:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سقف ارز مسافرتی ۵۰۰۰ یورو شد

فعالیت رسمی صرافی‌ها در بازار شروع شد، اختصاص ارز مصارف خدماتی به ۲۳ گروه

بانک مرکزی نیز فعالیت صرافی‌ها را برای معاملات در بازار آزاد در ۲۳ بخش تعریف کرده است که اهم آن ارائه ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی، فرصت مطالعاتی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری و ... است و مسافران می‌توانند تا سقف ۵۰۰۰ یورو برای سفر به کشورهای خارجی ارز خریداری کنند / افزايش قيمت طلا و ارز در بازار، يورو 10770 تومان، سكه ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار تومان و 18 عيار 257 هزار تومان
کد خبر: ۱۱۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵
اقتصاد گردان -  با ابلاغ دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها در بازار آزاد، به طور رسمی شروع معاملات خود را آغاز کردند. در بسته جدید ارزی دولت که از روز سه‌شنبه اجرایی شد، صرافی‌ها فرصت دوباره‌ای برای انجام معاملات ارزی پیدا کردند؛ چرا که حدود پنج ماه پیش بر اساس سیاستی که در حوزه ارز اجرایی شد، با اعلام قاچاق بودن بازار و معاملات آن دیگر صرافی‌ها حق معامله اسکناس ارز را نداشتند. 


این در حالی است که با توقف فعالیت آنها در چارچوب ضوابط و مقررات، معاملات همچنان ادامه داشت هر چند که دیگر شفاف و رسمی نبود.
 از روز چهارشنبه با نهایی شدن دستورالعمل فعالیت آنها و ابلاغ در روز گذشته، ارائه خدمات و معاملات صرافی‌ها طبق سیاست‌های تعیین شده در بسته جدید عملیاتی می‌شود. در مرحله جدید صرافی‌ها می‌توانند طبق مصوبه هیات وزیران، در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز نیز صرفا بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر است.
با توجه به این مصوبه هیات دولت، بانک مرکزی نیز فعالیت صرافی‌ها را برای معاملات در بازار آزاد در ۲۳ بخش تعریف کرده است که اهم آن ارائه ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی، فرصت مطالعاتی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری و ... است و مسافران می‌توانند تا سقف ۵۰۰۰ یورو برای سفر به کشورهای خارجی ارز خریداری کنند.
قیمت‌گذاری در صرافی‌ها برای فروش ارز تا یک درصد بالاتر از نرخ تعیین شده در بازار ثانویه ارز است که در آن نرخ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. نرخ بازار ثانویه در روز اول اجرای بسته ارزی(سه‌شنبه) حدود ۸۹۵۰ تومان بوده و متغیر خواهد بود.
با تصمیم هیئت دولت خرید و فروش ارز از روز گذشته دوباره آزاد شد و صرافی‌ها به چرخه فعالیت بازگشتند. در راستای اجرایی شدن بسته سیاست ارزی بانک مرکزی دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز را اعلام کرد که براساس آن کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز بصورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. بر این اساس فروش ارز بصورت اسکناس ازجانب صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است و صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز بصورت اسکناس نموده و در چارچوب مصارف خدماتی به فروش رسانند البته تمامی هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.‏
مصارف خدماتی مجاز برای فروش ارز به ۲۳ مورد تقسیم‌بندی شده است که شامل مسافرتی، درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌الملی و محافل علمی وهزینه چاپ مقالات علمی، هزینه شرکت‌ در نمایشگاه‌های خارج از کشور، حق الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی، هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها و مسابقات، هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین‌المللی، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هزینه‌های شرکت‌های اعزام‌کننده زائرین به عتبات عالیات و عمره مفرده، ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، بابت رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت، شرکت‌ در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور، هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی برای شرکت‌های پستی و بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی است.
بنابراین براساس اعلام بانک مرکزی مسافران می‌توانند با ارائه بلیط- گذرنامه- ویزا (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها، از صرافی‌های مجاز ارز خریداری کنند. همچنین صرافی‌ها مجازند تا سقف معادل مبلغ ۱۰۰ یورو برای هر نفر بابت هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی ارز به متقاضیان بفروشند.

