ابزارهای موبایلی، اینترنتی و... نشان می دهد که در یک دوره پانزده ساله از سال 1383 تا 1397، بانک ملت در همه دوره ها پیشتاز رشد فناوری ها و خدمات نوین بانکداری بوده و از نظر توسعه فناوری های جدید از جمله موبایل بانک ها نیز پیشتاز بوده و همین موضوع باعث شده که بانک ملت و به پرداخت ملت نه تنها از نظر مبلغ تراکنش ها و سهم از بازار 30 درصد بازار تعداد و مبلغ تراکنش ها را به خود اختصاص داده اند بلکه در ابزارهای پذیرش و خدمات نوین بانکداری نیز بیشترین سهم را در تعداد کارت، خودپرداز، موبایل بانک ها و... داشته اند
کد خبر: ۱۲۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۴

اقتصاد گردان - محسن شمشیری

بانک ملت در سال 97 با سهم 14 درصدی از کارت های بانکی، 9 درصد از خودپردازها، 17 درصد از کارت خوان ها، 7 درصد از پایانه شعب، 14 درصد از کارت های برداشت و هدیه، و سهم بیش از 30 درصدی از تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی و شبکه شتاب و شاپرک، رتبه نخست  بانک های ایران از بانکداری الکترونیک را کسب کرده است. 

عملکرد 15 ساله نیز نشان می دهد که بانک ملت دراین 15 سال و از سال 1383 تا 97 همواره پیشتاز بانکداری الکترونیک بوده است. در شهریور ماه ۱۳۹۶، تعداد کارت های بانکی تراکنش دار در سوییچ شاپرک مجموعا 83 میلیون عدد بوده است که بیشترین تعداد آن با 79 میلیون عدد و سهم تعدادی 95 درصدی متعلق به کارت برداشت و کمترین تعداد آن با 78 هزار  عدد و سهم  کمتر از یک درصدی متعلق به کارت اعتباری بوده و در این بازار بیشترین تراکنش موفق با ارقام بالا متعلق به بانک ملت و شرکت به پرداخت ملت بوده است. تعداد كارت‌هاي برداشت و هديه نيز از 30.16‌ميليون در سال 86 به 225‌ميليون در سال های اخیر رسیده كه تقريبا 7 برابر شده و سهم بانک ملت از این بازار نیز بیش از 14 درصد بوده است. 


بانک ملت از سال 88  نیز همچنان در رتبه اول سهم از بازار بانکداری الکترونیک بوده است و وضعیت بسیار مطلوبی در زمینه خدمات الکترونیکی در بانک مشاهده  می شود به دلیل اینکه در سال 88 به میزان  ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت الکترونیکی بانک ملت را با ۲۰ درصد سهم بازار به رتبه اول در این زمینه در سیستم بانکی رساند. اما در سال 97 از حدود 340 میلیون کارت بانکی حدود 50 میلیون کارت متعلق به بانک ملت بوده است. 
تعداد دستگاه پوز یا کارت خوان ها از ۱۶۵ هزار POS  در سال 88 با سهم  ۱۸ درصد بازار بانک ملت را به پیشتاز بانک ها تبدیل کرد.  همچنین در زمینه حواله الکترونیکی ساتنا ۳۳ درصد سهم بازار به این بانک تعلق داشت و در این شاخص.بانک ملت اول است. تعداد کارت خوان ها در سال 96  در بانک ملت 671‌ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با 4 میلیون دستگاه کارتخوان موجود نشان دهنده سهم بالای 17 درصدی بانک ملت از بازار است. 
در مورد ATM های بانک ملت ۱۰۰ درصد شعب این بانک مجهز به دستگاههای ATM  هستند که در سال 88 هزار و ۹۸۰ دستگاه به صورت فعال در سراسر کشور مستقر بود و ۴۸۰ هزار نفر از بین مشتریان به صورت اینترنتی، یک میلیون نفر به صورت تلفنبانک و ۶۰۰ هزار نفر به صورت همراه بانک و پیامک با بانک همکاری داشتند. در سال 97 نیز بانک ملت با بیش از 3800 دستگاه در بین بانک های بزرگ دارای دستگاه خودپرداز قرار دارد. 


