:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
خسارت گسترده انحصار

امضاها و قفل هاي طلایی در اقتصاد ايران؛ دولت الكترونيك راهكار مقابله با امضاها و قفل هاي طلايي

اجرای دولت الکترونیک، از بین بردن انحصارات تصمیم گیری در یک فرد یا گروه کوچک و از بین بردن ارتباطات مستقیم؛ راهکار مبارزه با امضاهای طلایی و شفاف کردن مسائل است
کد خبر: ۱۲۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
اقتصاد گردان - یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند زمینه را برای ایجاد فساد ایجاد کند، انحصار در تصمیم گیری و اقدام است. زمانی دادستان کل کشور گفته بود تمامی پرونده‌های فساد مالی در کشور با وجود تفاوت در نوع مبلغ و طریقه ارتکاب به جرم، از جنس یکسانی برخوردار هستند و به گونه‌ای در همه آنها عاملان فساد از افراد دست‌اندرکاری که دارنده امضای طلایی در دستگاه اجرایی بودند، بهره گرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، این روزها تاکید دولت بر اجرای دولت الکترونیک و حذف امضاهای طلایی بار دیگر به بحث داغی در محافل سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است. مسعود کرباسیان وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در روز استیضاح خود در مجلس با بیان اینکه وزارتخانه متبوعش پرونده های تخلف و فساد را به دور از هیاهو دنبال کرده است، گفت: ریشه های فساد را باید در امضاهای طلایی جست، به همین جهت توسعه سامانه های هوشمند مبارزه با پولشویی تسهیل شده و مجوزدهی دولت به مردم و کسب و کار را از روز نخست پیگیری کردیم.

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تاکید کرده باید اژدهای ۷ سر فساد را با همه ۱۳۰۰ امضای طلایی اش، به مسلخ برد. در کنار برخورد با مفسد، این تنها راه باقی مانده برای اصلاح فرآیندهای فسادزاست؛ انباشت پرونده در دستگاه قضا و انتظار برخورد سخت، به عنوان تنها راه مبارزه با فساد، نه منطقی است و نه نتیجه مطلوب خواهد داشت.

وی افزود: آماده ام اگر سیمای ملی وقت کافی بدهد به تشریح این فرآیندهای مافیاپرور و امضاهای طلایی فسادزا پرداخته و برای مردم توضیح دهم چگونه دولت الکترونیکی راهکاری برای جلوگیری از فساد است و چرا دولت الکترونیکی آن گونه که باید پیش نمی رود.

یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره این موضوع گفت: انحصار در هر حوزه ای باعث ایجاد فساد می شود؛ یکی از انحصارهایی که منجر به فساد می شود نیز انحصار در تصمیم و اقدام و امضاست.

وی تاکید کرد: انحصار باعث ایجاد قفل طلایی می شود و هر قفل طلایی قیمت پیدا کرده و نقطه مقابل شفافیت است؛ هر اندازه تصمیمات و مجوزها شفاف باشد، جلوی رانت و فساد گرفته خواهد شد.

این فعال اقتصادی مهم ترین بخش هایی که در آنها امضاهای طلایی وجود دارند را نظام بانکی، صادرات، واردات و شهرداری نام برد و افزود: امضاهای طلایی معمولا در جاهایی وجود دارند که اختلاف قیمت ها وجود دارد و زمینه فساد ایجاد می کند.

آل اسحاق تاکید کرد که هر اندازه نظام را شفاف کنیم تا امضای کمتری بخواهد و از دولت الکترونیک استفاده کنیم، مبارزه با فساد راحت تر خواهد شد.