:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در جلسه علنی پارلمان شهری پایتخت مطرح شد

ناتوانی از احصای تناژ پسماندهای پزشکی، مافیای طلای کثیف در تهران، دستور جهانگیری برای برخورد با مامور خطاکار

مدل مناسب جمع‌آوری زباله در کلانشهرهای مختلف کشور در حال اجراست. برخی دوستان به من می‌گویند حوزه پسماند خطرناک است و نباید در این حوزه صحبت کنید اگر ما به عنوان عضو شورا هشدار می‌گیریم، کودک ایرانی یا غیر ایرانی، اتباع قانونی یا غیرقانونی که دور از این دوربین‌هاست، چه امنیتی دارد؟
کد خبر: ۱۲۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
اقتصاد گردان -
جلسه روز گذشته شورای شهر تهران نسبت به جلسات روزهای گذشته کمی متفاوت بود. فیلم دردناکی که از دور روز پیش در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد و دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد، جلسه روز گذشته شورای شهر را نیز تحت تاثیر قرار داد. در این فیلم یک کودک زباله گرد ادعا می‌کند یکی از ماموران شهرداری تهران گوش او را با تیغ اصلاح بریده است. بعد از پخش فیلم توسط مجید فراهانی در صحن شورا بخش زیادی از تذکرات و صحبت‌های اعضای شورا به این موضوع اختصاص یافت و همه اعضا خواهان رسیدگی به این موضوع شدند. درکنار طرح این موضوع، شیوه غلط جمع‌آوری زباله که باعث ایجاد باندهای قوی و مافیای طلای کثیف شده است نیز مورد انتقاد اعضا قرار گرفت. در عین حال، خودسوزی مرد 45 ساله مقابل شهرداری تهران همزمان با برگزاری نشست علنی پارلمان شهری پایتخت روند تذکرات این پارلمان را تغییر داد. گفته شد علت این خودسوزی پلمب مغازه فرد مورد نظر بوده است.

 الهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه سوءمدیریت در حوزه پسماند، ‌حواشی اجتماعی ایجاد کرده است، گفت: وظیفه خدمات شهری بوده که شیوه جمع‌آوری زباله در شهر تهران را اصلاح کند. مسوولیت تک تک ما بوده که طی این یک سال، یک مدل جایگزین مدیریت پسماند به صحن ارایه دهیم. این کار شاید از خیلی کارهای ما که قابل احترام و مهم هم هست، در این یک سال ضروری‌تر بوده است. ما چه پاسخی به خودمان و سوگندی که در برابر مردم یاد کرده‌ایم، داریم.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر با اشاره به فیلم ویدیویی که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده بود، افزود: این فیلم یکی از تصاویر ثبت شده از این کودکان زباله‌گرد است که منتشر شده و به مساله رسانه‌ای تبدیل شده است. پس چه زمانی وضعیت پسماند تهران اصلاح می‌شود و چگونه قرار است این اتفاق بیافتد. با این سوء مدیریت در مساله پسماند، مگر می‌شود از حاشیه اجتماعی آن جلوگیری کرد، تا وقتی این کالای کثیف در کنار خیابان پهن است، منازعات باندهای اطراف آن نیز وجود دارد. اینکه بگوییم کارگر شهرداری در این کار دخیل نبوده، چیزی از مسوولیت ما کم می‌کند؟ آیا پیمانکار یا کسی که در حاشیه زباله کسب درآمد می‌کند در حوزه مسوولیت و کار ما نیست، بنابراین فکر می‌کنم اول از همه این تذکر را باید به خودمان بدهیم. آیا کسی احد و صمد محبوس در آتش را یادش هست که در کارگاه‌های بازیافت سوختند؟ این اتفاقات هنوز در کوچه‌های تهران ادامه دارد.