در بخش پایانه شعب نیز که در کل کشور بیش از 65 هزار پایانه است بانک ملت با 4771 پایانه سهم قابل توجهی از پایانه های شعب را به خود اختصاص داده است. در بخش بانک های پذیرنده نیز بانك ملت با سهم 27.59 درصدي از تعداد تراكنشها و سهم24 درصدي از مبلغ تراكنشها، همچنان با اختلاف زياد، بالاترين سهم از پذيرش تراكنشهاي بازار را به خود اختصاص داده و در جايگاه نخست در بين تمامی بانكهاي پذيرنده قرار گرفته است.
آمار عملكرد سال هاي اخير نيز نشان مي دهد كه بانك ملت و به پرداخت، همچنان با بيشترين سهم از تراكنش هاي بانكي و مالي، به عنوان شركت ها و موسسات مالي و بانكي پيشتاز كشور مطرح هستند تا جايي كه بيش از يك سوم تعدادو مبالغ كل تراكنش هاي بانكي را به خود اختصاص داده اند سهم بازار بانک ملت در بهار سال 97 نیز از کل تعداد تراکنش ها بیش از 31 و از نظر مبلغ بیش از 29 درصد بوده است. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی و شاپرک، سهم بازار بانک ملت در سال 96 و از جمله براساس آمارهای  آذر ماه 96 از کل تعداد تراکنش ها به 31.51 درصد و از نظر مبلغ به 29.28 درصد رسید
سهم بانک ملت در شهریور ماه  96 در تعداد تراکنش ها در ابزار کارتخوان فروشگاهی ۲۷.۹۰ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی ۲۸.۶۵درصد و ابزار پذیرش موبایلی۷۳.۵۱ درصد ثبت شده است و از نظر مبلغ تراکنش های بانک ملت نیز هریک از ابزارهاي کارتخوان فروشگاهی۲۷.۴۱ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی ۴۹.۶۲ درصد، ابزار پذیرش موبایلی ۵۵.۷۳ درصد را در شهریور ماه به ثبت رسانده است.
رتبه دوم تعداد تراکنش متعلق به بانک ملی با سهم 8 درصدی است که نشان دهنده فاصله قابل توجه 23 درصدی بانک ملت از رقبای بازار تراکنش های بانکی در ایران  است. از نظر مبلغ نیز رتبه دوم متعلق به بانک صادرات با سهم  11 درصدی است که البته از نظر تعداد نیز با سهم نزدیک به 7 درصد در رتبه چهارم قرار دارد. 
بانک ملت درآذرماه سال ۹۶ در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی به ترتیب با سهم ۲۷.۷۳ و ۲۴.۹۶ و ۷۳.۷۳ درصدی بیشترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده است.
همچنین با توجه به گسترش روز افزون موبایل ها وابزارهای بانکی موبایلی، به نظر می رسد که به سرعت موبایل بانک ها وابزارهای موبایلی جایگزین سایر خدمات خواهد شد و براین اساس بانک ملت اکنون با سهم 73 درصدی در ابزار پذیرش موبایلی، آماده رشد وتوسعه در این بازار در صورت افزایش تراکنش های موبایلی است واز حالا سهم بازار قابل توجهی را کسب کرده است. 
 همچنین این بانک با سهم ۲۷.۸۵ درصد از مبلغ تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی، ۴۴.۷۰ درصدی از مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی و ۵۵.۱۷ درصدی از مبلغ ابزار پذیرش موبایلی در این بخش نیز در جایگاه نخست قرار دارد ودر سه ابزار پذیرش در تعداد و مبلغ همچنان در مقام اول ایستاده است.
