:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
مشاور عالی وزیر نفت:

منهای سیستان و بلوچستان، 100 درصد شهرها گاز دارند

مشاور وزیر نفت گفت: منهای استان سیستان و بلوچستان، 100 درصد شهرهای ایران از نعمت گاز برخوردارند.
کد خبر: ۱۲۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
اقتصادگردان- محمود آستانه در آیین افتتاح گازرسانی به شهرهای پول و کجور نوشهر با بیان اینکه صدها هزار کیلومتر لوله گاز از ۵۶ اینج تا ‌۲.۵ در کشور گسترده شده است، اظهار کرد: گاز تا به مرحله افتتاح برسد نیازمند طی شدن پروسه طولانی است و اگر در تولید و توزیع خللی ایجاد شود مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۸۲ درصد از جمعیت ساکن در روستاهای کشور به شبکه گاز وصل هستند، تاکید کرد: هزینه گازرسانی برای هر اینچ کیلومتر بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است.

مشاور وزیر نفت، یکی از اشکالات بزرگ کشور را ضعف مدیریتی و ساختاری عنوان کرد و گفت:در این شرایط بد اقتصادی برای گاز مازندران ۴۵۶ میلیارد تومان بودجه در سال ۹۷ اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه پیک مصرف گاز کشور، روزانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: در ابتدا باید بازار داخل را تامین کنیم؛ همچنین باید از مصرف سوخت فرآورده های نفتی جلوگیری و گاز را جایگزین کنیم.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه 1900 روستای مازندران به شبکه گاز وصل شده‌اند، اظهار کرد: گاز دو شهر کجور و پول از نادرترین طرح های گازرسانی است که در دو سه نقطه کشور به این روش اجرا شده و ۱۰ میلیون تومان برای هر خانوار کجوری سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور است، افزود: تامین، توزیع و مصرف بنزین کار سختی است.

برای گازرسانی به دو شهر پول و کجور بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۱۷۵۸ خانوار از آن بهره مند می‌شوند.