:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
جزئیات بازگشت سرخابی‌ها به لیست واگذاری

تلاش مصرانه برای واگذاری سرخابی‌ها

رییس سازمان خصوصی‌سازی در نشستی که بااهالی رسانه داشت اعلام کرد که مشمولان سهام عدالت تا پایان مهر سال جاری فرصت ارسال کد شبای حساب بانکی خود را دارند. او همچنین از سه شرکتی نام برد که به سازمان خصوصی‌سازی مطالبات معوق دارند و بیان کرد که بالای 50 درصد شرکت‌های واگذار شده افزایش بهره‌وری داشته‌اند
کد خبر: ۱۲۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
اقتصاد گردان - هادی سلگی|

تلاش مجدد برای واگذاری‌ سرخابی‌ها از دیگر محورهای سخنان پوری حسینی بود.

 روز گذشته میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی اقدامات انجام شده آخرین تصمیمات اتخاذ شده این سازمان را با خبرنگاران رسانه‌ها در میان گذاشت. در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» در زمینه میزان مطالبات معوق سازمان خصوصی‌سازی گفت: خوشبختانه مطالبات معوق آنچنانی‌ای نسبت به سال‌های گذشته نداریم و سهم زیادی از کل مطالبات ما را دربرنمی گیرد.وی افزود: دو شرکت مهندسی آب و خاک پارس و گروه فولاد تنها بدهکاران بزرگ بالای 100 میلیارد تومانی سازمان خصوصی‌سازی هستند که بدهی آنها معوق مانده است.

پوری حسینی در جایی از سخنان خود راجع به موضوع مشکلات برخی از شرکت‌های واگذار شده گفت و اعلام کرد: مشکلات اقتصادی کشور غیرقابل پیش‌بینی هستند و اگر شرکتی در وضعیت نابسامان اقتصادی و تحریم دچار مشکل می‌شود ارتباطی به ارزیابی‌های کارشناسی برای شناخت اهلیت افراد خریدار ندارد.  وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تعادل در خصوص میزان بهره‌وری شرکت‌های واگذار شده، گفت: ارزیابی‌ها افزایش بهره‌وری بالای 50 درصد شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

  شرکت‌های غیرقابل واگذاری

پوری‌حسینی با بیان اینکه مطابق با مصوبات امسال هیأت واگذاری تعداد 631 بنگاه و شرکت دولتی در فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی آمده است، گفت: به نظر می‌رسد برخی از این دارایی‌ها از جمله صندوق‌های بیمه کشاورزی، قابل عرضه نبوده و یا در برخی دارایی‌ها از جمله شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی امکان واگذاری مالکیت وجود نداشته باشد و باید تنها به واگذاری مدیریت این بنگاه‌ها امیدوار بود. در عین حال برای تعجیل در واگذاری‌هایی مثل نیروگاه‌های برق که ماشین‌آلات آنها مبتنی بر نوسان نرخ ارز است، تا زمان آرام شدن بازار تلاش می‌شود تا با شیب کندی برای واگذاری اقدام شود.

وی افزود: از مجموع 631 بنگاه قابل واگذاری تاکنون 74 بنگاه عرضه و می‌توان گفت حدود 45 درصد از واگذاری‌ها با موفقیت روبرو بوده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: بزرگ‌ترین واگذاری صورت گرفته در سال جاری فروش شرکت کشت و صنعت مغان با قیمت پایه 1761 میلیارد تومان بود که به قیمت 1850 میلیارد تومان فروش رفت. در این فرایند هیأت واگذاری چنانچه قیمت پایه یک دارایی گران‌تر تعیین شده باشد و خریداری هم نداشته باشد، با اصرار بر روی قیمت، فرایند واگذاری را متوقف نمی‌کند.

وی گفت: در همین راستا با تدابیر هیأت واگذاری و ایجاد زمینه برای حضور عموم خریداران اقدام به خرد کردن دارایی‌های قابل واگذاری همچون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یا شرکت توسعه اماکن ورزشی کرده است.پوری‌حسینی با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به کمتر از 18 درصد می‌رسید افزود: با احتساب سهام ترجیحی کارکنان بنگاه‌های قابل واگذاری در دولت یازدهم میزان مشارکت عمومی برای واگذاری‌ها به 67 درصد و در دولت دوازدهم به صد در صد افزایش یافت.

   دیگر با بورس کاری نداریم

به گفته پوری حسینی آنچه در فهرست واگذاری‌ها باقی مانده شامل شرکت‌های غیربورسی و واگذاری سهام کنترلی شرکت‌هاست که در این فرایند مشکلات زیادی برای قیمت‌گذاری و همچنین انتقال مالکیت وجود دارد. بر این اساس 755 بنگاه یا سهام کنترلی از ابتدای آغاز کار سازمان خصوصی‌سازی وجود داشته که از این تعداد تنها 101 بنگاه معادل 13 درصد از کل شرکت‌های موجود تا قبل از دولت یازدهم واگذار شده است که در مجموع می‌توان گفت از 1322 بنگاه قابل واگذاری تا امروز

34 درصد عرضه شده و در سهم‌های کنترلی نیز 13 درصد از این تعداد فروش رفته است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: در دولت یازدهم 230 شرکت کنترلی و در مجموع طی 12 سال گذشته 101 شرکت کنترلی واگذار شده که حاکی از نزدیک‌تر شدن سازمان خصوصی‌سازی به پایان عمر خود دارد.