به عقيده كارشناسان، تاسيس شركت به پرداخت به عنوان زیر مجموعه بورسی بانک ملت در گذشته و همزمان با رشد فناوري اطلاعات و صنعت پرداخت در جهان، نشان دهنده دوراندیشی مدیران این بانک در گذشته بوده تا با ايجاد اين شركت كه از شاخص هاي فني و مالي به روز و پيشرفته برخوردار است به تدريج متناسب با رشد خدمات نوين بانكداري الكترونيك، نه تنها خدمات خود  را به مشتريان بانك و مردم سراسر كشور ارائه دهند بلكه سهم قابل توجهي از اين بازار را نصيب خود كنند. 
 بخش فناوری بانک ملت این بانک را به پیشروترین بانک در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات نوین بانکی تبدیل کرده است و از آنجا كه  کسب و کار و فناوری اطلاعات از یکدیگر غیرقابل تفکیک اند، در نتيجه در بانک ملت نيز  با بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی، مراجعه به شعب، هزینه ی مشتریان، تردد آن ها و خسارت های زیست محیطی کاهش داشته است.شركت هایی مانند بهسازان ملت و به پرداخت ملت هم اکنون در خارج از مرزها شناخته شده اند و صادرات نرم افزار و راهکارهای بانکی به کشورهای همسایه از برنامه های آتی و قابل اجرای بانک در آینده است.
اين موسسه های بانكي ومالي وابسته به بانک ملت به خاطر دور انديشي مديران بانك ملت در تاسيس شركت هایی مانند به پرداخت که زیر مجموعه بورسی بانک ملت است و شرکت بهسازان ملت با رشد فناوري ها و سرمايه گذاري هاي لازم در صنعت پرداخت، موفق به كسب بالاترين سهم از بازار پول، تراكنش هاي مالي و بانكي شده و به ميزان رشد سهم خود از تعداد و مبلغ تراكنش ها، در ارائه خدمات بانكداري الكترونيك و جلب رضایت مردم و همچنين جذب منابع و نقدینگی نيز در بین 40 بانک و موسسه اعتباری و شرکت های بزرگ پرداخت پیشرو بوده اند
براساس آخرین برآوردهای اعلام شده بانک مرکزی، شاپرک و نهادهای نظارتی صنعت پرداخت، بانکداری الکترونیک، از مجموع تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی در بازار گسترده خدمات بانكداري الكترونيك،  بانک ملت و شرکت به پرداخت ملت با بالاترین سهم از بازار و ثبت سهم بالای 30 درصد از تعداد و مبلغ تراکنش، با فاصله قابل توجه از رقبای دیگر قرار دارد و چشم انداز خوبی در انتظار این بانک و کسب سودآوری و سهم از بازار خدمات بانکداری الکترونیک برای بانک ملت وجود دارد.
نتيجه اين سرمايه گذاري و افزايش كارايي، باعث رشد سهم بانك ملت و شركت به پرداخت از بازار بانكداري الكترونيك و خدمات پرداخت شده كه با رشد فناوري اطلاعات،‌ اينترنت و ابزارهاي اطلاع رساني اينترنتي،  خدمات بانكي و صنعت پرداخت را از طريق گسترش كارتخوان ها، دستگاه هاي عابر بانك، موبايل بانك ها و... به اقتصاد ايران عرضه كرده اند. 
 مديران بانك ملت با تاسيس شركت به پرداخت، نه تنها به نفوذ در بازار پول و افزايش سهم، كسب رضايت مشتريان، ارائه خدمات متنوع بانكي و صنعت پرداخت، نرم افزارها، افزايش ايمني در پرداخت، توجه به نيازهاي مشتريان و بخش هاي مختلف اقتصادي و صنعتي و بانكي و بيمه اي توجه داشته اند بلكه سهم بالايي را از تراكنش هاي مالي و بانكي نصيب خود كرده و امروز يك سوم تعداد و مبلغ تراكنش ها به بانك ملت و شركت به پرداخت تعلق دارد. 


