:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

علت رشد قیمت و نوسانات یکباره بازار سهام چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است رشد فزاینده قیمت دلار از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا به امروز موثرترین عامل در افزایش قیمت سهم‌ها در بورس تهران است.
کد خبر: ۱۲۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
اقتصادگردان- فردین آقابزرگی درباره رشد فزاینده قیمت‌ها در بورس تهران در طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، اظهار کرد: اعتقاد دارم موثرترین عامل در تحقق چنین شرایطی در بورس مربوط به افزایش نرخ ارز طی ماه‌های گذشته و سه برابر شدن نقدینگی در جامعه است.

وی توضیح داد: در حال حاضر نقدینگی در جامعه ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، در حالی که این رقم در پنج سال پیش ۵۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. مقایسه این دو عدد با یکدیگر نشان می‌دهد که نقدینگی سه برابر شده و این سه برابر شدن نقدینگی حکایت از شرایط ویژه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: به این ترتیب اگر چشم‌انداز اقتصادی را نگاه کنیم و این آثار را در نظر بگیریم، به زودی شاهد تاثیرگذاری آثار رشد قیمت ارزهایی خارجی روی سود و زیان شرکت‌ها خواهیم بود کما اینکه گزارش‌های شش ماهه و ۹ ماهه شرکت‌ها موید این هیجان و استقبال برای خرید سهام بوده است.

آقابزرگی افزود: اینکه در حال حاضر معاملات با حجم بالایی صورت می‌گیرد نشان از این دارد که حرکت شاخص بازار سرمایه مبتنی بر مولفه‌های اقتصادی اثرگذار است.

وی درباره اینکه چرا در حال حاضر شاخص کل نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی با دامنه بالا دارد، گفت: مدتی است که فضای سرمایه‌گذاری و اقتصادی در کشور مرتبا با اخبار ضد و نقیض و اثرگذاری مواجه می‌شود که از جمله آن می‌توان به موضوع آزادسازی قیمت‌گذاری در این رینگ فلزات، اخبار مربوط به پتروشیمی‌ها و اخباری که مربوط به مبادی ورودی کالا از افغانستان منتشر شد، اشاره کرد.

این کارشناس توضیح داد: در جامعه‌ای که نگرانی‌ها زیاد باشد اتفاق‌های پیش‌بینی‌ نشده رخ می دهد، واکنش‌های هیجانی هم بیشتر می‌شود به طوری که یک روز شاخص ۱۰۰۰ واحد افزایش پیدا می‌کند و روز دیگر ۲۰۰۰ واحد کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: فضای ناامنی و بی‌اعتمادی نسبت به اخبار بازار سرمایه و اقتصاد کشور به این موضوع بیشتر دامن می‌زند، چرا که در چند روز گذشته شاهد این بودیم که اخباری منتشر و روز بعد تکذیب شد. علاوه بر این نقش نهادهای فعال حقوقی در بازار بسیار پررنگ‌تر از پیش باید باشد و این شرکت‌ها بازارگردانی خوبی را انجام دهند تا اشتیاق ورود به بازار را بتوانند پاسخ دهند.

آقا بزرگی عنوان کرد: باید بدانیم که سرمایه‌ها ریسک گریز هستند و با کوچک‌ترین اخباری امکان تغییر موضع آن‌ها وجود دارد بنابراین طبیعی است که سرمایه‌گذاران به ابلاغ بخشنامه‌ها و اخبار از جمله دولت و دیگر ارگان‌ها در لحظه واکنش نشان دهند.