وی همچنین در ارتباط با سهام عدالت با بیان اینکه از مجموع بیش از 49 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت تاکنون 7 میلیون نفر مشمول در قید حیات اقدام به اعلام کد شبای حساب بانکی خود به سامانه سهام عدالت نکرده، ‌گفت: انتظار می‌رود با توجه به موضوع مالکیت ورقه و

آزادسازی آن بر اساس مصوبات سران سه قوه و همچنین مجلس شورای اسلامی، مالکیت سهام این دسته از مشمولان، تعیین تکلیف شود.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در عین حال انتظار می‌رود با توجه به در اختیار بودن سود نقدی سال مالی 95 این تعداد از مشمولان که معادل 7 میلیون نفر از مشمولان می‌شود مطابق با مجوز شورای اصل 44 قانون اساسی و بنا بر نظر وزیر اقتصاد در سپرده‌های بانکی و یا خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به کار گرفته شود. تا در مواعد تسویه حساب تعیین شده امکان نقد شدن آنها وجود داشته باشد.پوری‌حسینی با تاکید بر اینکه آن دسته از مشمولانی که تا پایان مهر امسال کد شبای خود را اعلام کنند از سود نقدی سال مالی 95 و همچنین سال مالی 96 برخوردار خواهند شد، عنوان کرد: پس از پایان مهر ماه واریز سود برای مشمولانی که کد شبای خود را اعلام نکردند، با تعلل و تامل زمان بری مواجه خواهد شد.وی از فوت دومیلیون نفر از مجموع مشمولان سهام عدالت سخن گفت و افزود: از 16 تیر امسال این امکان برای وراث متوفیان ایجاد شد تا از طریق دفاتر پیشخوان و حضور همگی وراث و همچنین ارایه گواهی اصل وراثت بتوانند سود سهام عدالت را دریافت کنند. این موضوع تا 4 ماه آینده ادامه خواهد داشت و احتمال می‌رود بر اساس مذاکراتی که با شورای اصل 44 قانون اساسی صورت گرفته آن دسته از وراثی که به دفاتر پیشخوان مراجعه نمی‌کنند، در نهایت سهام عدالت به ارث رسیده یا سهام عدالت وراث از آنها پس گرفته خواهد شد.رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین با بیان اینکه دوشنبه (دیروز) و سه شنبه (امروز) برای کسانی که بعد از 6 اردیبهشت ماه شماره شبای خود را وارد کرده‌اند، سود پرداخت می‌شود گفت که سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۶ نسبت به سال مالی ۱۳۹۵ بیشتر است.وی با بیان اینکه تاکنون در چهار مرحله، برای حدود ۴۰ میلیون نفر سود سهام عدالت واریز کرده‌ایم، گفت: برای مشمولین دارای سهام یک میلیون تومان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان، مشمولین دارای سهام ۵۳۲ هزار تومان مبلغ ۸۰ هزار تومان و برای کمتر و یا بیشتر از سهام ۵۳۲ هزار تومان مبلغ متناسبی را به عنوان سود واریز کرده‌ایم.رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین آزاد سازی سهام عدالت را آخرین حلقه باقیمانده از این پرونده عنوان و افزود: لایحه آزاد سازی سهام عدالت و متن پیشنهادی برای طرح در جلسه علنی مجلس تقریبا آماده شده و انتظار می‌رود در جلسه سران سه قوه ضمن تصمیم‌گیری برای آزاد سازی سهام عدالت زمینه رضایت‌مندی مشمولان این سهام در زمینه آزاد سازی فراهم شود.پوری حسینی با اشاره به سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۶، توضیح داد: به موجب مصوبات مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر تا تیرماه سال جاری، سودی که برای مشمولان سهام عدالت تقسیم و ابلاغ شده نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تقسیم سود هلدینگ خلیج فارس، شاید ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این مبلغ افزوده شود. از این رو ارزیابی می‌شود که سود سال مالی ۱۳۹۶ از سال مالی ۱۳۹۵ بیشتر خواهد بود.