هر ایرانی بزرگسال و سرپرست خانوار در بانک ملت حساب دارد

بانک بزرگ ملت، تقریبا در تمام زمینه‌ها و خدمات بانکداری الکترونیک مشارکت فعال داشته و سهم از بازار قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به تعداد حدود 50 میلیون کارت و حساب بانکی، هر ایرانی بزرگسال و سرپرست خانوار در بانک ملت حساب دارد ضمن این که ارزش تراکنش ها نشان می دهد که تقریبا بخش قابل توجه مبادلات بانکی و تراکنش های بازار کسب وکار با ارقام درشت  از طریق بانک ملت و به پرداخت ملت انجام می شود 
بانک ملت از سال 1383 تاکنون و در 15 سال اخیر همواره پیشتاز حضور در بازار پول و بانکداری الکترونیک بوده و متناسب با رشد خدمات، حساب ها، کارت ها، خودپرداز، کارت خوان، و سایر خدمات بانکداری، بانک ملت و شرکت به پرداخت ملت، همواره پیشتاز بوده اند. 

دور اندیشی بانک ملت و به پرداخت ملت 

تعداد سالانه 18 میلیارد تراکنش با مبلغ 1850 هزار میلیارد تومان مبلغ تراکنش ها در شبکه بانکی و صنعت پرداخت از طریق شبکه شاپرک انجام می شود که میانگین هر تراکنش در سال 96 حدود 102هزار تومان بوده است
میانگین ماهانه تعداد تراکنش بین 1.4 تا 1.8 میلیارد تراکنش و مبلغ تراکنش ها بین 118 تا 192 هزار میلیارد تومان در هر ماه است میانگین مبلغ هر تراکنش در ماه های مختلف بین 81 تا 110 هزار تومان است و مثلا در فروردین 97 معادل 81 هزار تومان و در اسفند 96 معادل 110 هزار تومان بوده است.
در چنین بازار بزرگی از تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی، بانک هایی که به موقع سرمایه گذاری کرده اند و با دور اندیشی شرکت های پرداخت، زیرساخت ها و ابزارهای مختلف، فناوری و نرم افزارهای لازم را ایجاد کرده اند و رضایت مشتری را نیز کسب کرده و برای هر صنف و حرفه و منطقه ای، ابزارها و خدمات و نرم افزارهای مختلفی را ارائه کرده اند، توانسته اند سهم خود را از بازار تعداد و مبلغ تراکنش افزایش داده و از این طریق، نقدینگی و پول بیشتری نیز به حساب های بانکی واریز شده است و در نتیجه سود این سرمایه گذاری ها نیز برای سهامداران بیشتر بوده است. 
در حال حاضر در بین بانک ها، بانک ملت و در بین شرکت های پرداخت، شرکت به پرداخت ملت، توانسته اند با کسب حدود یک سوم تعداد و مبلغ تراکنش ها، سهم قابل توجهی از بازار را کسب کرده و نسبت به رقبا با فاصله قابل توجهی قرار گیرند. 
این شرایط در فروردین 97 نیز ادامه یافته و با وجود آن که در فروردین ماه هر سال به خاطر تعطیلات نوروزی، واریز نشدن بودجه شرکت های دولتی و ....  تعداد و مبلغ تراکنش ها در بازار پول کاهش می یابد، اما با این وجود بانک ملت و به پرداخت همچنان با فاصله قابل توجه از رقبا، سهم بالایی از تعداد  و مبلغ تراکنش ها داشته اند و جالب این است که سهم بانک ملت و به پرداخت از مبلغ تراکنش ها وجذب نقدینگی حتی از سهم تعدادی تراکنش های خود نیز بالاتر بوده واین موضوع نشان دهنده اثرگذاری فعالیت های بانک ملت و به پرداخت، در جذب نقدینگی بیشتر از بازار و نفوذ در بازارها و حرفه ها و شغل هایی است که مبلغ تراکنش، انباشت نقدینگی و موجودی حساب بانکی بیشتری نسبت به بقیه بخش های اقتصادی دارند و در نتیجه با رضایت بیشتر شغل های دارای نقدینگی بالاتر، توجه بیشتری به دریافت خدمات از بانک ملت و به پرداخت داشته اند. 
سهم بانک ملت از کل تعداد تراکنش های شبکه پرداخت در بازار بانک های پذیرنده در فروردین 97 معادل 28.15 درصد بوده است و پس از آن بانک های ملی وکشاورزی و پارسیان و صادرات و سپه هر یک بین 5 تا 8.8 درصد سهم از بازار  را به خود اختصاص داده اند و بانک  ملی 8.7 درصد، کشاورزی 8.17 درصد، پارسیان 7.95، صادرات 7 درصد، سپه 5 درصد در رتبه های دوم تا ششم قرار گرفته اند. 
سهم بانک ملت از کل مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت در بازار بانک های پذیرنده در فروردین 97 معادل 26.3 درصد بوده است و پس از آن بانک های ملی، صادرات، کشاورزی، سپه و پارسیان هر یک بین 4 تا 11.5 درصد سهم از بازار  را به خود اختصاص داده اند و بانک  ملی 11.41 درصد، صادرات 10.52درصد، کشاورزی 6.13 درصد، سپه 5.13 درصد، پارسیان 4.41 درصد، در رتبه های دوم تا ششم قرار گرفته اند.
سهم از بازار تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در فروردین 97 نیز نشان می دهد در بین شرکت های صنعت پرداخت نیز به پرداخت ملت با 21.8 درصد در رتبه اول و پس از آن آپ با 15.91 درصد، سامان الکترونیک 17.56 درصد، تاپ 14.03 درصد و اعتباری کیش با 7.9 درصد، سداد 7 درصد  در رتبه های دوم تا ششم قرار دارند.  
سهم از بازار مبلغ تراکنش شرکت های پرداخت در فروردین 97 نیز نشان می دهد که به پرداخت ملت با 26 درصد در رتبه اول قرار داشته و پس از آن  اعتباری کیش با 12.96 درصد، سامان الکترونیک 12.94 درصد، سداد 10.6 درصد، تجارت الکترونیک پارسیان تاپ 10.14 درصد و آسان پرداخت با 8.9 درصد در رتبه های دوم تا ششم قرار دارند. 