سکه طرح جدید ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار تومان 

از سوي ديگر، در معاملات بازار تهران  در روز چهارشنبه 17 مرداد 97، سکه طرح جدید به دلیل رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی با 130 هزار تومان افزایش، 3 میلیون و 466 هزار تومان و یورو با 22 تومان رشد قیمت 10 هزار و 770 تومان فروخته شد. 
اکثر فروشندگان و فعالان بازار بر این باور هستند که سکه طلا مقاومت می کند تا مبادا قیمت به زیر ۳ میلیون تومان برسد به همین دلیل نرخ ها افزایش یافت تا از مرز قیمتی سه میلیون تومان دور باشد.
سکه طرح جدید با 130 هزار تومان افزایش 3 میلیون و 466 هزار تومان، طرح قدیم با رشد 70 هزار تومانی 3 میلیون و 106 هزار تومان و نیم سکه با 20 هزار تومان افزایش یک میلیون و 646 هزار تومان معامله شد.
ربع سکه هم با 10 هزارتومان افزایش قیمت 852 هزار تومان درج قیمت شد و هر گرم طلای 18 عیار با 8780 تومان رشد 268 هزار و 270 تومان به فروش رسید. بهای اونس طلا در  بازار جهانی با یک دلار و 79 سنت افزایش 1211 دلار و 93 سنت شد. هر قطعه سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان کاهش ۴۷۱ هزار تومان معامله شد.
در بازار ارز، نيز  یورو با 22 تومان افزایش 10 هزار و ۷۷۰ تومان، پوند 11 هزار و 995 تومان و درهم 2496 تومان است. در حالیکه بهای یورو 22 تومان نسبت به روز گذشته بیشتر است اما پوند 40 تومان و درهم 74 تومان در مقایسه با دیروز کاهش قیمت داشته است.
در بازار ارز رسمي، هر دلار آمریکا بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته با قیمت ۴۲۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر یورو با ۴۵ تومان افزایش قیمت ۴  هزار و ۸۸۰ تومان و هر پوند نیز با ۳ تومان افزایش ۵ هزار و ۴۳۸ تومان ارزش‌گذاری شد.

  تاثیر بسته جدید ارزی بر بازار سکه

از سوي ديگر، رییس اتحادیه فروشندگان طلا  گفت: اگر دولت سیاست‌های خود را مدیریت و به تعهداتش به موقع و درست عمل کند، طبیعتا بسته جدید ارزی اثرگذار خواهد بود. اما اگر همچون گذشته سیاست ها به موقع و مدیریت شده نباشند، بدون اثر خواهد بود و التهاب مجدد پیش می‌آید. روند کاهشی قیمت تا جایی می‌تواند ادامه‌دار باشد که قیمت سکه با قیمت طلا یکسان شود انتظار داریم که این اتفاق بیفتد.
وي افزود: طلا سیر معمول خود را طی می‌کند و تقریبا با قیمت‌های جهانی برابر است اما سکه حباب دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود.
ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت‌ها در بازار طلا و سکه همچون روند با ثبات و کاهشی در پیش گرفته است. سکه تمام طرح جدید سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شده است.: قیمت سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و ربع سکه نیز ۸۵۰ هزار تومان خرید و فروش شده است. سکه گرمی ۴۶۰ هزار تومان قیمت دارد و هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار هم  ۲۶۵ هزار و ۴۵۰ تومان در طلافروشی‌ها داد و ستد می‌شود.

قیمت طلا افزایش یافت

قيمت اونس جهاني طلا كه از 1350 دلار در دو ماه پيش، به زير 1210 دلار رسيده بود بار ديگر در روند صعودي قرار گرفته و 1212 دلار شده است. قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا در پی افت ارزش دلار آمریکا در برابر یوان چین که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، افزایش یافت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۲۱۳.۵۶ دلار رسید..
در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۲۲۱.۷۰ دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار با ۳۰ سنت یا ۰.۰۲ درصد افزایش، در ۱۲۱۸ دلار بسته شد.
یک معامله‌گر مقیم هنگ کنگ گفت: دلار در برابر یوان در معاملات روز جاری با کاهش روبرو شد و اندکی تقاضا برای خرید طلا شکل گرفت.
بدنبال اقدامات اخیر بانک مرکزی چین برای تقویت ارزش یوان و صعود معاملات سهام، ارزش یوان به بالاترین حد یک هفته اخیر در برابر دلار آمریکا رسید.
دلار با تخفیف یافتن نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنشهای تجاری، در برابر سبدی از شش ارز بزرگ در معاملات روز جاری ۰.۱ درصد افت کرد.
دلار ضعیف طلا را که به این ارز قیمت گذاری می‌شود برای دارندگان سایر ارزها ارزانتر می‌کند.
در این بین بازارهای سهام آسیا روز چهارشنبه در واکنش به درآمدهای بالاتر وال استریت و انتظارات برای تدابیر محرک مالی چین برای رفع نگرانیها نسبت به تشدید اختلاف تجاری آمریکا و چین، صعود کردند.
بر اساس گزارش رویترز، دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد این کشور از ۲۳ اوت تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار را آغاز خواهد کرد.
ذخایر طلای "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز سه شنبه ۰.۱۵ درصد کاهش یافت و به ۷۸۷.۵۳ تن رسید.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۱۵.۴۰ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، ۸۲۶.۹۹ دلار معامله شد. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد افزایش، به ۹۱۳.۳۰ دلار رسید.