:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
كاهش ۱۵۰ هزار توماني سكه و ثبات نسبي بازار ارز

ماليات بر تعداد سكه، نرخ ها را كاهش داد؛ ثبات نسبي نرخ ارز، دلار 13650 تومان

به دنبال اعلام افزايش ماليات بر خريد تعداد بيشتر سكه، و همچنين به دنبال عرضه هاي بالاي 167 و 230 ميليون دلار در روزهاي اخير در سامانه نيما، نرخ دلار و ساير ارزها با ثبات نسبي مواجه شده و نرخ دلار در بازار ازاد بالاي 13650 تومان معامله شد كه نسبت به نرخ هاي بالاي 14 هزار تومان هفته گذشته، كاهش نشان مي دهد. نرخ سكه نيز به 4 ميليون و 330 هزار تومان كاهش يافت
کد خبر: ۱۲۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
اقتصاد گردان -  بر اساس آمار سامانه سنا، روز چهارشنبه 21 شهريور 97،  نرخ خريد و فروش هر یورو در این سامانه به ترتيب 9702 و 9374 تومان،  هر پوند 17460 و 17450 تومان،‌ نرخ خريد و فروش هر دلار  10625 و 13602 تومان،  هر درهم امارات 2345 و 2406 تومان، هر يوآن چين  1150و 1158 تومان معامله شد. براين اساس، نرخ خريد يورو و پوند بالاتر از نرخ فروش آن است اما در مورد دلار، درهم و يوآن نرخ فروش بيش از نرخ خريد اعلام شده است. 



 به گفته فعالان بازار ارز، نرخ دلار كه در هفته گذشته و اوايل هفته تا مرز 15 هزار تومان پيش رفته بود و روز سه شنبه نيز نزديك به 14 هزار تومان اعلام شده بود روز سه شنبه به زير 14 هزار تومان در بازار سنا رسيده است. در بازار ارز روز سه شنبه قيمت دلار بين 13400 تا 13630 تومان در نوسان بود.
در بازار طلا نيز با اعلام نرخ اونس جهاني به قيمت 1196 دلار،  و همچنين كاهش نرخ دلار به 13600 تومان، نرخ طلا و سكه نيز كاهش يافت، قیمت طلا و سکه در بازار تهران روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه با کاهش همراه بود به طوری که نرخ سکه تمام بهار ازادی طرج جدید ۱۵۰ هزار تومان افت کرد و با رقم ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۲۰ هزار تومان افت نسبت به روز سه‌شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان داد و ستد شد.
از سوی دیگر، در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۶۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۲ میلیون و ۱۰۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۰ هزار تومان افت به ارزش یک میلیون و ۱۰۳ هزار تومان معامله شد.
هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه به قیمت ۶۲۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۴ هزار و ۳۱۰ تومان کاهش به ارزش ۳۶۲ هزار و ۶۹۰ تومان فروخته شد.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، افزایش قیمت‌ در روزهای آینده بعید به نظر می‌رسد. در حالی که در روزهای ابتدایی این هفته شاهدكاهش قیمت در بازار طلا و سکه بودیم که علت آن کاهش نرخ ارز بود، از روز دوشنبه به صورت غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها روند افزایشی گرفت و حتی فعالان بازار ارز را هم متعجب کرد. این نوسانات در بازار همچنان ادامه دارد و روز چهارشنبه شاهد کاهش قیمت جزئی در بازار بودیم.
همچنین یکی از مواردی که شاید بر کاهش تقاضا برای خرید سکه و در نتیجه کاهش قیمت آن تاثیر داشته باشد، تصمیم سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از سکه‌های خریداری‌شده است؛ به نحوی که برای خریدهای تا ۲۵ سکه معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آن‌ها مشخص شده و برای ۱۰۰۰ سکه نیز تا ۳۵ درصد مالیات در نظر گرفته شده است.
در این راستا ابراهیم محمدولی -رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نوسانات بازار سکه و طلا در این روزها بیان کرد: امروز تغییرات بسیار جزئی کاهشی در بازار شاهد بودیم اما در حال حاضر نوسانات بازار زیاد است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد. ممکن است بر اثر اخبار تغییرات غیرقابل پیش‌بینی داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر ارز برای تقاضای مردم تامین شود و قیمت‌ها مطابق همان قیمت‌های پایه‌ای که تعیین شده نگه داشته شود، با توجه به اینکه بازار هم در روزهای تعطیلی به دلیل ایام محرم قرار دارد، به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت چشم‌گیری داشته باشیم و تقاضایی که در روزهای معمول بازار وجود دارد هم چندان در این روزها شاهد نیستیم. مگر اینکه حاشیه غیرمترقبه‌ای رخ دهد یا مسوولان بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را پیش بگیرند که با کاهش قیمت مواجه شویم.
محمدولی همچنین درباره تاثیر اخذ مالیات از سکه‌ها برای افرادی که بیش از ۲۵ سکه خریداری می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع بر کاهش قیمت سکه تاثیر دارد اما اقدامی نیست که بتواند اثرگذاری چندانی داشته باشد. البته تصمیمی که گرفته شده برای دریافت مالیات از کسانی که سکه‌های زیادی خریداری می‌کنند تصمیم خوبی است اما بهتر است ۲۵ عدد افزایش یابد.
طبق گفته‌ رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، تا ساعت 14 امروز سکه تمام طرح‌ جدید چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه دو میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان قیمت داشتند. سکه‌ یک گرمی نیز 630 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
وی افزود: هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۱۹۴ دلار داد و ستد شد. همچنین یک مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۶۱۷ هزار تومان، یک مثقال طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