وضعیت سهم از تعداد و مبلغ ابزارهای پذیرش نیز نشان می دهد که اگرچه بانک ها و شرکت ها تلاش زیادی برای افزایش تعداد موبایل بانک ها و اینترنت بانک ها انجام داده اند و از نظر تعداد موبایل با سهم 7.7 درصدی و اینترنت با 3.6 درصد و کارت خوان های فروشگاهی با 88.6 درصد در بازار تراکنش ها حضوردارند اما به دلیل مشکلات یواس دی ها و استفاده از موبایل برای دریافت شارژ، از نظر مبلغی سهم موبایل و اینترنت هنوز اندک است و موبایل با کمتر از یک درصد، اینترنت با 9.5 درصد و کارت خوان فروشگاهی با 90 درصد سهم از مبالغ تراکنش ها داشته اند. این موضوع نشان می دهد که از نظر سطح ایمنی  و نرم افزارها باید تحولات عمده ای انجام شود تا سهم موبایل از مبلغ تراکنش ها نیز به اندازه سهم آن از تعداد تراکنش ها بالا برود . از آنجا که آینده تحولات پرداخت بانکی و مالی به فناوری موبایل مرتبط است در نتیجه بانک ها و شرکت های پرداخت باید مشکلات و موانع رشد تراکنش ها و مبلغ تراکنش های موبایلی را کاهش دهند تا سهم موبایل افزایش یابد . 
در این مسیر به خاطر سهم بالا و فناوری های بانک ها و اقدامات گسترده ای که  بانک های ملت و پارسیان و اقتصاد نوین، و شرکت های به پرداخت و تاپ، و... در فناوری ها ونرم افزارهای موبایلی  انجام داده اند و رشد قابل توجهی داشته اند، لازم است که  رفع موانع موجود و افزایش امنیت تراکنش موبایلی در دستور کار قرار گیرد تا سرمایه گذاری های این شرکت ها و بانک ها به ثمر بنشیند و رضایت مشتریان نیز افزایش یابد. این تحولات قطعا سهم بانک های ملت، پارسیان، صادرات و اقتصاد نوین، و شرکت های تاپ و به پرداخت را به خاطر سرمایه گذاری هایی که در زمینه موبایل بانک ها انجام داده اند از کل بازار پول کشور افزایش خواهد داد.
تعداد کارت‌های صادر شده توسط بانک‌ها نیز نشان می‌دهد که 9 بانک بزرگ ملت، صادرات،  تجارت، اقتصاد نوین، پاسارگاد، پارسیان، ملی، سپه و کشاورزی، روی هم رفته 75‌درصد خدمات و گردش مالی در بانکداری الکترونیک را به خود اختصاص داده‌اند و سهم این 9 بانک در تمام زمینه‌های بانکداری الکترونیک قابل توجه بوده است.
با وجود 31 بانک کشور، بطور متوسط به ازای هر بانک حدود 11‌میلیون کارت صادر شده است. البته بانک‌های بزرگ مانند ملت، چند برابر بانک‌های کوچک کارت صادر کرده‌اند.صدور کارت نشان می دهد که در بانک‌های بزرگ شامل ملت 49‌میلیون،  صادرات بیش از 46‌میلیون، ملی 37‌میلیون، اقتصاد نوین 11‌میلیون، پارسیان20‌میلیون، تجارت 37‌میلیون، سپه 28‌میلیون، کشاورزی 23‌میلیون، کارت صادر کرده‌اند.سهم بانک‌ها از بازار کارت‌های صادره، به ترتیب ملت 14‌درصد، صادرات بیش از 13‌درصد، ملی 11‌درصد، اقتصاد نوین 3‌درصد، پارسیان 6‌درصد، تجارت 11‌درصد، سپه 8‌درصد، کشاورزی 6‌درصد بوده است.
تعداد خودپردازها در بانک ملت 3800، صادرات بیش از 4700، ملی 6500، کشاورزی 2500، اقتصاد نوین 912، پارسیان 700، پاسارگاد 875، پست بانک 1558، تجارت 3700، سپه 2600، دستگاه بوده است. سهم بانک‌ها از بازار تعداد خودپردازها نیز شامل بانک ملت 9‌درصد، صادرات بیش از 11‌درصد، ملی 16‌درصد، اقتصاد نوین 2‌درصد، پارسیان 1‌درصد، پاسارگاد 2‌درصد، تجارت 9‌درصد، سپه 6‌درصد، کشاورزی 6‌درصد، بوده است.
تعداد کارت‌خوان‌ها به ترتیب در بانک ملت 671 هزار، صادرات بیش از 444‌هزار، پارسیان 442‌هزار، پاسارگاد 248‌هزار، تجارت 237‌هزار، رفاه 270‌هزار، سامان 195‌هزار، سپه 105‌هزار، کشاورزی 105‌هزار، ملی 496‌هزار دستگاه پز بوده است. سهم بازار بانک‌ها از کارت خوان‌ها نیز به ترتیب در بانک ملت 17 درصد، صادرات بیش از 11‌درصد، پارسیان 11، پاسارگاد 6، تجارت 6، رفاه 6، سامان 5، سپه 2، کشاورزی 2، ملت 17، ملی 12‌درصد بازار پز بوده است.
تعداد پایانه شعب به ترتیب در بانک ملت 4771، صادرات بیش از 8230، اقتصاد نوین 1370، انصار 1535، پست بانک 6061، تجارت 4388، رفاه 2100، سپه 2690، کشاورزی 5183، ملی 16500 و مسکن 5854 پایانه بوده است. سهم بازار تعداد پایانه شعب به ترتیب در بانک ملت 7 درصد، صادرات بیش از 12‌درصد، اقتصاد نوین 2، انصار 2، پست بانک 9، تجارت 6، رفاه 3، سپه 4، کشاورزی 8،  ملی 25 و مسکن 9‌درصد بوده است.


