:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

ضرورت توسعه خدمات الکترونیکی در صنعت بیمه

با توسعه روز افزون خدمات الکترونیکی و بهره گیری از فناوری در صنعت بیمه جهان، بیمه مرکزی ایران نیز در نظر دارد تا طیف وسیعی از خدمات برخط به مشتریان در آینده ای نزدیک ارائه دهد.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
اقتصادگردان- احسان شمشیری

بر اساس اعلام ایشان انشورنیوز سایت معتبر بیمه ای در جهان، سیستم بیمه مرکزی در مدیریت، نظارت و شبکه فروش که به سنهاب شهرت دارد، زیرساختی برای خدمات برخط ارائه میدهد. کارشناسان معتقدند توسعه سنهاب بخش عمده ای از مشکلات بخش نظارت و خدمات را حل می کند. اطلاعات دقیق و دسترسی به اطلاعات، اثر عمده ای بر صنعت بیمه کشور داشته است. ما باید تحول در حوزه فناوری را سرعت بخشیم زیرا تعلل می تواند ما را از جهان عقب نگه دارد. سامانه سنهاب در ابتدا برای کنترل عملیات بیمه اجباری شکل گرفت اما به تدریج برای نظارت آنلاین بر عملکرد شرکت های بیمه و شبکه فروش صنعت بیمه مورد بهره برداری قرار گرفت. طراحی و پیاده سازی سیستم سنهاب با هدف تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت های بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرار گرفت و حاصل این بهره برداری بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت بیمه برای نظارت بیشتر و تکمیل حلقه دولت الکترونیک در وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.  بر اساس برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیک، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل در انجام عملیات بیمه الکترونیکی، نسبت به بررسی، مطالعه و سیاستگذاری روش ارائه خدمات نوین بیمه ای در چارچوب استانداردهای تجارت الکترونیکی اقدام به راه اندازی سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه کرد. ایجاد و یکپارچه سازی سامانه های اطلاعات مدیریت و عملیاتی یکی از اولویت های راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.  به همین منظور تسهیل تبادل اطلاعات با اتصال به سامانه های ارتباطی دستگاه های مرتبط و مکانیزاسیون فرآیندهای اداری و عملیاتی سازمان از جمله اهداف راهبردی این سامانه قرار گرفت.  انجام تکالیف قانونی بیمه مرکزی برای تهیه سامانه جامع نظارتی به جهت سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکت های بیمه و اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه صورت گرفت. این سامانه از نظر برون سازمانی امکان ارائه خدمات ارزش افزوده به بیمه گذاران و شرکت های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده های صنعت بیمه را میسر کرده است.  این سامانه از نظر درون سازمانی نیز تغییرات اساسی در عملکرد بیمه مرکزی ایجاد کرده است که از جمله این تغییرات می توان به مواردی شامل: حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکت های بیمه و بیمه مرکزی، مکانیزه کردن فرآیند صدور صورتحساب های اتکایی، مکانیزه کردن فرایندهای اتکایی اجباری، مکانیزه شدن فرایندهای اتکایی اختیاری، ایجاد کد منحصربه‌فرد برای هر بیمه نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه، استانداردسازی داده ها در سطح صنعت بیمه و درون‌سازمان، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست گذاری ها، تنظیم مقررات و آیین نامه های اجرایی، ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر داده های عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها، تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد، از وضعیت صنعت بیمه و برقراری امکان استعلام صحت بیمه نامه برای مردم از طریق پرتال بیمه مرکزی اشاره کرد.  سامانه سنهاب همه بخش هایی از سازمان را که به نوعی نیاز به اطلاعات صنعت بیمه برای انجام فعالیت ها و وظایف خود دارند، تحت پوشش اطلاعاتی قرارداده است. پس از راه اندازی سامانه سنهاب، اداره کل اتکایی اجباری، برای انجام فرایند دریافت بردور، کنترل بر دور و صدور صورتحساب های اتکایی اجباری در رشته‌های مختلف برای کلیه شرکت‌های بیمه از این سامانه استفاده می‌کند. به صورت وضعیت عملیات یک موسسه بیمه که اطلاعات گوناگون مرتبط با عملیات بیمه ای اتکائی توسط بیمه گر واگذارنده تنظیم و برای بیمه‌گر اتکائی ارسال می گردد، بردرو گفته می شود. نظارت فنی برای انجام امور نظارت فنی بر عملکرد شرکت‌های بیمه و نظارت بر رعایت قوانین و مقررات بیمه ای و بخشنامه ها و آیین نامه های بیمه مرکزی از سوی شرکت‌های بیمه از طریق سنهاب صورت می‌گیرد. اداره کل اتکایی اختیاری، با استفاده از این سامانه، فرایندهای مدیریت ریسک، تشکیل سبد ریسک، نگهداری و مدیریت انواع قراردادهای اتکایی واگذاری و قبولی، کنترل صورتحساب‌های واصله و صدور صورتحساب های مربوط به قراردادهای اتکایی را انجام می دهد. همچنین اداره کل نظارت بر نمایندگان و کارگزاران بیمه جهت دسترسی به اطلاعات شعب، نمایندگان و کارگزاران و کنترل عملکرد آنها از این سامانه استفاده می‌کند. با توجه به این که صنعت بیمه در دهه های گذشته  از با مشکل آمار و اطلاعات ناقص و گاه نادرست رنج می‌برد.  راه‌اندازی و تکمیل سامانه سنهاب در مسیر اطلاع‌رسانی شفاف به بیمه گذاران حرکت می کند و شرکت‌های بیمه نیز از این شفافیت اطلاعات سود می برند. تمامی مراحل خریداری، ثبت و تمدید بیمه نامه ها از طریق الکترونیکی انجام می شود و بیمه گذاران می‌توانند از طریق این سامانه آخرین اطلاعات مربوط به بیمه نامه های خود را به آسانی رصد کنند و در خصوص تمدید، فسخ قرارداد و تکمیل سبد بیمه ای خود تصمیم گیری و اقدام کنند.