:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

ضرب العجل یک هفته‌ای برای تعیین قیمت شمش آلومینیوم

استاندار مرکزی گفت: استان تنها یک هفته برای قیمت گذاری شمش آلومینیوم صبر می‌کند، در غیر این صورت با اهرم های خود نیاز واحدهای استان را تامین خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
اقتصادگردان- سید علی آقازاده در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در خصوص وضعیت صنایع پایین دستی آلومینیوم در استان بیان کرد: در شرایط کنونی، شرکت ایرالکو مجبور است محصولات خود را با ارز ٤٢٠٠ تومان به بورس عرضه کند که این امر چیزی جز زیان برای این شرکت به دنبال ندارد و پول بادآورده‌ای به جیب دلالان وارد میشود.

وی تصریح کرد: مجموعه استان تنها یک هفته صبر می‌کند تا قیمت منطقی برای شمش آلومینیوم در کشور تعیین شود در غیر این صورت استانداری با استفاده از اهرم‌های خود نیاز واحدهای تولیدی استان را به واسطه ذخایر آلومینیوم شرکت ایرالکو تامین خواهد کرد و بیش از این در قبال بلاتکلیفی واحدهای صنعتی صبر نخواهیم کرد.

استاندار مرکزی خواستار حضور هیاتی از استان و تشکیل جلسه با دکتر سرغینی، معاون وزیر صنعت در روز یکشنبه هفته آینده شد تا تعیین تکلیف قیمت گذاری شمش آلومینیوم انجام شود.

در این شورا سعید فرخی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی بیان کرد: طی مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته جهت تعیین قیمت شمش آلومینیوم، معاون وزیر صنعت اعلام کرد که مرحله اول قیمت گذاری شمش انجام شده است و با توجه به شرایط هفته آینده تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد که این امر به جلوگیری از رانت و عرضه شمش به تولیدکننده واقعی ختم خواهد شد.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار صدور مجوز ویژه‌ای جهت تامین نیاز آلومینیوم صنایع استان مرکزی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر کریمی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با اشاره به چالش های ایجاد شده در صنعت آلومینیوم عنوان کرد: ظرفیت مصرف آلومینیوم کشور ٥٠٠ هزار تن است که دوسوم این نیاز توسط دو شرکت ایرالکو و شرکت المهدی تامین می شود و باقی نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه مسئله ارز در کشور، رانت در زمینه عرضه آلومینیوم و اجحاف در حق تولیدکنندگان را ایجاد کرده است که ایرالکو موظف است محصولات خود را در قالب ارز ٤٢٠٠ تومانی به بورس عرضه کند، اما در این شرایط باید نیاز خود را از طریق ارز آزاد تامین کند که ایرالکو را با چالش مواجه کرده است.

کریمی با بیان اینکه دلیل ندارد که ایرالکو با تامین نیاز خود از طریق ارز آزاد و عرضه به بورس با ارز دولتی متضرر شود، گفت: در حال حاضر هزینه تولید شمش آلومینیوم توسط ایرالکو بیش از ١٥ هزار تومان است و از طرفی شرکت المهدی نیز تاکنون یک کیلوگرم آلومینیوم وارد بورس نکرده است. در این شرایط تنها ایرالکو متضرر شده است و حتی قیمت شمش آلومینیوم در بازار به ٣٠ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امروز تامین یک تریلر شمش آلومینیوم حدود ٥٠٠ میلیون تومان هزینه در پی دارد، افزود: تولیدکنندگان امکان تامین این میزان هزینه را ندارند از طرفی از طریق بورس امکان تامین نیاز آنها وجود ندارند و واردات نیز میسر نیست. اگر امروز نیاز صنایع مرتبط با آلومینیوم تامین نشود تعطیل و تعداد زیادی کارگر بیکار می شوند و باید چاره اندیشی کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شرایط کنونی باید از واحدهای تولیدی استان حمایت شود و لازم است مجوز ویژه ای صادر شود تا ایرالکو خارج از بورس با قیمت مشخص و قابل قبول طرفین نیاز واحدهای تولیدی استان را تامین کند و باید برای عبور از این خطر تهمیدات لازم در نظر گرفته شود.

کریمی در خصوص کمک و مساعدت‌های مالی دولت به شهرک صنعتی حاجی آباد جهت توسعه زیرساخت ها افزود: در برنامه ٥ ساله ششم توسعه کشور مقرر شد که ٣٠ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی واحدهای صنعتی به تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی اختصاص یابد، اما به دلیل عدم هماهنگی وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و کشور هنوز ابهاماتی در این راستا وجود دارد که اگر این ابهامات رفع شود منابع مالی پایدار برای شهرک ها به دنبال دارد .

به گزارش ایسنا، در این جلسه سید مهدی مقدسی دیگر نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خواستار توقف کامل صادرات شمش آلومینیوم با هدف رفع نیاز داخل کشور و استان، تسریع در قیمت گذاری مناسب و منطقی شمش آلومینیوم و تسهیلگری در جهت ایجاد زمینه توزیع و عرضه گسترده آلومینیوم شد.