رشد 33 درصدی ارزش تراکنش‌ها در بانک ملت و به پرداخت ملت

یکی از شاخص های موفقیت بانک ملت و به پرداخت، بالا بودن رقم تراکنش ها و ارزش نقل و انتقال هر تراکنش است. به عبارت دیگر، با افزایش رقم هر تراکنش، ضمن این که هزینه و کارمزد هر تراکنش نسبت به پول جذب شده کمتر می شود در عین حال سود بیشتر را نصیب بانک و شرکت پرداخت می کند و مجموع سود تسهیلات، سپرده و هزینه های تراکنش ها، عملا به صرفه تر از حالتی است که تراکنش ها با ارقام خرد و ریز مواجه است و عملا هزینه کارمزد بیشتری را به بانک و شرکت پرداخت تحمیل می کند. 
همچنین از آنجا که بخش عمده ای از کارت خوان ها، تجهیزات و دستگاه ها، زیرساخت ها متعلق به خود بانک ملت و شرکت به پرداخت ملت است در نتیجه هزینه کمتری بابت اجاره و کارمزد هر تراکنش پرداخت می کند و این موضوع نیز روی سود بانک ملت و به پرداخت اثرگذار است.
آمار شبکه شاپرک از عملکرد  سال 96 بانک‌های کشور در بخش بانکداری و پرداخت الکترونیک نشان می‌دهد که بیشترین سهم از بازار تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی 34بانک و موسسه اعتباری متعلق به 11بانک ملت، پارسیان، صادرات، ملی، کشاورزی، رفاه کارگران، سامان، پاسارگاد، سپه، تجارت و رسالت بوده و این 11بانک بیش از 86‌ درصد تعداد و بیش از 82‌درصد مبلغ تراکنش‌های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند و 23بانک و موسسه اعتباری دیگر تنها 13‌درصد تعداد و 18‌درصد سهم از مبلغ تراکنش‌های بانکی را کسب کرده‌اند.
از این شاخص ها می توان نتیجه گرفت که بانک ها به میزان رشد تراکنش ها و گسترش شبکه پرداخت، تجهیزات کارتخوان، موبایل بانک و سایر دستگاه ها توانسته اند ضمن حضور بیشتر در بازار و افزایش تراکنش، مبالغ بیشتر و در نتیجه گردش مالی و سود بیشتری را به خود اختصاص داده و در نتیجه نفوذ در کل بازار پول را افزایش دهند. به طوری که این 11 بانک بزرگ، به جای گسترش تعداد شعب و پرسنل به روش سنتی، روی ابزارها و تعداد تراکنش، همکاری با شرکت ها و مشتریان پذیرنده دستگاه ها و حساب های دارای تراکنش  سرمایه گذاری کرده اند  و حتی بانک هایی که زیر 500 شعبه در کشور دارند با تراکنش های بانک توانسته اند سهم از بازار و نقدینگی و سودآوری بیشتری داشته باشند و بانک هایی که تنها به ایجاد شعبه مشغول بوده و تعداد تراکنش کمتری داشته اند عملا در کسب سهم از بازار و سود آوری ونقدینگی نیز سهم کمتری داشته اند. 
عملکرد تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی در سال های 95 تا 97 در شبکه بانکی و پرداخت کشور نشان می‌دهد که بانک‌های ملت، پارسیان، ملی، صادرات، کشاورزی، سامان، رفاه کارگران، پاسارگاد، سپه، تجارت و رسالت به ترتیب رتبه‌های اول تا یازدهم سهم از بازار تعداد تراکنش را به خود اختصاص داده‌اند.
بازار مبلغ تراکنش‌های بانکی نیز نشان می‌دهد که بانک‌های ملت، صادرات، ملی، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، تجارت، پارسیان، پاسارگاد و سامان رتبه‌های اول تا یازدهم سهم از بازار مبلغ تراکنش‌های بانکی را کسب کرده‌اند بانک ملت با کسب 32.23‌درصد از تعداد تراکنش‌ها و سهم 29.88درصدی مبلغ تراکنش‌ها در خرداد 96 از میان ۳۴بانک و موسسه اعتباری مجاز در لیست بانک‌های پذیرنده تراکنش‌های بانکداری الکترونیکی در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

از نظر تعداد تراکنش نیز شرکت های به‌پرداخت ملت، سامان، پرشین  و تجارت الکترونیک پارسیان غول های شرکت های پرداخت ایران  هستند که سهم بالایی از تعداد را به خوداختصاص داده اند. 


