:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
قيمت خريد سه ارز از جمله دلار در سنا بالاتر از نرخ فروش شد

سكه کمتر از ۴ میلیون شد، ارز مسافرتي در شبكه بانكي 500 يورو كشورهاي همسايه، 1000 يورو كشورهاي اروپايي

به دنبال اعلام برنامه پرداخت ارز مسافرتي توسط بانك ها، برخي هموطنان با اشاره به بسته جديد ارزي كه توسط همتي رئيس كل بانك مركزي اعلام شده و سقف آن را 5 هزار يورو براي ارز مسافري اعلام كرده بودند، تصور كرده اند كه رقم ارز مسافرتي بيش از 1000 يورو باشد،‌اما تماس خبرنگار ما با شعب بانك ها از جمله بانك ملي حكايت از آن دارد كه همچنان همان برنامه قبلي يعني 500 يورو به ازاي سفر به كشورهاي همسايه و 1000 يورور براي سفر به ساير كشورها اجرا مي شود.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
اقتصاد گردان - به دنبال اعلام برنامه پرداخت ارز مسافرتي توسط بانك ها، برخي هموطنان با اشاره به بسته جديد ارزي كه توسط همتي رئيس كل بانك مركزي اعلام شده و سقف آن را 5 هزار يورو براي ارز مسافري اعلام كرده بودند، تصور كرده اند كه رقم ارز مسافرتي بيش از 1000 يورو باشد،‌اما تماس خبرنگار ما با شعب بانك ها از جمله بانك ملي حكايت از آن دارد كه همچنان همان برنامه قبلي يعني 500 يورو به ازاي سفر به كشورهاي همسايه و 1000 يورور براي سفر به ساير كشورها اجرا مي شود. 



همچنين  در بازار سنا، نرخ برخي ارزها از جمله دلار آمريكا، ليرتركيه،  درهم امارات، فرانك سوئيس، كرون سوئد، كرون نرو‍ژ با نرخ خريد بالاتر از قيمت فروش در حال معامله است به طوري كه دلار آمريكا با 13151 تومان قيمت خريد و 12311 تومان قيمت فروش، لير تركيه 2089 تومان خريد و 1252 تومان فروش، درهم امارات با 2164 تومان قيمت خريد و 2148 تومان قيمت فروش،‌ در حال معامله است. 

اين درحاليست كه قاعده بازار، بالاتر بودن نرخ فروش نسبت به نرخ خريد است و بازار يا فروشنده حداقل براي خود سهمي از كارمزد يا سود فروش را قائل است و يا اگر بدون سود كارمي كند، بايد نرخ خريد و فروش يكسان باشد. 
اما ادامه اين روند كه در روزهاي قبل نيز مشاهده شده، نشان مي دهد كه عده اي با هدف جمع آوري ارز، يا افزايش عرضه ارز، نرخ خريد بالاتري را ارائه مي دهند و اين موضوع باعث مي شود كه ميزان خريد يا عرضه بيشتر باشد و فروشنده در مقايسه با نرخ خريد ظاهرا دچار زيان مي شود تا در آينده از افزايش قيمت سود ببرد.  
از سوي ديگر، ممكن است به اين معنا باشد كه  حجم خريد اين نوع ارزها بيش از ميزان فروش باشد و در نتيجه به جمع آوري يا احتكار ارز منجر خواهد شد و مي تواند در آينده منجر به كاهش عرضه برخي ارزها شود و نوعي كمبود را ايجاد كرده و باعث افزايش نرخ آن در آينده شود و سود بيشتر را فروشنده در آينده كه نرخ ها بالا مي رود خواهد برد. يعني امروز حباب ايجاد مي كند و بالاتر مي خرد تا در آينده گران تر بفروشد و سود ببرد. 