فخاری ادامه داد: مدل مناسب جمع‌آوری زباله در کلانشهرهای مختلف کشور در حال اجراست. برخی دوستان به من می‌گویند حوزه پسماند خطرناک است و نباید در این حوزه صحبت کنید اگر ما به عنوان عضو شورا هشدار می‌گیریم، کودک ایرانی یا غیر ایرانی، اتباع قانونی یا غیرقانونی که دور از این دوربین‌هاست، چه امنیتی دارد؟

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی نیز در رابطه با مسببان حادثه دلخراش تعرض به کودک کار تذکر داد و گفت: دیروز عوامل فاسد مافیای زباله برای مطامع و منافع مالی خود و القای ترس و نمایش قدرت بی حد و حصر فسادشان گوش یک کودک محروم و بی پناه را بریدند تا اوج‌ خیانت خود را در پیوند با بخشی از بدنه فاسد شهرداری به نمایش بگذارند. امیدوارم با اجرای دستور معاون اول رییس‌جمهور و اقدام وزیر محترم اطلاعات، فرمانده ناجا و همکاری شهردار تهران نه فقط با مسببان و قصور کنندگان موثر در بروز این واقعه برخورد شود، بلکه زمینه حذف چرخه‌های ناسالم حاکم بر بهره‌برداری اقتصادی از زباله‌های تهران نیز فراهم شود.

بعد از تذکرات اعضا درباره این دو موضوع قرار شد، تیمی برای تهیه گزارش توسط معاونت نظارتی شورا تشکیل شود. در ادامه جلسه بررسی لایحه شهرداری در خصوص اصلاحیه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفن پسماندهای ویژه پزشکی در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

درجریان بررسی این لایحه رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۰۰ مبادی تولید پسماند بیمارستانی شناسایی شده است، گفت: از این میان تنها ۲۶۰۰ مرکز با شهرداری تهران قرارداد منعقد کرده‌اند. درباره پسماندهای پزشکی صراحت قانونی وجود دارد که متولی آن وزارت بهداشت است. اما در حال حاضر مدیریت این پسماند به گردن شهرداری تهران افتاده، در حالی که به عنوان شهرداری وظیفه‌ای برای جمع‌آوری و دفن پسماندهای ویژه پزشکی نداریم. ما نه آمار تناژی از این نوع پسماند داریم و نه حتی مبادی تولید این نوع پسماند را می‌دانیم. در حال حاضر ۷۰۰۰ مبادی تولید این نوع از پسماند را شناسایی کردیم که شامل ۱۶۴ بیمارستان، آزمایشگاه و مطب پزشکی است.

 وی تاکید کرد: محیط زیست در نامه‌ای به شهرداری اعلام کرده است که هیچ بیمارستانی زباله‌های بیمارستانی را عادی و بی‌خطر نمی‌کند. ما برای جمع‌آوری این نوع از زباله‌های ویژه ۴۱ خودروی ویژه اختصاص داده‌ایم و برای هر کیلو از این نوع زباله باید۱۸۶۰ تومان دریافت کنیم.

  ناتوانی از احصای تناژ پسماندهای پزشکی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مرجع صدور مجوز حرف پزشکی، وزارت بهداشت است، افزود: متاسفانه حتی ما نمی‌توانیم تناژ تولیدی پسماندهای پزشکی را احصا کنیم. سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران تصویب کرد که زباله‌سوز پزشکی احصا شود پس از فراخوان چند شرکت برای این کار اعلام آمادگی کردند که نهایتا با یک شرکت هلندی قرارداد بسته شد و مقرر شد با قیمت ۱۲۱۰ تومان هر کیلو زباله پزشکی را از بیمارستان‌ها تحویل بگیرند، اما علت اینکه این قرارداد اجرایی نشد و به پیش نرفت، عدم تامین مالی توسط وزارت بهداشت بود که در این حوزه همکاری نمی‌کند.

  تحول در تامین مالی مدیریت شهری

در ادامه جلسه محسن هاشمی، رییس شورای شهر به شهرداری تاکید کرد که راهبرد جدیدی برای ایجاد تحول در تامین مالی و سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری تهران اتخاذ کند. هاشمی با اشاره به شرایط رکود اقتصادی، موضوع تامین مالی و سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری تهران را یک موضوع کلیدی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران در دوره جدید وارث یک بدهی ۵۵ هزار میلیارد تومانی است و چون بخش اعظمی از این بدهی مربوط به بدهی بانکی است که باید سالانه ۴ میلیارد تومان بازپرداخت شود، هزینه سنگینی است. رییس شورای شهر تهران با اشاره به مساله رکود در فرآیند توسعه شهری افزود: واقعیت این است که در دوره گذشته، فعالیت‌های عمرانی و توسعه گرا در شهرداری حالت انبساطی داشته است، بخشی از این فعالیت‌ها مانند ایجاد زیرساخت‌های حمل ونقل عمومی مثبت و لازم بوده و بخشی نیز مانند خودرو محوری و ساخت بی رویه بزرگراه‌ها و تونل‌ها در اولویت قرار نداشته و بخشی دیگر نیز مانند ساخت باغ کتاب، باغ پرندگان ونمایشگاه اقدامی مثبت بوده اما باید توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران انجام می‌شده نه با اتکا به بودجه شهرداری. طبیعی است که بخشی از بدهی مالی و بحران فعلی کمبود نقدینگی در شهرداری ناشی از سیاست‌های گذشته بوده است اما ما نباید رکود و روزمرگی فعلی در فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای شهرداری را بپذیریم.

