:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
سكه با کاهش ۴۴ هزار تومانی در كانال 4 ميليون تومان

معامله ۱.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما طی ۲۰ روز، 18 عيار 307 هزار تومان

در حالي كه نرخ خريد دلار در سامانه سنا 8 هزار تومان و نرخ فروش دلار 10 هزار تومان اعلام شده نرخ فروش يورو 9216 و پوند 13660 تومان در روز چهارشنبه معامله شده است
کد خبر: ۱۲۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
اقتصاد گردان -   اونس جهاني نيز به 1203 دلار رسيده و متاثر از قيمت دلار و اونس جهاني،  قیمت سکه بهار آزادی روز چهارشنبه در بازار تهران ۴۴ هزار تومان کاهش یافت و با رقم ۴ میلیون و یک هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰ هزار تومان افت نسبت به روز سه‌شنبه به ارزش ۳ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان داد و ستد شد.
هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۰ هزار تومان افزایش در مدت مشابه یک میلیون و ۸۴۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۰ هزار تومان رشد به ارزش ۹۸۳ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نیز با افزایش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه به قیمت ۵۲۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۸۰۰ تومان افت به ارزش ۳۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.

1.5 ميليارد دلار ظرف 20 روز

معاملات سامانه نيما مربوطه به صادرات و واردات و تجارت خارجي نيز نشان مي دهد كه حدود یک و نیم میلیارد دلار ارز در سامانه نیما طی ۲۰ روزی که از اجرایی شدن بسته جدید ارزی می‌گذرد، بین صادرکنندگان و واردکنندگان مورد معامله قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، از ابتدای سال جاری و با تغییراتی که در حوزه ارزی ایجاد شد با راه‌اندازی سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)  معاملات ارز بین گروه‌های عمده از جمله صادر کنندگان و وارد کنندگان به این سامانه وارد شد و البته صراف‌ها و بانک‌ها به عنوان واسطه‌های بین این ۲ گروه معاملات را انجام می‌دادند.
در سامانه نیما در ابتدا نرخ ۴۲۰۰ تومان و براساس سیاستی که دولت در حوزه ارز ایجاد کرد برای هر دلار تعیین و تقریبا به طور ثباتی طی چند ماه مورد معامله قرار گرفت تا اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمامی وارد کنندگان و البته خرید آن از صادر کنندگان کم حاشیه نبود و در نهایت با تغییراتی که در سیستم ارزی ایجاد و بسته جدید طی ۲۰ روز گذشته به مرحله اجرا درآمد، بازار ثانویه به طور گسترده‌تری در نیما فعال شد و تقریبا تمام صادرکنندگان به خصوص پتروشیمی‌ها به عنوان عرضه کنندگان عمده ارز وارد این سامانه شدند.
از این پس نرخ مورد معامله در سامانه نیما دیگر ۴۲۰۰ تومان نبود و این نرخ به طور خاص برای کالاهای اساسی تعیین شد و سایر گروه های کالایی با ارزی که با نرخ توافقی بین صادر کنندگان و وارد کنندگان در بازار ثانویه مورد معامله قرار می‌گیرد معاملات خود را انجام می‌دهند؛ به گونه‌ای که این نرخ برای دلار از حدود ۸ تا ۹ هزار تومان و برای یورو ۹ هزار تومان بالاتر تعیین شده بود.
اما آخرین عملکرد سامانه نیما از این حکایت دارد که در طول ۲۱ روز گذشته حجم مبادله ارز در این سیستم از حدود یک و نیم میلیارد دلار بیشتر شده و روند تغییرات قیمتی در این بازار نیز از این حکایت دارد که قیمت یوروی مورد معامله به مرور کمتر شده به گونه‌ای که اکنون نرخ یورو به کمتر از ۹هزار تومان می‌رسد.
این در حالی است که عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی از ابتدای اجرای بسته ارزی و با راه‌اندازی بازار ثانویه گفته بود که با گذشت زمان و تعمیق هر چه بیشتر بازار به تدریج نرخ‌ها نیز تعادلی خواهد شد.
در حالی در سامانه نیما در این مدت حدود یک و نیم میلیارد دلار معامله انجام شده و در بسته اول ارزی که از فاصله فروردین تا مردادماه سال جاری به اجرا درآمد گزارش‌های بانک مرکزی از این حکایت داشت که حداقل ۱۲ میلیارد دلار در این سامانه تامین ارز شده است.

ثبات نسبی بازار ارز

همچنين علی لاریجانی رییس مجلس با بیان اینکه برای تقویت صنایع تولیدی باید بودجه در گردش باشد و بانک ها در این مسیر باید واحدهای تولیدی را کمک کنند، گفت: با ایجاد بازار ثانویه ارز، ثبات نسبی در بازار ایجاد شد.
علی لاریجانی اظهار داشت: شرایط امروز کشور قدری سخت است و تلاطم ارزی قدرت تصمیم گیری را با مشکل مواجه کرده است، مجلس شورای اسلامی از ابتدا اصرار داشت که نظام ارزی کشور نمی تواند تک نرخی باشد بلکه خریدار و فروشنده ارز باید تعادلی را برای بازار ارز ایجاد کنند، اکنون بعد از جلسات هماهنگی سران قوا تصمیم برآن شده که بازار متشکل ارزی ایجاد شود که این حوزه مستمرا رصد می شود و به دنبال رفع مشکلات بخش تولید هستیم.