براين اساس، بانك مركزي يا نهاد نظارتي بايد توضيحي در اين مورد كسب كند كه اين اقدام به چه دليل صورت مي گيرد و چه تحول يا اتفاقي ممكن است به دنبال آن رخ دهد. آيا موجب كاهش عرضه در آينده خواهد شد و قيمت ها را بالا خواهد برد. آيا هدف گران فروختن در آينده است؟
راهكار ديگر اين است كه دولت يا بانك مركزي با استفاده از منابع خود با هدف تنظيم بازار، نرخ خريد بالاتري را اعلام مي كند تا عرضه بيشتري در بازار انجام شود اما قيمت پايين تري براي فروش ارائه مي دهد و از اين طريق،‌دامنه نوسان و اختلاف نرخ خريد و فروش را محدود مي كند و از افزايش شديد قيمت فروش جلوگيري مي كند. 
اما به هر دليل اين وضعيت ايجاد شده، مهم اين است كه اثر آن بر معاملات و بازار ارز در آينده، باعث نوسانات شديد قيمتي نشود و ارز را از دسترس نيازمندان واقعي دور نكند.  
ممكن است عده اي از اين كاهش قيمت ها استفاده كنند و ارز را جمع كنند و بعد از كاهش اثر سياست حمايتي دولت و بانك مركزي و افزايش قيمت ها، اقدام به عرضه قيمت بالاتر كنند و سود سرشار ببرند و لذا دولت و بانك مركزي بايد برنحوه كاهش قيمت ها، ميزان نوسان قيمت، اختلاف دو نرخ خريد و فروش و... نظارت كند تا بازار با ايجاد رانت، نوسان شديد قيمت ها و خسارت به فعالان اقتصادي و مردم مواجه نشود.

بايد بررسي شود كه دليل اختلاف قيمت خريد وفروش در سنا چيست و چه اثري بر بازار ارز دارد و دولت و بانك مركزي چگونه مي تواند از ايجاد رانت و نوسان در آينده بازار جلوگيري  كند

كاهش قيمت ارز و سكه در بازار 

از سوي ديگر،  به دنبال سياست جديد ورود و عرضه اسكناس توسط صرافي ها،‌ قيمت هر دلار آمريكا در بازار تهران به 12 هزار و 700 تومان  و هر يورو 14 هزار 560 تومان رسيد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی در بازار تهران با ۳۶۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه گذشته با رقم ۳ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان افت نسبت به روز شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان داد و ستد شد. از سوی دیگر،در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۲ میلیون و ۳۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۸۳ هزار تومان افت به ارزش یک میلیون و ۱۰۳ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با کاهش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه به قیمت ۶۱۲ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۶ هزار و ۴۸۰ تومان کاهش به ارزش ۳۳۶ هزار و ۷۲۰ تومان فروخته شد.

بر اساس آمار سامانه سنا، هر یورو در این سامانه ۹ هزار و ۱۶۷ تومان و هر پوند ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومان به فروش رسید، دلار آمریکا ۱۳ هزار و ۸۲ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز یک هزار و ۱۲۸ تومان قیمت خورد.

شنيده هاي خبرنگار ما حاكي است پيش بيني مي شود به دليل نزديك شدن به ايام محرم و افزايش جشن هاي عروسي شاهد افزايش قيمت طلا و سكه در بازار باشيم 


اقدامات بانک مرکزی، قیمت سکه را کاهش داد

اين در حاليست كه محمد کشتی آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از تاثیر اقدامات بانک مرکزی بر کاهش قیمت سکه خبر داد.

محمد کشتی آرای درباره کاهش قیمت سکه طی روزهای اخیر، اظهار داشت: با توجه به اقدامات اخیر بانک مرکزی و تامین ارز مورد نیاز بازار، قیمت ها رو به کاهش است. وی افزود: در همین راستا و از آنجایی که قیمت سکه متاثر از قیمت ارز است، طی روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت در این بازار هستیم.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره پیش بینی روند قیمت سکه طی روزهای آتی، گفت: در حال حاضر امکان پیش بینی قیمت ها وجود ندارد و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، به طور حتم شاهد آرامش در بازار خواهیم بود.

