:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: بسته جدید ارزی باعث ايجاد آرامش در بازار شده است

افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه، دلار به کانال ۱۰ هزار تومان بازگشت

براساس آمار سامانه سنا، روز شنبه هر یورو در این سامانه ۹ هزار و ۲۸۶ تومان و هر پوند ۱۳ هزار و ۶۶۰ تومان به فروش رسید. دلار آمریکا ۱۰ هزار و ۲۵ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز به قیمت یک هزار و ۱۲۲ تومان در بازار قیمت خورد
کد خبر: ۱۲۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
اقتصاد گردان - براساس آمار سامانه سنا،  روز شنبه هر یورو در این سامانه ۹ هزار و ۲۸۶ تومان و هر پوند ۱۳ هزار و ۶۶۰ تومان به فروش رسید. دلار آمریکا ۱۰ هزار و ۲۵ تومان داد و ستد شد و هر یوآن چین نیز به قیمت یک هزار و ۱۲۲ تومان در بازار قیمت خورد.
به گزارش تعادل، در بازار طلا نيز اونس جهاني به 1201  دلار رسيده و به دنبال افزايش نرخ دلار،  قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه در بازار تهران ۳۰ هزار تومان افزایش یافت و به 4 ميليون و 40 هزار تومان رسيد تا در کانال ۴ میلیون تومان جا خوش کند.
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰ هزار تومان رشد نسبت به روز چهارشنبه به ارزش ۳ میلیون و ۶۲۶ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان افت در مدت مشابه یک میلیون و ۸۳۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز بدون تغییر به ارزش ۹۸۳ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز با افزایش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته به قیمت ۵۳۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۴۰۰ تومان رشد به ارزش ۳۰۸ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شد.

آرامش به بازارها بازگشت

همچنين پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مورد اثر بسته جديد ارزي بر بازار ارز، ضمن مثبت ارزیابی کردن نتیجه اجرای بسته جدید ارزی از سوی بانک مرکزی گفت: تغییر سیاست های بانک مرکزی باید در اجرا با جامعیت همراه باشد تا نتایج آن بر اقتصاد مشهود شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با ایبِنا با مثبت ارزیابی کردن اقدام بانک مرکزی در ارایه بسته جدید ارزی، گفت: بسته ارزی جدید دولت همزمان با تغییر رییس کل جدید بانک مرکزی فضای جدیدی در اقتصاد ایجاد کرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کلیات بسته جدید مورد تایید است البته شاید در برخی موارد اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، افزود: اجرای کامل و دقیق این بسته مهم ترین دغدغه فعلی است، البته که با سیاست قبلی مخالف بودیم و آن بسته  سیاست اقتصادی کشور را به سمت نابودی هدایت کرد.
وی با تاکید بر اینکه تغییر سیاست های بانک مرکزی باید در اجرا با جامعیت همراه باشد، تصریح کرد: زیرا در این صورت اثرات آن در کاهش التهابات، ساماندهی بازار و همچنین ایجاد آرامش در سایر بازارها مشهود خواهد شد.
پورابراهیمی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در ماه های آینده تاثیر بسته جدید ارزی دولت بیشتر نمایان خواهد شد، زیرا ما به بسته پیشنهادی جدید خوشبین هستیم. این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تجربه سپرده گذاری ارزی در ماه های اخیر و بدعهدی بانک ها در ارایه ارز افراد، گفت: این نوع سپرده گذاری در در بسته ارزی قبلی نزد بانک ها انجام می شد، اکنون بانک مرکزی متولی این حوزه است.
وی ادامه داد: مردم می توانند با اعتماد کامل همانگونه که ریال خود را سپرده گذاری می کنند در خصوص ارز نیز این اقدام را انجام دهند البته موضوعی که باعث بی اعتمادی مردم شد این بود که افراد ارز خود را سپرده گذاری کردند اما بانک ها ارز آنها را به صورت ریال آن هم با نرخ مصوب ارایه کرند که این تخلف بود.
پورابراهیمی تاکید کرد: اکنون بانک مرکزی طبق بسته جدید ارزی می گوید هر نوع ارزی سپرده گذاری شود همان باز پرداخت خواهد شد ضمن اینکه برای بازه زمانی یک ساله هم سود پرداخت خواهد شد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: امکان برداشت زودتر از یک سال سپرده ارزی نیز فراهم است با این تفاوت که در صورتی که زودتر از یک سال برداشت سپرده صورت بگیرد محاسبه سود ۴ درصد برای چند ماه سپرده گذاری شده محاسبه خواهد شد

