:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نگاهی به وضعیت بازار بورس و فرابورس روز شنبه

بازگشت آرام شاخص‌هاي بورس به مدار رشد

معاملات تالار شیشه‌ای روز شنبه با رشد بیش از ۱۰۰۰ واحدی شاخص کل و رسیدن این متغیر به ۱۳۱ هزار و ۵۳۵ واحد به پایان رسید. نگاهی به آمار داد و ستدهای تالار شیشه‌ای در اولین روز معاملاتی هفته نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۱۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳
اقتصاد گردان - معاملات تالار شیشه‌ای روز شنبه با رشد بیش از ۱۰۰۰ واحدی شاخص کل و رسیدن این متغیر به ۱۳۱ هزار و ۵۳۵ واحد به پایان رسید. نگاهی به آمار داد و ستدهای تالار شیشه‌ای در اولین روز معاملاتی هفته نشان می‌دهد که همه شاخص‌های بورس در مسیر صعودی بودند. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز شنبه شاخص‌های بورس با نوسان مواجه شدند بطوری که شاخص کل با ۱۰۵۸ واحد صعود معادل ۰.۸۱ درصد به ۱۳۱ هزار ۵۳۵ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۳۱۰ واحد رشد معادل ۰.۸۱ درصد به ۳۸ هزار ۵۶۴ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۲۸۵ واحد افزایش معادل ۱.۴۹ درصد به ۱۹ هزار و ۴۲۱ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۲۰۲ واحد رشد، معادل ۱.۴۹ درصد به ۱۳ هزار و ۷۴۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۵۰ واحد رشد، معادل ۰.۶۱ درصد به ۱۳۹ هزار و ۹۴۲ واحد، شاخص بازار اول با ۷۵۷ واحد صعود معادل ۰.۸۰ درصد به ۹۶ هزار و ۲۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۲۱۶ واحد رشد معادل ۰.۸۴ درصد، به ۲۶۶ هزار و ۱۵۳ واحد رسید. از سویی دیگر دیروز نماد فولاد با (۸۱) واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی و ۶ نماد فخاس با ۳۴۱ واحد، اخابر با ۱۲۸ واحد، رانفور با ۱۱۸ واحد، همراه با ۱۱۲ واحد، مبین با ۹۲ واحد و فخوز با ۷۷ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

   افزایش شاخص صنایع

این گزارش می‌افزاید، اکثر شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای با افزایش مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع زغالسنگ با ۱۰۴ واحد رشد معادل ۵ درصد به ۲ هزار و ۱۹۲ واحد، انتشار و چاپ با ۱۱۰۶۱ واحد افزایش معادل ۴.۳۱ درصد به ۱۱ هزار و ۶۱ واحد، تامین آب، برق و گاز با ۱۳ واحد رشد معادل ۴.۱۲ درصد به ۳۲۹ واحد، انبوه سازی با ۲۴ واحد صعود معادل ۴.۰۳ درصد به ۶۲۷ واحد، لاستیک با ۷۷۶ واحد رشد، معادل ۳.۹۴ درصد به ۲۰ هزار و ۴۷۱ هزار واحد، رادیویی با ۴۱ واحد افزایش معادل ۳.۵۶ درصد به یک هزار و ۲۰۸ واحد، محصولات کاغذ با (۳۵۹) واحد کاهش معادل (۳.۲۶) درصد به ۱۰ هزار و ۶۶۸ واحد رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای فخاس، فسپا، شپترو، سبجنو، رانفور، کدما و خموتور بیشترین افزایش قیمت و نمادهای آسیا، خمحور، ولیز، چکاران، کاما، حفارس و کروی بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند. طی معاملات اولین روز هفته، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، صنایع آذرآب، بانک‌های تجارت، ملت و صادرات، کشتیرانی آریا، خدمات انفورماتیک، موتور‌سازان تراکتورسازی ایران و حق تقدم خرید سهام آن، آلومینیوم ایران، فولاد آلیاژی یزد، نفت پاسارگاد، کشتیرانی خزر، ایرکا پارت صنعت، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، صنایع خاک چینی ایران، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، گروه صنایع کاغذ پارس و فرآورده‌های سیمان شرق» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «فولاد خراسان، تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، پتروشیمی آبادان، معدنی املاح ایران، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، فرآورده‌های سیمان شرق، کروه صنعتی سپاهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، بانک کارآفرین، لیزینگ ایرانیان، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شیشه قزوین و سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران» بازگشایی شدند.

به این ترتیب، در پایان معاملات دیروز بورس، در ۱۰۰ هزار و ۳۲۵ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۲۳ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۵۰۲ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان رسید.

  آیفکس با 5 واحد صعود در ارتفاع 1505 واحدی نشست

نخستین روز معاملاتی از آخرین هفته مرداد‌ماه در حالی برای فرابورس ایران به پایان رسید که نزدیک به 707 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 894 میلیارد ریال در مجموع بازار‌های فرابورس جا‌به‌جا شد که افزایش بیش از 50 درصدی حجم و افت ارزش معاملات نسبت به روز کاری پیشین را نشان می‌دهد.

روز شنبه 27 مرداد شاخص کل فرابورس با 5 واحد افزایش به ارتفاع 1505 واحدی رسید که نماد‌های «مارون» و «هرمز» در مجموع بیش از 3 واحد تاثیر مثبت بر افزایش آیفکس برجای گذاشتند. از طرف دیگر دو نماد «ذوب» و «شراز» بیشترین تاثیر منفی را بر این نماگر داشتند و نماد‌های «سدبیر» و «کیمیا» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

معاملات اوراق بدهی در تابلو اوراق با درآمد ثابت با تغییر مالکیت 1.4 میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و 93 میلیارد ریال پیگیری شد که نماد «اخزا606» با ارزش معاملاتی بیش از 107 میلیارد ریالی و حجم معاملاتی نزدیک به 145 میلیون ورقه‌ای بیشترین حجم و ارزش را در معاملات این تابلو به خود اختصاص داد. از طرف دیگر، تابلو تسهیلات مسکن در روز گذشته میزبان داد‌و‌ستد بیش از 86 هزار ورقه به ارزش 57 میلیارد و 90 میلیون ریال بود که تسه تیر 97 با حجم معاملاتی به میزان بیش از 26 هزار ورقه به ارزش 17 میلیارد و 600 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت. همچنین رصد قیمت تسه‌ها در این تابلو حاکی از صدر‌نشینی این تسه به لحاظ بالاترین قیمت در میان سایر تسه‌ها با وجود افت 0.3 درصدی و رسیدن قیمت آن به 669 هزار ریال است. در همین حال، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بیش از 13 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 139 میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به دست شد که دو نماد «آکورد» و «اعتماد» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را از آن خود کردند.