توقف سیگنال‌های منفی بازار غیررسمی بر نرخ ارز

در اين باره رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس بر ضرورت توزیع ارز حاصل از صادرات در بازار ثانویه تاکید کرد و گفت: با تمهیدات انجام شده، سیگنال‌های منفی بازار غیررسمی بر قیمت ارز کاهش می‌یابد.
حمیدرضا فولادگر با اشاره به آشفته بازار سکه و ارز در ماه های اخیر، گفت: در شرایط فعلی شرکت های پتروشیمی، فولاد و سایر شرکت ها باید در تامین ارز مورد نیاز کشور کمک کنند.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس بیان داشت: نقدینگی رها شده در بازار ریشه اصلی این نابسامانی ها بوده و تا حل نشود این حباب قیمتی در بازار به ویژه در سکه کاهش نمی یابد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد بازار ثانویه و همچنین سامانه نیما، افزود: باید ارز به اندازه کافی در بازار ثانویه توزیع شود و تا زمانی که کمبودی در این بازار احساس شود تنظیم نرخ ها ممکن نخواهد بود.
وی بر ضرورت تشویق صادرکنندگان برای عرضه ارز حاصل از صادرات به بازار ثانویه تاکید کرد و گفت: این نوع توزیع وجوه حاصل از صادرات در بازار و همچنین تامین ارز مورد نیاز واردات از افزایش تقاضای کاذب که به رشد بی ضابطه نرخ ها می انجامد جلوگیری می کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه، دولت در بحث تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای ضروری و همچنین توزیع ارز حاصل از صادرات در بازار  باید بیشتر دقت کند، افزود: در شرایط فعلی شرکت های پتروشیمی، فولاد و سایر شرکت ها باید در تامین ارز مورد نیاز کشور کمک کنند زیرا این شرکت ها در همین شرایط توانسته اند به رشد و پیشرفت کافی برسند.
فولادگر با بیان اینکه عرضه ارز حاصل از صادرات شرکت های موفق در سامانه و همچنین بازار ثانویه باید پیگیری شود، تصریح کرد: دولت در این راستا باید جدیت داشته باشد تا بازار ثانویه جا افتاده و نرخ مناسب برای تولید مدنظر قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه هر چند بازار غیر رسمی در حوزه ارز کاذب و غیر واقعی بوده، اما سیگنال و علامت منفی به بازار می دهد، گفت: متاسفانه عملکرد این بازار کاذب بر همه قیمت ها و اجناس ضروری مردم مشهود بوده از اینرو باید تدبیری برای ساماندهی آن صورت بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شرکت های شبه دولتی که از منابع کلان کشور استفاده کرده اند باید موظف به توزیع ارز حاصل از صادرات خود در بازار ثانویه شوند، افزود: دولت نیز باید با اتخاذ تدابیری تقویت بازار ثانویه را در دستور کار قرار دهد.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی یادآور شد: جذب نقدینگی های سرگردان نیز به عنوان راه حلی بلند مدت می تواند از آشفتگی بازار ارز بکاهد البته که استفاده از این حجم نقدینگی در پروژه های نیمه تمام عمرانی، تولید و صنعت بهترین راهکار است.