:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نرخ دلار در سنا 12100 و در بازار آزا 13600 معامله شد، سكه طلا 4 ميليون و 480 هزار تومان

افزایش قیمت سکه و طلا و دلار در بازار آزاد

در ساعات عصر قيمت خريد و فروش دلار در سنا به ترتيب 8070 و 12102 تومان، پوند 16354 و 17401 تومان، يورو 9718 و 9766 تومان، يوآن چين 1153 و 1135 تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۲۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
اقتصاد گردان - قیمت انواع سکه طلا در بازار آزاد افزایش یافت و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۱۰ هزار تومان افزایش روز سه شنبه ۲۰ شهریور ماه ۹۷ با رقم ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۵۰ هزار تومان رشد نسبت به روز دوشنبه به ارزش ۴ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان داد و ستد شد.
از سوی دیگر، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۸۰ هزار تومان افزایش در مدت مشابه ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۳ هزار تومان رشد به ارزش یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان معامله شد.
هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه به قیمت ۶۲۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش به ارزش ۳۷۷ هزار تومان فروخته شد.
بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو  ۹ هزار و ۷۰۰ تومان و هر پوند ۱۷ هزار و ۴۰۱ تومان به فروش رسید، دلار آمریکا ۱۲ هزار و ۱۰۲ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز یک هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورد.  
در ساعات عصر نيز قيمت خريد و فروش دلار در سنا به ترتيب 8070 و 12102 تومان، پوند 16354 و 17401 تومان، يورو 9718 و 9766 تومان، يوآن چين 1153 و 1135 تومان اعلام شد . 
برخي فعالان بازار ارز معتقدند كه به دنبال اصلاح خبر مجمع تشخيص مصلحت نظام كه گزارش مربوط به FATF، در دوماه پيش منتشر شده، و همچنين احتمال پذيرش FATF توسط مسوولان كشور، نرخ دلار در روزهاي اخير كاهش نسبي داشته است. همچنين اخباري مبني عرضه 220 ميليون يورو در بازار ارز توسط پتروشيمي ها، عامل موثري بر ثبات نرخ ارز و كاهش نسبي ان در روزهاي اخير بوده است.   در بازار آزاد نيز نرخ دلار بين 13600 تا 14 هزار تومان در نوسان بوده است. 

تحویل سکه‌های پیش‌فروش قیمت‌ها را نزولی می‌کند
 
همچنين علی اکبر کریمی در گفتگو با ایبِنا با انتقاد از بزرگ شدن حباب قیمت سکه و طلا در ماه های اخیر، گفت: تحویل سکه های پیش فروش شده در ماه های پیش رو به قیمت ها روند نزولی می بخشد. در حال حاضر سکه نیز به وضعیت پراید دچار شده و قیمت فعلی آن از ارزش ذاتی نشات نمی گیرد.
نماینده مردم اراک در مجلس، با بیان اینکه جو روانی حاکم بر بازار نقش عمده ای در بزرگ شدن حباب قیمت سکه دارد، افزود: دولت باید با کنترل برخی مکانیزم ها جو روانی حاکم بر بازار را تا حدودی کنترل کند.
کریمی با تاکید بر ضرورت محاسبه دقیق حباب فعلی موجود در قیمت سکه، تصریح کرد: اینکه می گویند سکه در حال حاضر دو میلیون تومان حباب دارد صحت نداشته زیرا قیمت های جهانی نیز افزایش یافته است.
وی با اشاره به تحویل سکه های پیش فروش شده در ماه های پیش رو، گفت: در مهر و آبان ماه سال جاری پیش فروش سکه ها دوباره آغاز می شود که این خود رشد قیمت ها در بازار را تا حدودی متوقف خواهد کرد.
کریمی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت در پی عرضه سکه های پیش فروش شده نزدیک است، افزود: هر چه دولت سکه های پیش فروش شده از قبل را تحویل متقاضیان کند بر روند قیمت ها تاثیر مثبت خواهد داشت زیرا در این صورت توازن عرضه و تقاضا در پی افزایش عرضه رخ خواهد داد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دولت باید با مدیریت بازار تقاضا و عرضه را به مسیر مشخص هدایت کند، گفت: باید بدانیم که اگر در شرایط فعلی ممنوعیتی بر عرضه سکه اعمال شود وضعیت بازار از این بدتر شده و قیمت ها سر به فلک خواهد گذاشت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یادآور شد: دولت باید با هدایت کشور به سمت جمع آوری نقدینگی های سرگردان در امور تولیدی از انباشت تقاضا در حوزه های غیرمولد که تورم زا است جلوگیری کند.