   جزئیات بازگشت سرخابی‌ها به لیست واگذاری

پوری‌حسینی در ادامه این نشست با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی نیازمند کمک مجلس و سایر نهادهای نظارتی است عنوان کرد: در حالی بر تداوم روند خصوصی‌سازی در کشور تاکید می‌شود که بطور مثال برای واگذاری نیروگاه‌ها هنوز تکلیف قیمت برق مشخص نیست و یا نیاز به الزاماتی وجود دارد که بر اساس آن خصوصی‌سازی به نتیجه برسد.وی با رد شایعه انتخاب وی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه موضوع واگذاری مجدد سرخابی‌ها تا چه حد واقعیت دارد، گفت: وزیر ورزش طی تلاش‌هایی که به منظور کاهش بدهی‌ها و آماده شدن باشگاه‌های ورزشی فرهنگی پرسپولیس و استقلال صورت داده در نامه‌نگاری با ریاست جمهور عنوان کرده موضوع واگذاری سرخابی‌ها بر اساس برخی قوانین و از جمله دستورالعمل فیفا مغایرت داشته و بر لزوم واگذاری این سرخابی‌ها تاکید کرده است.در همین راستا رییس‌جمهور با تایید این پیشنهاد تاکید کرده است که باشگاه‌های مذکور در چنگ نا اهلان نیفتد. امید می‌رود مصوبه مرداد ماه سال 94 هیأت وزیران که بر فرهنگی بودن این باشگاه‌ها و عدم امکان واگذاری آنها اشاره کرده بوده دوباره لغو و بلافاصله فرایند واگذاری سرخابی‌ها در دستور کار قرار گیرند.

    ابهامات واگذاری کشت و صنعت مغان

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود برخی انتقادها پیرامون واگذاری کشت و صنعت دشت مغان و اظهارنظرها در مورد مالکیت زمین و قیمت‌گذاری این مجتمع بزرگ کشاورزی و همچنین عدم اهلیت خریدار آن پاسخ داد: پس از واگذاری این مجموعه این انتقاد وجود داشت که سازمان خصوصی‌سازی 63 هزار هکتار زمین مرغوب را به قیمت 1800 میلیارد تومان یعنی معادل متری مربعی 2800 تومان واگذار کرده است. در حالی که سازمان خصوصی‌سازی 27 هزار هکتار از این مجتمع معادل با هر متر مربع 6500 تومان را واگذار کرده است. در مناطق گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و مغان خرید و فروش زمین همواره به صورت هکتاری صورت می‌گیرد و میزان مرغوبیت و یا تعدیل قیمت‌ها بر مبنای دیمی بودن یا اینکه آبی بودن آن و همچنین موقعیت زمین در کنار جاده و سرچشمه تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در فرایند قیمت‌گذاری زمین کشت و صنعت مغان از دو کارشناس رسمی بومی و دو کارشناس رسمی غیربومی استفاده شد که مجموع برآوردهای کارشناسان معادل با هر متر مربع 5500 تومان بود اما سازمان خصوصی‌سازی آن را بالاتر از قیمت کارشناسی یعنی هر متر مربع 6500 تومان واگذار کرد. در عین حال عنوان می‌شود چرا در این مزایده که در نوبت اول مبلغ 2200 تومان تعیین شده به یک باره با کاهش روبرو شده که باید پاسخ داد مطابق با مجوزها و مصوبات واگذاری وقتی دارایی فروش نمی‌رود باید آن را کاهش داد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: سازمان خصوصی‌سازی پیش از این با اظهاراتی مبنی بر اینکه کشت و صنعت دشت مغان بیش از 1400 میلیارد تومان نمی‌ارزد مواجه بود در حالی که هم اکنون این رقم به بیش از قیمت پایه یعنی بیش از 1800 میلیارد تومان فروخته شده است. آنچه در فرایند قیمت گذاری مغان کاهش داده شده مواردی همچون برآورد اعداد و ارقام تکراری همچون تعیین 300 میلیون تومان حق‌آبه در کنار نرخ زمین آبی بوده است.پوری‌حسینی درباره موضوع اهلیت خریدار عنوان کرد: چنانچه یک شخص ورقه‌ای را از عدم اهلیت خریدار به سازمان خصوصی‌سازی نشان دهد بدون شک بررسی خواهد شد. بر اساس قوانین سازمان خصوصی‌سازی موظف است برای بررسی اهلیت به موضوع معوقات بانکی خریدار، عدم ممنوع المعامله بودن و همچنین عدم ایفای تعهدات به سازمان خصوصی‌سازی در سنوات گذشته بپردازد؛ و وقتی خریدار بر اساس رتبه‌بندی‌ها از بالاترین گریدها و قابل اعتماد است موضوع عدم اهلیت بی‌معنا خواهد بود.وی عنوان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه خریدار شرکت کشت و صنعت دشت مغان بوده که از طریق شرکت توسعه سرمایه‌گذاری تهران و تشکیل کنسرسیومی با حضور شرکت قند دزفول اقدام به خریداری50-50 این مجتمع کرده است. در حال حاضر هیچ سندو مدرکی مبنی بر فقدان اهلیت خریدار پیدا نشده و این در حالی است که حتی با وجود سفارش برخی مبنی بر بهتر بودن خریدار دوم که از همشهریان بنده و دوستان خانوادگی من است اما مطابق با پاکی و سلامت فرایند واگذاری فارغ از هر گونه پیشنهاد و سفارش انجام شد.