:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با وجود تهدید آمریکا

ترکیه به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه می‌دهد

وزیر انرژی ترکیه یک روز پس از اینکه رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد هر کس با ایران معامله کند، با آمریکا معامله نخواهد داشت، اظهار کرد ترکیه مطابق با قرارداد تامین بلندمدت، به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
اقتصادگردان- به نقل از رویترز، ترکیه که عضو ناتو است، تقریبا برای کل نیازهای انرژی خود به ایران متکی است و ایران یکی از مهمترین تامین کنندگان گاز طبیعی و نفت آنکارا است. اگرچه پالایشگاه توپراس ترکیه خرید نفت از ایران را کاهش داده اما توقف کامل واردات انرژی تقریبا غیرممکن است.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه به شبکه خبر این کشور گفت: انتظار دارد مذاکرات آنکارا با واشنگتن در این باره دستاورد مثبتی به همراه داشته باشد.

وی به شبکه خبر ترکیه گفت: یک هیات ترکیه‌ای در حال حاضر در آمریکا بسر می‌برد و مذاکرات درباره مسائل مختلف از جمله تحریمها انجام شده است. تصور می‌کنم این مذاکرات نتیجه مثبتی داشته باشد.

یک هیات ترکیه‌ای هفته جاری برای مذاکره درباره اختلافات رو به رشد میان دو کشور به واشنگتن سفر کرده است. واشنگتن اعلام کرده دو کشور بر سر درخواست آمریکا از ترکیه برای آزادی کشیش آمریکایی همچنان اختلاف نظر دارند.

دونمز گفت: قرارداد تامین بلندمدت با جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۲۶ معتبر است و آنکارا قصد دارد طبق این قرارداد ۹.۵ میلیارد متر مکعب گاز از ایران خریداری کند. وزیر انرژی ترکیه اظهار کرد: ما به این تجارت ادامه خواهیم داد زیرا نمی‌توانیم شهروندانمان را در تاریکی بگذاریم.

حدود ۴۰ درصد از برق ترکیه با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شود.

توپراس که بزرگترین پالایشگا ترکیه است، از ماه مه خرید نفت از ایران را کاهش داده است و تحلیلگران می‌گویند این پالایشگاه احتمالا حجم پایین‌تری از نفت ایران را در ماه‌های آینده خریداری خواهد کرد.

دونمز تحریم‌ها را یک‌جانبه توصیف کرد و گفت: حتی اتحادیه اروپا نیز فوق العاده از این اقدامات به ستوه آمده است. ما تجارت قانونی انجام می‌دهیم و این امر از نظر امنیت تامین انرژی برای ما حائز اهمیت است.