:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

بررسی وضعیت عرضه مواد اولیه پتروشیمی‌ها در بازار داخلی

رییس کل دفتر توسعه صنایع پتروشیمی با اشاره به عملکرد شرکت‌های پتروشیمی در عرضه مواد اولیه در بورس، گفت: من اطمینان می‌دهم که شرکت‌های پتروشیمی در عرضه مواد اولیه در بازار داخلی تخلف نکرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
اقتصادگردان- رضا محتشمی‌پور در نشستی خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها در حوزه عرضه محصولات پتروشیمی گفت: به دلیل نوع سیاست‌گذاری در حوزه عرضه محصولات در چند ماه گذشته با هجوم تقاضا مواجه شدیم که باعث شد بخش بزرگی از محصولات پتروشیمی با بحران قیمتی مواجه شود.

وی با بیان این‌که ستاد تنظیم بازار کشور که توسط وزارت صنعت اداره می‌شود با هدف مدیریت بحران تقاضا مصوباتی را ارائه کرد، افزود: یکی از این مصوبات این بود که به جای این‌که از سامانه بهین‌یاب برای تخصیص سهمیه به شرکت‌های خریدار استفاده شود عملکرد سال گذشته شرکت‌ها مدنظر قرار بگیرد. برگشتن به عملکرد سال ۱۳۹۶ موضوعی بود که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد. البته این فرآیند در سامانه بهین‌یاب انجام می‌شود و این سامانه حذف نشده است. این مصوبه در اول مردادماه ابلاغ و در اول شهریورماه عملیاتی شد.

رییس کل دفتر توسعه صنایع پتروشیمی ادامه داد: محور دوم بحث تامین نیاز برخی صنایع حساس از جمله آب معدنی، آرد، قند، شکر، شوینده، دارو، لبنیات، نوشابه و ماء‌الشعیر بود. به این تولیدکنندگان مواد اولیه یا به دلیل صادرات یا به دلیل افزایش قیمت نمی‌رسید. برای تامین این نیاز قرار شد براساس انجمن تخصصی صنایع و عملکرد سال گذشته آنها فهرست مجزایی تهیه شود که مدیریت این کار به شرکت ملی صنایع پتروشیمی سپرده شد.

محتشمی‌پور در مورد اخباری مبنی بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه تخصیص سهمیه دارد، توضیح داد: این شرکت با حجم بسیار زیادی تقاضا مواجه بود مبنی بر این‌که سهمیه فلان شرکت پایین است و باید افزایش یابد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی این تقاضاها را کنترل می‌کرد، اما نه اختیار اختصاص سهمیه را داشت نه تمایل به ورود به این حوزه را.

وی ادامه داد: در دو هفته اول بعد از اجرای مصوبه‌های مذکور با فشار زیادی از سوی برخی واحدهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تغییر سهمیه‌ها مواجه بودیم، اما به طور کلی تخلفی در مورد مصوبه‌ها وجود نداشت. بعد از دو هفته متوجه شدیم در بخش زیادی از محصولات امکان برگشت به بهین‌یاب وجود دارد و میزان عرضه در حد یا بالاتر از تقاضا است.

تخلفی از سوی شرکت‌های پتروشیمی در عرضه مواد اولیه صورت نگرفته است

رییس کل دفتر توسعه صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به اخباری مبنی بر این‌که شرکت‌های پتروشیمی به جای عرضه مواد اولیه در بازار داخلی آنها را صادر می‌کنند، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در عملکرد مالی شرکت‌های پتروشیمی ذینفع نیست، اما من به عنوان کسی که هر روز عملکرد این شرکت‌ها را رصد می‌کند اطمینان می‌دهم که چنین اتفاقی نیفتاده است.

محتشمی‌پور ادامه داد: بحرانی که در بخش پت وجود دارد ناشی از این اتفاق نیست و کمی بی‌انصافی است که بگوییم عملکرد شرکت تندگویان دچار اختلال است.

وی با بیان این‌که رصد عملکرد شرکت تندگویان نشان می‌دهد این شرکت سال گذشته ۱۵ درصد از محصولات خود را صادر کرده است، ادامه داد: این شرکت امسال یک کیلوگرم هم صادرات نداشته است و همه محصولات خود را به بازار داخلی عرضه کرده است.

رییس کل دفتر توسعه صنایع پتروشیمی در مورد اختلالی که در بازار پروپیلن‌ها وجود دارد نیز توضیح داد: در سال۱۳۹۶ پروپیلن‌سازها ۲۰ درصد از محصولات خود را صادر کرده‌اند، اما تا جایی که من رصد کرده‌ام این شرکت‌ها امسال صادرات خود را کاهش داده‌اند و باید گفت به لحاظ تکنیکال مشکلاتی ایجاد شده که تولید و عرضه را با خلل مواجه کرده است.

محتشمی‌پور با اشاره به ابلاغیه اخیر در مورد برداشتن رقابت در بورس، اظهار کرد: این موضوع تبعاتی اجرایی هم دارد، اما فکر می‌کنم تصمیم درستی است. پیش از این مشکلی در عملکرد بورس وجود داشت که کالاهای پتروشیمی به صورت غیرواقعی قیمت می‌خوردند و تقاضای زیادی برای خرید محصولات پتروشیمی وجود داشت. اما از روز پنج‌شنبه که خبر برداشته شدن سقف قیمت در بورس منتشر شده است فعالان صنعت انتظار دارند قیمت‌ها متعادل شود و اگر این تصمیم نتیجه خوبی در پی داشت، ادامه خواهد یافت و به طور کلی این سیاست را مثبت تلقی می‌کنیم.

وی ادامه داد: از زمانی که این تصمیم گرفته شد شاهد عقب‌نشینی تقاضای دلالان بودیم و حجم زیادی از تقاضا برای گرفتن سهمیه کاهش یافت.