سهم بالای 30 درصدی بانک ملت  و به پرداخت ملت از بانکداری الکترونیک

براساس آخرین برآوردهای اعلام شده بانک مرکزی، شاپرک و نهادهای نظارتی صنعت پرداخت، بانکداری الکترونیک، از مجموع تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی، بانک ملت و شرکت به پرداخت ملت با بالاترین سهم از بازار و ثبت سهم بالای 30 درصد از تعداد و مبلغ تراکنش، با فاصله قابل توجه از رقبای دیگر قرار دارد و چشم انداز خوبی در انتظار این بانک و کسب سودآوری و سهم از بازار خدمات بانکداری الکترونیک برای بانک ملت وجود دارد. 
سهم بازار بانک ملت در بهار سال 97 نیز از کل تعداد تراکنش ها بیش از 31 و از نظر مبلغ بیش از 29 درصد بوده است. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی و شاپرک، سهم بازار بانک ملت در سال 96 و از جمله براساس آمارهای  آذر ماه 96 از کل تعداد تراکنش ها به 31.51 درصد و از نظر مبلغ به 29.28 درصد رسید 
سهم بازار هر یک از بانک های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت درآذرماه ۹۶ بیانگر این است که بانک ملت با سهم ۳۱.۵۱ درصدی از تعداد تراکنش ها و سهم ۲۹.۲۸ در صدی از مبلغ تراکنش ها، همچنان بالاترین سهم از پذیرش تراکنش های بازار را به خود اختصاص داده است ودر جایگاه نخست ایستاده  و در تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی بیشترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده است
در شهریور 96 بانک ملت ۳۲.۱۷ درصد از تعداد تراکنش ها و ۲۹.۲۶ درصد از مبلغ تراکنش های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانکهای پذیرنده قرار گرفته است. همچنین براساس گزارش سه ماه تابستان، بانک ملت نیز از نظر سهم تعدادی و مبلغی تراکنش ها در میان همه بانک های پذیرنده از بازار ابزارهای پذیرش بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و در  این سه ماه در میان سه ابزار کارتخوان فروشگاهی، پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی، با نوسان در تعداد و مبلغ تراکنش ها، همچنان در صدر بانک ها قرار داشته است.


سهم بالا در ابزارهای پذیرنده

عملکرد بانک ملت  در میزان تعداد تراکنش ها در ابزار کارتخوان فروشگاهی ۲۷.۹۰ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی ۲۸.۶۵درصد و ابزار پذیرش موبایلی ۷۳.۵۱ درصد ثبت شده است و از نظر مبلغ تراکنش های بانک ملت نیز هریک از ابزاری کارتخوان فروشگاهی، ۲۷.۴۱ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی، ۴۹.۶۲ درصد، ابزار پذیرش موبایلی، ۵۵.۷۳ درصد را در شهریور ماه به ثبت رسانده است. بانک ملت درآذرماه سال ۹۶ در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی به ترتیب با سهم ۲۷.۷۳، ۲۴.۹۶ و ۷۳.۷۳ درصدی بیشترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده است.
رتبه دوم تعداد تراکنش متعلق به بانک ملی با سهم 8 درصدی است که نشان دهنده فاصله قابل توجه 23 درصدی بانک ملت از رقبای بازار تراکنش های بانکی در ایران  است. از نظر مبلغ نیز رتبه دوم متعلق به بانک صادرات با سهم  11 درصدی است که البته از نظر تعداد نیز با سهم نزدیک به 7 درصد در رتبه چهارم قرار دارد. 
همچنین با توجه به گسترش روز افزون موبایل ها وابزارهای بانکی موبایلی، به نظر می رسد که به سرعت موبایل بانک ها وابزارهای موبایلی جایگزین سایر خدمات خواهد شد و براین اساس بانک ملت اکنون با سهم 73 درصدی در ابزار پذیرش موبایلی، آماده رشد وتوسعه در این بازار در صورت افزایش تراکنش های موبایلی است واز حالا سهم بازار قابل توجهی را کسب کرده است. 
 همچنین این بانک با سهم ۲۷.۸۵ درصد از مبلغ تراکنش های کارتخوان های فروشگاهی، ۴۴.۷۰ درصدی از مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی و ۵۵.۱۷ درصدی از مبلغ ابزار پذیرش موبایلی در این بخش نیز در جایگاه نخست قرار دارد ودر سه ابزار پذیرش در تعداد و مبلغ همچنان در مقام اول ایستاده است.
البته بانك‌هاي بزرگ مانند ملت، ملي، صادرات،  سپه، تجارت، پارسيان، اقتصاد نوين و پاسارگاد، چند برابر بانك‌هاي كوچك كارت صادر كرده‌اند. بانك‌هاي بزرگ شامل ملت 49‌ميليون، صادرات بيش از 46‌ميليون، ملي 37‌ميليون، اقتصاد نوين 11‌ميليون، پارسيان20‌ميليون، تجارت 37‌ميليون، سپه 28‌ميليون، كشاورزي 23‌ميليون، كارت صادر كرده‌اند. سهم بانك‌ها از بازار كارت‌هاي صادره، به ترتيب ملت 14‌درصد، صادرات بيش از 13‌درصد، ملي 11‌درصد، اقتصاد نوين 3‌درصد، پارسيان 6‌درصد، تجارت 11‌درصد، سپه 8‌درصد، كشاورزي 6‌درصد بوده است.


