:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئیس قوه قضاییه:

120 متهم مفاسد اقتصادی اخیر در بازداشت هستند

رئیس قوه قضاییه گفت: بیش از 30 کیفرخواست آماده ارجاع به دادگاه است و 120 متهم مفاسد اقتصادی اخیر نیز در بازداشت به سر می برند
کد خبر: ۱۱۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴
اقتصاد گردان - به گزارش  روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز دوشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی افزود: فعلا 4 شعبه دادگاه به صورت ویژه برای رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی تشکیل شده است. البته به دنبال این هستیم که محاکمه افراد مرتکب جرایم بزرگتر در اولویت باشد. 
وی ادامه داد: قضات مشغول واکاوی ابعاد مختلف اقدامات مجرمانه متهمان هستند و به مردم تاکید می کنم که دستگاه قضا با تمام امکانات خود بسیج شده است تا در کنار سایر وظایف روزمره خود، به این پرونده ها به صورت ویژه رسیدگی کند.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تلاش های معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور و دادستان تهران در نظارت بر رسیدگی به این پرونده ها، از برخی سوء برداشت ها ابراز تاسف و خاطرنشان کرد: واقعا انسان احساس می کند که گاهی در سخنرانی ها، مقالات و اظهارنظرها، افراط و تفریط عجیبی صورت می گیرد و سخنانی ناشی از جهل بیان می شود. 
وی افزود: مثلا وکیلی در جایی نوشته است که چرا از مقام معظم رهبری برای رسیدگی اجازه گرفته اید، خودتان برسید. این سخن نشان می دهد که اساسا موضوع استجازه را نفهمیده است. ما وظایف ذاتی در چارچوب قوانین از جمله قانون آیین دادرسی کیفری داشتیم اما با این استجازه و پاسخ مقام معظم رهبری در واقع شکل رسیدگی ها صورت خاصی به خود گرفت و علاوه بر تسریع تا حدی متمرکز شد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی دیگر از اظهارنظرها تصریح کرد: بعضی از افراد دیگر هم می گویند حالا که مقام معظم رهبری اجازه دادند، پس نتیجه رسیدگی ها چه شد؟ این افراد توجه ندارند که رسیدگی قضایی، یک کار رسانه ای نیست. در روزنامه می نویسند اعدام کنید. گویی با انشای یک جمله، امکان چنین مجازاتی وجود دارد. 
وی تاکید کرد: کار دستگاه قضایی، رسیدگی قانونی است و ابعاد مختلف یک موضوع را باید بررسی کند. به طور مثال دستگاه قضایی مسئولی را احضار می کند، او می گوید از مقام مافوق خود دستور داشته است. باید بررسی کنیم که آیا اساسا چنین مجوز و دستوری صادر شده و اگر صادر شده آیا رافع مسئولیت شخص بوده است یا خیر. همه این موارد نیاز به دقت کافی و زمان منطقی برای رسیدگی دارد.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد بدون آنکه هیچ ورود و اشرافی به موضوعات داشته باشند، اقدام به تخریب دستگاه قضایی می کنند، تاکید کرد: اجازه دهید دستگاه قضایی با ظرفیتها و امکانات خود، رسیدگی عادلانه داشته باشد. 
وی افزود: کسانی در این بازار متلاطم ارز و امور مالی، سوءاستفاده کرده اند که باید به اشد مجازات برسند و کار ما هم یافتن این افراد و برخورد با آنهاست اما نباید به صرف ایراد اتهام، به کسی ظلم کنیم. دستگاه ما یک دستگاه عدالت محور است و غایت قضای اسلامی نیز عدالت است. بنا نیست به کسی ظلم شود. مقام معظم رهبری در موردی فرمودند مراقب باشید در گیر و دار این مسائل، به کسی ظلم نشود.
آملی لاریجانی با بیان اینکه دستگاه قضایی از گذشته در خط مقدم برخورد با مفاسد اقتصادی بوده است، به مردم، مسئولان، کارشناسان و دلسوزان کشور اطمینان داد که قوه قضاییه به دور از فضاسازی های رسانه ای و جنجال های تبلیغاتی، قاطعانه و درعین حال قانونی و عادلانه به پرونده های اخیر مفاسد اقتصادی رسیدگی می کند تا هم مفسدان به اشد مجازات برسند و هم در حق کسی ظلم نشود. 
رئیس قوه قضاییه به اقدامات دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی اخیر اشاره و تصریح کرد: دستگاه قضایی حسب وظیفه ذاتی و استجازه اخیر از مقام معظم رهبری، در حال انجام اقدامات مهمی در برخورد با مفاسد اقتصادی است. 
وی ادامه داد: در اولین روزهای انتشار این اخبار و به دست آوردن اطلاعات از تخلفات صورت گرفته، در دادسرا شعب ویژه ای تشکیل شد و قضاتی نیز منحصرا برای رسیدگی به این پرونده ها تعیین شدند که در حال تلاش شبانه روزی هستند. 

 آمریکا دیگر نمی تواند 28 مرداد را در ایران تکرار کند 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سالروز کودتای ننگین آمریکایی 28 مرداد، تصریح کرد: در تاریخ، عبرت عجیبی است. آمریکایی ها دائما خط استعماری را در کشورهای دیگر دنبال می کنند و در کشور ما نیز در 28 مرداد 1332 چنین فاجعه ای را خلق کردند. 
وی افزود: اکنون در سالروز این حادثه عظیم که عبرت آموز است، گروه اقدام علیه ایران تشکیل داده اند تا به خیال خود، اقدامات علیه ایران را متمرکز کنند. غافل از اینکه مردم ما 40 سال است با همه دشمنی های آمریکا از کودتا گرفته تا تحریک اقوام و تحمیل جنگ و انواع تحریم ها و تهدیدها و در ادامه، خلق گروه های تروریستی نظیر داعش در نزدیکی مرزهای کشورمان آشنا هستند. دشمن دروغ می گوید که به دنبال تغییر نظام نیست. از ابتدا همه نیرویش را بر همین امر متمرکز کرده بود اما بارها و بارها شکست خورد.