:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شاخص بورس به مدار رشد بازگشت

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته شاخص کل بورس پس از یک روز استراحت دوباره مسیر رو به رشد را در پیش گرفت
کد خبر: ۱۲۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵
اقتصاد گردان - در این روز شاخص کل با ۲۳۶۱ رشد معادل ۱.۵۲ درصد به ۱۵۸ هزار ۷۱ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۶۹۰ واحد افزایش معادل ۱.۵۲ درصد به ۴۶ هزار ۱۹۹ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۷۰۱ واحد رشد معادل ۲.۷۲ درصد به ۲۶ هزار و ۵۵۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۴۹۶ واحد افزایش، معادل ۲.۷۲ درصد به ۱۸ هزار و ۷۶۹ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۶۰۶ واحد صعود، معادل ۱.۵۷ درصد به ۱۶۸ هزار و ۵۱۶ واحد، شاخص بازار اول با ۱۶۸۵ واحد افزایش معادل ۱.۴۶ درصد به ۱۱۶ هزار ۸۲۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۹۶۷ واحد صعود معادل ۱.۶۱ درصد، به ۳۱۳ هزار و ۴۷ واحد رسید.

در این روز ۷ نماد «تاپیکو با ۱۷۰ واحد، وامید با ۱۴۳ واحد، شپنا با ۱۳۸ واحد، مبین با ۱۲۴ واحد، وبملت با ۱۱۴ واحد، رمپنا با ۱۰۵ واحد و کچاد با ۱۰۲ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. همچنین همه شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «وسایل ارتباطی با ۱۱۲ واحد صعود معادل ۴.۹۸ درصد به ۲ هزار و ۳۶۸ واحد، زغالسنگ با ۱۴۳ واحد افزایش معادل ۴.۸۲ درصد به ۳ هزار و ۱۲۱ واحد، لاستیک با ۱۲۶۹ واحد صعود معادل ۴.۷۶ درصد به ۲۷ هزار و ۹۳۷ واحد، تامین آب، برق و گاز با ۱۹ واحد رشد معادل ۴.۶۶ درصد به ۴۳۰ واحد، سایر مالی با ۱۲۵ واحد افزایش، معادل ۴.۴۳ درصد به ۲ هزار و ۹۶۱ واحد، انبوه سازی با ۳۵ واحد افزایش معادل ۴.۳۶ درصد به ۸۳۶ واحد، سایر معادن با ۷۸۲ واحد رشد معادل ۴.۲۵ درصد به ۱۹ هزار و ۱۸۳ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز دوشنبه بازار سهام مشخص می‌کند که قیمت سهام نمادهای «غمارگ، بکام، کساپا، وتوس، آسیا، خمحرکه و ونفت» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «فولاژ، غشاذر، کرماشا، فایرا، بسویچ، چفیبر و شپدیس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

 به این ترتیب، در پایان معاملات بورس، در ۲۳۱ هزار و ۷۴۵ نوبت معاملاتی، ۴ میلیارد و ۶۵۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۰۳ هزار و ۵ میلیارد تومان رسید.

   معاملات بیش از  یک میلیارد اوراق در بازار‌های فرابورس

شاخص کل فرابورس ایران روز گذشته در پی تجربه یک صعود 42 واحدی در پایان معاملات در پله 1837 واحدی قرار گرفت که ارتفاعی تاریخی برای آیفکس محسوب می‌شود؛ بخشی از این افزایش تحت تاثیر معاملات مثبت در گروه پتروشیمی‌ها اتفاق افتاد و در نهایت یک میلیارد و 340 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6 هزار و 865 میلیارد و 586 میلیون ریال در نزدیک به 114 هزار نوبت معاملاتی در مجموع بازار‌های نُه‌گانه فرابورس میان معامله‌گران دست‌به دست شد. رشد بیش از 2 درصدی آیفکس در معاملات روز دوشنبه 26 شهریور‌ماه 97 در پی تاثیر مثبت از جانب نماد‌های «مارون»، «ذوب» و «دماوند» اتفاق افتاد که حقیقی‌ها مشارکت حدود 90 درصدی در سمت خرید این سهام معاملات داشتند. از سوی دیگر نماد «سمگا» شاهد بیشترین افزایش قیمت بود و نماد «وسبحان» بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. معاملات سهام نیز در روزی که گذشت با داد‌و‌ستد 543 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 813 میلیارد ریال در دو بازار اول و دوم و خرید و فروش 777 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 443 میلیارد ریال در بازار پایه پیگیری شد. در میان همه نماد‌های معاملاتی (جز معاملات بلوکی)، نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با حجم معاملات به میزان بیش از 182 میلیون سهم به ارزش بیش از 469 میلیارد ریال به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در میان بازار‌های فرابورس صدر‌نشین شد. از طرف دیگر، معاملات اوراق بدهی، اوراق گواهی تسهیلات مسکن و ETF در بازار ابزار‌های نوین مالی در روز گذشته با دست‌به دست شدن 20 میلیون ورقه به ارزش سه هزار و 610 میلیارد ریال به پایان رسید.