40برابر شدن سرانه کارت‌های بانکی در 15 سال اخیر

تعداد کارت‌های بانکی در سال 83 و با وجود 14 بانک فعال، کمتر از 8‌میلیون عدد بود و هر بانک به صور متوسط حدود نیم‌میلیون کارت صادر کرده است و به ازای هر 9 ایرانی یک کارت وجود داشت. اما این تعداد در سال 94 به 334‌میلیون کارت رسیده و به ازای هر ایرانی 4.2 کارت وجود دارد و با وجود 31 بانک کشور، بطور متوسط به ازای هر بانک حدود 11‌میلیون کارت صادر شده است. البته بانک‌های بزرگ مانند ملت، ملی، سپه، تجارت، پارسیان، اقتصاد نوین و پاسارگاد، چند برابر بانک‌های کوچک کارت صادر کرده‌اند.
بانک‌های بزرگ شامل ملت 49‌میلیون، صادرات بیش از 46‌میلیون، ملی 37‌میلیون، اقتصاد نوین 11‌میلیون، پارسیان20‌میلیون، تجارت 37‌میلیون، سپه 28‌میلیون، کشاورزی 23‌میلیون، کارت صادر کرده‌اند.سهم بانک‌ها از بازار کارت‌های صادره، به ترتیب ملت 14‌درصد، صادرات بیش از 13‌درصد، ملی 11‌درصد، اقتصاد نوین 3‌درصد، پارسیان 6‌درصد، تجارت 11‌درصد، سپه 8‌درصد، کشاورزی 6‌درصد بوده است.

18برابر شدن خودپردازها 

در سال 1383 تعداد خودپردازهای بانک‌ها با 14 بانک، معادل 2289 دستگاه بود که در سال 94 به 41‌هزار دستگاه رسیده و طی این مدت 18 برابر شده است. هشت بانک بزرگ که بیش از 1000 شعبه فعال دارند 65‌درصد خودپردازها را در اختیار داشته‌اند. تعداد خودپردازها در بانک ملت 3800، صادرات بیش از 4700، ملی 6500، کشاورزی 2500، اقتصاد نوین 912، پارسیان 700، پاسارگاد 875، پست بانک 1558، تجارت 3700، سپه 2600، دستگاه بوده است. سهم بانک‌ها از بازار تعداد خودپردازها نیز شامل بانک ملت 9‌درصد، صادرات 11‌درصد، ملی 16‌درصد، اقتصاد نوین 2‌درصد، پارسیان 1‌درصد، پاسارگاد 2‌درصد، تجارت 9‌درصد، سپه 6‌درصد، کشاورزی 6‌درصد، بوده است.

120برابر شدن کارت‌خوان‌ها

تعداد دستگاه‌های کارت خوان یا پز نیز در فروشگاه‌ها از 18‌هزار دستگاه در سال 83 به حدود 3.8‌میلیون دستگاه در سال 94 رسیده است. تعداد کارت‌خوان‌ها به ترتیب در بانک ملت 671‌هزار، صادرات بیش از 444‌هزار، پارسیان 442‌هزار، پاسارگاد 248‌هزار، تجارت 237‌هزار، رفاه 270‌هزار، سامان 195‌هزار، سپه 105‌هزار، کشاورزی 105‌هزار، ملی 496‌هزار دستگاه پز بوده است. شهم بازار بانک‌ها از کارت خوان‌ها نیز به ترتیب در بانک ملت 17، صادرات 11‌درصد، پارسیان 11، پاسارگاد 6، تجارت 6، رفاه 6، سامان 5، سپه 2، کشاورزی 2، ملی 12‌درصد بازار پز بوده است.

10برابر شدن پایانه شعب
استفاده از پایانه‌های شعب نیز طی 12 سال 94- 1383 تقریبا 10 برابر شده و از 7522 دستگاه به 65350 دستگاه رسیده است. بانک ملی با 16500 دستگاه بیشترین سهم را در بازار پایانه شعب داشته است.تعداد پایانه شعب به ترتیب در بانک ملت 4771 رسید و  سهم بازار تعداد پایانه شعب  در بانک ملت 7 درصد بوده است.

3 کارت هدیه به ازای هر ایرانی

تعداد کارت‌های برداشت و هدیه نیز طی 9 سال 94- 1383 از 30.16‌میلیون در سال 86 به 225‌میلیون رسید که تقریبا 7 برابر شده است. استقبال مردم از کارت‌های هدیه باعث شده که علاوه بر 17 بانک دولتی، تجاری و خصوصی که در سال 86 کارت هدیه و برداشت صادر می‌کردند در سال 94 حدود 29 بانک کشور به مشتریان خود کارت‌های برداشت و هدیه ارائه می‌دهند و سرانه استفاده از کارت‌های برداشت نیز به 2.8 کارت رسیده است. یعنی به ازای هر ایرانی 2.8 کارت هدیه صادر شده است. بانک‌هایی که بیش از 10‌میلیون کارت برداشت و هدیه صادر کرده‌اند شامل بانک ملت است که 32‌میلیون  کارت در سال 94 صادر کرد. سهم بانک‌ها از کارت‌های برداشت و هدیه نیز به ترتیب ملت 14، صادرات 13‌درصد، ملی 11، تجارت 14، کشاورزی 9‌درصد، سپه 8‌درصد، مسکن 5‌درصد، رفاه 5‌درصد بوده است. تعداد کارت‌های هدیه طی 9 سال اخیر 13 برابر شده و از 8‌میلیون در سال 86 به 110‌میلیون در سال 94 رسید.