ایجاد تنش با محدودیت در واگذاری سکه 

همچنين يك عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ایجاد هر نوع محدودیتی در بازار سکه، تنش‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: دولت و مجلس به جای دخالت در بازار باید با عرضه و تقاضا در ایجاد تعادل در نرخ‌ها اقدام کنند.
محمود بهمنی با اشاره به اعلام وصول طرح عادی ممنوعیت واگذاری سکه بهار آزادی در مجلس، گفت: این نوع طرح ها با افزایش اعمال محدودیت های خود در بازار،  معضل آفرین هستند.
نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس، با بیان اینکه در نحوه عرضه سکه به بازار انتقادهای بسیاری وارد است، افزود: وقتی بدون هیچ محدودیتی سکه به بازار عرضه می شود نمی توان مردم را به علت خرید آن بازخواست کرد.
تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی تهیه کرده اند که براساس آن هر فرد نمی تواند بیشتر از ۱۰ قطعه سکه بهار آزادی پیش خرید کند.
بهمنی با تاکید بر اینکه باید از روز اول پیش فروش سکه با محدودیت هایی همراه می شد، تصریح کرد: اکنون نیز متناسب با شرایط بازار قیمت ها خود را تنظیم می کند.
وی ادامه داد: تحریک مردم به خرید سکه و پس از آن محدودیت در ارایه و فروش آن وضعیت بازار و قیمت ها را بدتر خواهد کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دولت باید بازار را رها کرده تا عرضه و تقاضا به مدیریت آن بپردازند، گفت: در شرایط فعلی باید اصطلاحا به دست نامرئی موجود در بازار اعتماد کرد که این یکی از واقعیت های محض است.
بهمنی با تاکید بر اینکه ایجاد محدودیت مفسده زا است، افزود: نباید اعلام محدودیت در عرضه یا فروش سکه صورت بگیرد زیرا تبعات آن بازار را متشنج تر می کند. اگر قرار بر عدم فروش سکه یا عرضه آن است دیگر نیازی به اعلام نیست زیرا این موضوع خود باعث ایجاد جو روانی در بازار خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: اعلام پیش فروش سکه به معنی این است که سکه کم بوده و با پیش فروش آن سعی در جبران این کاستی داریم از این رو به جو روانی نامساعد دامن زده می شود.
بهمنی با بیان اینکه در بازار ارز نیز سوءمدیریت های بسیاری رخ داد، گفت: بهتر است مجلس و دولت اژدهای خفته در بازار ارز و سکه را بیدار نکرده  و تنظیم نرخ ها در بازار را به حال خود رها کند زیرا با این رویه تعادل بخشی به نرخ ها آسان تر خواهد بود.


منفعت چند وجهی سپرده گذاری ارزی برای اقتصاد و مردم

همچنين سیدکمال سیدعلی درباره بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره سپرده گیری ارزی و تضمین اصل و سود آنها به ارز، اظهار داشت: جمعبندی بانک مرکزی این بوده که با اجرای این طرح ارزهایی که مردم برای حفظ ارزش پول خود خریداری کرده و در منزل نگهداری می کنند، به سیستم بانکی بازگرداند.
وی تصریح کرد: با اجرای طرح سپرده گذاری ارزی نه تنها ارز نگهداری شده در منازل به سمت سیستم بانکی خواهد آمد و از خطر مصون خواهد ماند، بلکه قدرت ارزی سیستم بانکی نیز افزایش خواهد یافت.
رییس صندوق ضمانت صادرات درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره سپرده گذاری ارزی گفت: با اجرای این بخشنامه ورود اسکناس به اقتصاد کمتر می شود و مدیریت و گردش اسکناس ارز در داخل کشور راحت تر خواهد شد.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه پرداخت سود به این حساب ها انگیزه خوبی برای جذب سپرده ها خواهد بود، افزود: نکته مهم درباره اجرای این طرح جلب اعتماد مردم است زیرا که تضمین این حساب ها با بانک مرکزی است.
رییس صندوق ضمانت صادرات، ادامه داد: بی شک با ضمانت بانک مرکزی از این حساب ها، استحکام بیشتری خواهد شد و از آنجایی که مردم تجربه قبلی مثبتی از سپرده گذاری ارزی ندارند، جلب اعتماد آنها گام اول در این خصوص است.
سیدعلی با بیان اینکه نگهداری ارز در بانک به مراتب بهتر و ایمن تر از منازل است، اظهار داشت: اگر حتی یک الی ۲ درصد ارزهای در دست مردم که بنا بر تخمین بانک مرکزی ۲۰ میلیارد دلار است، به سمت سیستم بانکی هدایت شود بسیار از مشکلات این سیستم حل خواهد شد.
وی افزود: از طرفی با توجه به تفاوت نرخ سود ریالی و نرخ سود حدااکثری ۴ درصدی این حساب ها، دیگر مشتری نگرانی از ریسک قیمت ارز ندارد.
سیدعلی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه در سایر کشورها نرخ سود، نیم تا یک درصد است و این تفاوت نرخ سود با حساب های ارزی در ایران و خارج از کشور، موجب می شود بسیاری از ارزها از خارج به سمت حساب های داخلی هدایت شود.
رییس صنوق ضمانت صادرات با اشاره به تجربه بد حاصل از سپرده گذاری ارزی در چند سال قبل، گفت: در برهه ای از زمان بانک مرکزی به تعهدات خود در مقابل مشتریان عمل نکرد و بسیاری از حساب های مشتریان با دریافت ریال افتتاح شد اما اکنون این اجازه داده نمی شود و هرکسی که ارز تحویل دهد می تواند افتتاح حساب کند و به محض تقاضا، ارز دریافت کند.
وی درباره تاثیر اجرای این طرح بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: با این اقدام به طور حتم ورود اسکناس به جامعه و اقتصاد کمتر می شود و همان میزان اسکناسی که مردم سپرده گذاری می کنند، باعث می شود تا مدیریت و گردش اسکناس در داخل کشور نیز راحت تر شود.