تاثیر بسته ارزی بر بازارهای مختلف 

عضو کمیسیون عمران مجلس نيز با بی‌تاثیر خواندن اجرای بسته جدید ارزی در بازار مسکن، گفت: کاهش ارزش پول ملی، بازار مسکن و سایر بازارهای موازی را متلاطم کرده است.
سیدکمال الدین شهریاری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به تاثیرات بخشنامه ارزی بانک مرکزی بر بازارها، گفت: بسته ارزی که در آن به سپرده گذاری مردم نزد بانک مرکزی و اخذ سود سپرده اشاره شده کار خوبی است، اما متاسفانه دولت در این خصوص امتحان خوبی پس نداده است.
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال های گذشته به صادرکنندگان کالا اعلام شده بود که اگر ارز حاصل از صادرات را در بانک های داخلی سپرده گذاری کنند به آنها سود داده می شود، افزود: متاسفانه تعدادی از صادرکنندگان پس از انجام این کار در حین مطالبه ارز خود با ممانعت بانک مرکزی مواجه شده و به صورت ریال مطالبات آنها پرداخت شد.
وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان پس از بدعهدی بانک ها در دریافت ارز خود حتی راضی به دریافت ریال نیز شدند اما انتظار داشتن که به نرخ بازار ریال را در اختیارشان قرار دهند، تصریح کرد:  متاسفانه این کار نیز از سوی دولت صورت نگرفت و به نرخ مصوب دولت آن هم به صورت ریال مطالبات صادرکنندگان پرداخت شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: بدعهدی دولت در حوزه سپرده های ارزی به ضرر بسیاری از کسانی که کالا صادر کرده و ارز خود را می توانستند در بازار تبدیل کنند تمام شد. شهریاری با بیان اینکه متاسفانه دولت با این کار بی اعتمادی در جامعه ایجاد کرد که اکنون در قبال این بسته جدید معلوم نیست رویه به چه صورت باشد، گفت: دولت باید تضامین مناسب ارایه کند هر چند که تاکنون همه تضمین ها شفاهی بوده از اینرو اعتماد مردم به دولت مهم تر از هر چیزی است که متاسفانه اکنون مخدوش شده است.
وی با تاکید بر اینکه تلاطم در بازار ارز به لحاظ اقتصادی هیچ دلیلی ندارد و ما بیشتر از لحاظ روانی شاهد این وضعیت بوده ایم، افزود: بنابراین نمی توان اظهارنظر کرد که این بسته ارزی تا چه میزان می تواند به جمع آوری ارزهای سرگردان در جامعه کمک کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که تاثیر بسته ارزی بر وضعیت بازارهایی همچون مسکن به چه صورت خواهد بود؟ گفت: به نظر من تاثیری نخواهد داشت، زیرا آنچه در بازار مسکن اکنون اثرگذار است کاهش ارزش پول ملی نسبت به ارزهای معتبر جهانی است.
وی ادامه داد: بارها گفته ایم که کاهش ارزش پول ملی نه تنها باعث بالا رفتن قیمت مسکن شده بلکه در همه بخش ها باعث بالا رفتن قیمت کالاها اعم از سرمایه ای و مصرفی شده است. شهریاری گفت: در واقع مسکن را متغیرهایی در درون بخش تغییر داده که این تغییرات در این بازار در واقع تابع تغییراتی در کل اقتصاد است که شاخص های کلان وقتی دچار تغییر شوند این تغییرات در کل بخش ها طبیعی است