:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
خبر مطالعات جدید دانشگاه کمبریج

پوشش لازم برای حوادث طبیعی تهران حداقل 109 میلیارد دلار

بر اساس مطالعات دانشگاه کمبریج انگلستان، بازارهای در حال توسعه و به خصوص بازارهای آسیایی، بیشترین خسارت را از حوادث طبیعی متحمل می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۹

04


اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه، احسان شمشیری

همچنین شهرهای تایپه، توکیو، سئول، مانیل و تهران بیشترین خسارت را از زلزله متحمل می‌شوند. در این فهرست 13 شهر جهان که بیشترین خسارت مالی را از زلزله متحمل می‌شوند، آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، درصورت وقوع یک حادثه طبیعی نظیر زلزله، سیل، توفان یا... در تهران، خسارتی بالغ بر 109 میلیارد دلار بر این شهر وارد خواهد شد.

به گزارش تعادل، بنا بر نتایج این مطالعه، شهرهای تهران پنجمین شهر پرخطر جهان، قم، بیست‌و‌پنجمین شهر پرخطر جهان، اهواز، سی‌و‌سومین شهر پرخطر جهان، شیراز، سی‌و‌چهارمین شهر پرخطر جهان، کرج، سی‌و‌ششمین شهر پرخطر جهان، کرمانشاه، سی‌و‌هفتمین شهر پرخطر جهان و تبریز، چهل‌و‌سومین شهر پرخطر جهان هستند .

این موضوع ضرورت وجود صندوق بیمه حوادث طبیعی وراه‌اندازی آن را مورد تاکید قرار می‌دهد زیرا از 43 نوع بلایای طبیعی در جهان، 33 نوع آن در ایران رخ می‌دهد بدین ترتیب ایران جزو 13 کشور بلاخیز جهان محسوب می‌شود و به لحاظ خطرپذیری حوادث طبیعی در معرض خطراتی از قبیل زلزله، سیل، توفان، رانش زمین و خسارت‌های ناشی از سنگینی برف قرار دارد. به همین خاطر سالانه به دلیل نبود ساز و کار بیمه‌ای برای مقابله با این خطرات، دولت مجبور است از طریق بودجه در قالب اعتبارات ماده 13 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بخشی از این خسارت‌ها را از طریق وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران جبران کند .

با توجه به آمار خسارت‌های اعلامی و تجربه حاصل شده از زلزله کرمانشاه و تنوع ریسک‌های رخ داده و زیان‌های مالی و بدنی قابل مشاهده پس ازاین واقعه پرسشی که در ذهن هریک از کارشناسان مطالعات ریسک ایجاد میشود این است که، آیا تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی فقط با منابع مالی و ذخایر فنی گردآوری شده آن به تنهایی پاسخگوی خسارت‌های بسیار سنگین احتمالی خواهد بود؟

ایجاد و راه‌اندازی سازوکارهای بیمه‌ای، ضمن سامان دهی و بهینه سازی اقدامات دولت در جبران خسارت‌های اینگونه حوادث می‌تواند در تامین مالی و برنامه‌ریزی برای کاهش زیان‌های ناشی از آنها نقش بسیار موثری داشته باشد .

در گذشته یکی از مقامات بیمه مرکزی گفته بود: پیشنهاد اولیه بیمه اجباری همگانی حوادث طبیعی بیش از 15 سال قبل به دولت ارایه شد اما همواره با توجه به اینکه تامین منابع مالی و نحوه مدیریت صندوق مورد سوال نمایندگان و مسوولان دولتی قرار می‌گرفت موضوع مسکوت می‌ماند و بعد از وقوع هر حادثه طبیعی در کشور مجددا موضوع برای مدتی دغدغه همگانی و دوباره به فراموشی سپرده می‌شد. اما خوشبختانه این موضوع مهم در دولت یازدهم با جدیت دنبال شد و مراحل تصویب در مجلس را گذراند. با توجه به اینکه در حال حاضر اغلب موضوعات محل اختلاف بین مجلس محترم، دولت محترم و شورای محترم نگهبان به موارد مشخصی رسیده است، امید می‌رود ایرادات شورای نگهبان در مورد این لایحه در مجلس شورای اسلامی بر طرف شود . کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با دعوت از بیمه مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی‌های اولیه را در این خصوص انجام داده و پیشنهادات لازم را برای رفع این ایرادات تهیه کرده‌اند که در جلسه‌هایی با حضور نماینده شورای محترم نگهبان، این ایرادات مورد بررسی قرار گرفته و اصلاحات لازم در حال انجام است و پیش بینی می‌شود تا قبل از پایان این دولت به تصویب نهایی برسد . در عین حال، گویا کشورهای منطقه زودتر به این نتیجه رسیده‌اند. به گزارش سایت تخصصی صنعت بیمه به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، شرکت آئون بنفیلد با ارایه مدلی جدید به بررسی تاثیرات و خسارات احتمالی مالی در صورت وقوع زمین لرزه در جهان عرب پرداخته است .

در این گزارش آمده است که تقاضا برای ارایه مدلی مربوط به بلایای طبیعی در کشورهای حوزه همکاری خلیج‌فارس افزایش یافته است که این امر تنها نتیجه رشد اقتصادی است که این منطقه در حال تجربه آن است . در این مدل ارایه شده که بر زمین لرزه متمرکز شده است به نیاز بازار توجه شده است و بیمه گران عادی و اتکایی می‌توانند با مطالعه آن نگاه دقیق‌تری به پیامدهای چنین حوادثی داشته باشند و قیمت‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای را در نظر بگیرند .

همچنین بیمه گران اتکایی منطقه با استفاده از این مدل می‌توانند محصولات خود را با دقت بیشتری انجام دهند. این مدل ارایه شده کشورهای مانند عربستان سعودی، یمن، عمان، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و کویت را در بر می‌گیرد .

بر اساس مدل آئون بنفلید، بیمه گران باید با بررسی دقیق‌تر خطرات احتمالی و بررسی شرایط موجود، محصولات بهتری را ارایه کنند چرا که وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ تمامی زیرساخت‌ها، برج‌ها و بناهای تجاری را از بین می‌برد و خسارات احتمالی غیرقابل جبرانی را باقی می‌گذارد .

 کریستینا آرنگو یکی از اعضای تیم تحقیق در این باره گفت که مدل ارایه شده از سوی ما برای دنیای عرب، بر اساس آخرین زمین لرزه‌ها و جمع‌آوری اطلاعات در منطقه تشکیل شده و درک درستی به بیمه‌گران عادی و اتکایی می‌دهد تا طبق این مدل بتوانند ریسک‌ها را به خوبی شناسایی و تجارت خود را گسترش دهند .

او ادامه داد که احتمال وقوع زمین لرزه در منطقه بسیار زیاد است و کشورهایی مانند عربستان همچنین در معرض وقوع سیل نیز هستند؛ همان‌گونه که در گذشته تجربه کرده‌اند. ما تمامی خطرات احتمالی آینده را در این مدل در نظر گرفته‌ایم. احمد راجب مدیر اجرایی آئون بنفیلد در خاورمیانه نیز گفت: مدل جدید ارایه شده به بیمه‌گران عادی و اتکایی کمک می‌کند تا تهدیدهای احتمالی را بشناسند و مطمئن شوند که در برابر تهدیدها به خوبی حمایت می‌شوند. از طرفی دیگر، در چنین شرایطی می‌توان از سهامداران و سرمایه‌ها به خوبی حفاظت کرد. این مدل همچنین فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار آنان قرار می‌دهد و به آنان اجازه می‌دهد محصولات مناسب‌تری را به بازار معرفی کنند .