همچنین پیشبینی می شود تا سال 2020، تعداد موارد مرگ ناشی از تصادفات رانندگی تا 65 درصد در سطح جهان و تا 80 درصد در کشورهای با درآمد کم یا متوسط افزایش یابد. این در حالی است که تا سال 2020 این میزان در کشورهای با درآمد بالا تا 30 درصد کاهش خواهد یافت. این آمار نشان میدهد اتخاذ سیاستهای مدیریتی مناسب برای کنترل حوادث رانندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
محققان دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه طرحی را با عنوان "ارائه
سیاستهای مدیریتی مناسب جهت کنترل سوانح و حوادث رانندگی در ایران به کمک
رویکرد مدلسازی پویاییشناسی سیستم" اجرایی کردهاند. این طرح توسط صندوق
حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی مورد حمایت قرار گرفت.
ارائه سیاستها و راهکارهایی در خصوص کنترل یا کاهش حوادث رانندگی در ایران
و نزدیکی به استاندارد جهانی به کمک رویکرد پویاییشناسی سیستم، هدف اصلی
از انجام این پژوهش است تا با شناسایی مسئله اصلی حوزه حوادث رانندگی در
ایران این حوادث کنترل شود.
همچنین شناسایی متغیرهای کلیدی، مهم و اثرگذار در مسئله مورد بررسی و
روابط علی- معلولی بین این متغیرها، طراحی مدل پویاییشناسی سیستم برای
مسئله مورد بررسی، شبیهسازی پیامدهای تصمیمات و گزینههای مختلف سیاستی از
دیگر اهداف پژوهش مد نظر است.
بنابراین در این مطالعه از روش مدلسازی پویاییشناسی سیستم (سیستم
دینامیک) یا SD استفاده شده است. از مزیتهای این روش این است که متغیرهای
کیفی که بسیار در سیاستگذاری حائز اهمیت هستند، وارد مدل میشوند و مدل
قادر است رفتارهای واقعی آنها را شبیهسازی کند.