کشتی آرای درباره تاثیر مذاکرات روند آستانه بر قیمت سکه و همچنین شروع ماه محرم، گفت: برای اظهار نظر درباره تاثیر این مذاکرات بر قیمت سکه و طلا زود است و ایام سوگواری ماه محرم نیز تا به امروز نیز تاثیری بر بازار نداشته است.

استقبال از ورود اسکناس ارز صادراتی


همچنين رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر ضرورت نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما با بازار سوم، از مجوز بانک مرکزی به صرافی ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز به کشور استقبال کرد.

محمد لاهوتی درباره اظهارات عبدالناصر همتی ریییس کل بانک مرکزی درباره اعطای مجوز به صرافی ها و صادرکنندگان درباره ورود اسکناس ارز به کشور گفت: نکته مثبت در بحث های دیروز رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس این بود که به هر حال بانک مرکزی پذیرفت در بازار ارز فیزیکی مداخله کرده و اجازه تزریق ارز صادرکنندگان یا صرافی را صادر کرد.

وی با بیان اینکه باید این واقعیت را پذیرفت که نرخ ارز در بازار سوم، قیمت آن را تعیین می کند، اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی بتواند نظارت بر بازار ارز فیزیکی را برعهده بگیرد و صرافی ها درخواست های خُرد را تامین کنند، به طور حتم قیمت ها در بازار سوم کاهش خواهد یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه موفقیت طرح های بانک مرکزی در آن است که قیمت ارز در سامانه نیما و بازار سوم به یکدیگر نزدیک شوند، توضیح داد: موفقیت هدایت گری بانک مرکزی درباره نرخ ارز در آن خواهد بود که تفاوت نرخ ارز در بازار سوم و سامانه نیما به عنوان سامانه مرجع در تجارت بین یک تا ۲ درصد باشد.

لاهوتی درباره اینکه صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان کوچک تا چه اندازه می توانند اسکناس ارز به کشور وارد کنند، گفت: این موضوع بیشتر به نوع کالا و کشورهای هدف در صادرات بازمی گردد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: امکان اینکه صادرکننده بتواند اسکناس ارز از کشورهایی مانند عراق یا افغانستان را به کشور بیاورد وجود دارد اما این امکان درباره اروپا یا چین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و چین اجازه خروج بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن را نمی دهند، گفت: با این حال معتقدم که مجوز داده شده به صرافی ها و صادرکنندگان برای ورود اسکناس ارز نکته مثبتی است.

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه مجوز ورود اسکناس ارز به کشور باعث آرامش بازار خواهد شد، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته قیمت ارز در بازار سوم کاهنده بوده و در صورتی که روند کنونی ادامه یافته و بانک مرکزی خود را موظف به مدیریت این بازار بداند، تا هفته آینده می توانیم شرایط بهتری را شاهد باشیم.


فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها آغاز شد
 
همچنين از بانكها خبر رسيده فروش ارز مسافرتی آغاز شده و یورو با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان با ارائه مدارک به متقاضیان پرداخت می‌شود.

فروش ارز مسافرتی در شعب منتخب بانک ملی با شرایط و مدارک پیشین و با نرخ جدید، از امروز در شعب میرداماد، اسکان، مرکزی، بازار، امام حسین (ع)، هفتم تیر، استاد معین و کاشف انجام می‌شود که البته با گذشت زمان و به‌ تدریج، تعداد این شعب بیشتر خواهد شد.

 لازم به ذکر است، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است که در حال حاضر بانک ملی به عنوان نخستین بانک اقدام به پرداخت کرده است.

بر این اساس بانک ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.

همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.

در عین حال، نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی یورو بر مبنای نرخ حدود ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومانی برای هر دلار تعیین شده است. بانک ملی اعلام کرده سقف فروش اسکناس یورو به هر مسافر معادل ۵۰۰ یورو است