وی با اشاره به راه‌حل‌های مختلفی برای ایجاد رونق و تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای در شهر تهران افزود: طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های عمرانی که دارای توجیه اقتصادی و مالی هستند، به‌طور نمونه می‌توان بسته سرمایه‌گذاری بخش دوم بزرگراه صیاد شیرازی در منطقه بازار را به صورتی تعریف کرد که هم از طریق عوارض بزرگراهی و هم از طریق پارکینگ‌ها و فضای تجاری حاصل از اجرای پروژه دارای توجیه اقتصادی شود. همچنین واگذاری زیرساخت‌های موجود برای بهره‌برداری سرمایه‌گذاران پروژه‌های جدید، می‌تواند در پروژه‌های نظیر مترو علاوه بر امکانات خود پروژه برخی زیرساخت‌های فعلی مورد تصدی شهرداری را برای بهره‌برداری و تامین مالی به پروژه ضمیمه کرد تا توجیه و جذابیت اقتصادی پیدا کند. هاشمی، مقررات زدایی و جذاب سازی پروژه‌ها در بخش گردشگری و تفریحی در شهر را از جمله راه‌های جذب سرمایه شهری دانست و افزود: البته همه این پیشنهادها در صورتی امکان تحقق و استقبال از سوی سرمایه‌گذاران را می‌یابد که مدیریت شهری بتواند امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات را که لازمه فعالیت‌های درازمدت اقتصادی تامین کنند و نظام تضمین سرمایه مناسبی در سیستم شهرداری تعریف شود.

دستور جهانگیری برای برخورد با مامور خطاکار

در پی انتشار گسترده فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از یک نوجوان زباله‌گرد که از برخورد خشونت‌آمیز ماموران شهرداری منطقه ٣ تهران با خود خبر داده است، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور طی نامه‌ای از وزیر اطلاعات، فرمانده نیروی انتظامی و همچنین شهردار تهران خواست تا با فوریت و جدیت مجرم را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند. دراین نامه آمده است: «جنابان آقایان علوی، اشتری و افشانی، خبر بریدن گوش فرزند عزیزمان بسیار دردناک و نگران‌کننده است. انتظار این است که موضوع با فوریت و جدیت پیگیری و فردی که این عمل خیانت‌آمیز را انجام داده است را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی نمایید.» همچنین شهردار تهران نیز با صدور دستوری خطاب به مدیران شهری ذی‌ربط خواستار پیگیری و روشن شدن ماجرای مضروب شدن کودک زحمتکش کار شد. 
در نامه محمدعلی افشانی آمده است: «پیرو دستور جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس‌جمهوری و در ادامه تذکرات قبلی اینجانب و به منظور تکمیل پیگیری‌های آغاز شده از ظهر دیروز[دوشنبه]  توسط همکاران منطقه ۳ در خصوص پیگیری فیلم منتشر شده از ضرب و جرح یک کودک زحمتکش کار، ضروری است در اسرع وقت نسبت به روشن شدن ابعاد کامل موضوع اقدام به عمل آید.
انتظار می‌رود در گام اول مشخص شود آیا ضارب از عوامل منتسب به شهرداری بوده یا خیر و در گام دوم، ضارب شناسایی و سپس به مراجع قضایی ذی‌صلاح معرفی شود.همان‌گونه که بارها در جلسات عمومی و خصوصی تاکید کرده‌ام حفظ احترام و امنیت همه شهروندان و جلب رضایت مندی آنان در چارچوب ماموریت شهرداری، از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است و انتظار می‌رود همه همکاران، پیمانکاران و شرکت‌های طرف قرارداد با حساسیت و جدیت نسبت به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند.»