:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

زمزمه‌های وزارت نیرو برای اصلاح قیمت آب

مدتی است که مسوولان وزارت نیرو در تمام محافل صحبت از لزوم اصلاح تعرفه آب و برق می‌کنند، در آخرین صحبت‌های معاون وزیر نیرو نیز حجت تمام شد و تنها راه حل رفع بحران آب در کشور اصلاح تعرفه آب تبیین شد.
کد خبر: ۱۱۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
اقتصادگردان- پیشنهاد اصلاح تعرفه آب چندی پیش از سوی وزارت نیرو به دولت مطرح شد به‌گونه‌ای که با تعیین کردن الگوی مصرف آب برای هر استان، طرحی برای افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف پیشنهاد شد و آخرین خبرها نیز گویای این است که این برنامه در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است و به احتمال بسیار زیاد به زودی عملی خواهد شد.

در همین راستا نیز عباس سروش، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه مادامی که قدر و قیمت آب را به ارزش واقعی آن نرسانیم در سرمایه‌گذاری ها دچار مشکل خواهیم بود، گفت: یکی از اقدامات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اصلاح تعرفه آب برای مشترکان پرمصرفی است که مازاد بر الگو مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به  میزان مصرف آب‌شیرین کن‌ها بر اساس قانون موجود دربرنامه ششم توسعه، اظهار کرد: برای شهرهایی که در جنوب کشور و در کنار آب هستند بر اساس قانون برنامه ششم باید ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شرب را تامین کنند که بهای تامین شده هر متر مکعب آب از آب‌شیرین کن‌ها در حال حاضر به طور میانگین بین پنج تا ۱۰ هزار تومان است که این میزان بسته به فاصله از دریا متفاوت است.

البته این صحبت ها در حالی است که هیات وزیران در مصوبه‌ای به استناد مواد یک و سه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۳۸۸ به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه‌های آب و برق را از ابتدای اردیبهشت ماه امسال بدون تغییر ساختار تعرفه‌ها هفت درصد افزایش دهد که این اتفاق نیز محقق شد.

علاوه بر این، چندی پیش نیز تعرفه آب برای مشترکان تهرانی تا هفت درصد و برای مشترکان پرمصرف تا ۱۵ درصد افزایش یافت البته این مصوبه هنوز اجرایی نشده اما نهایتا تا چند ماه آینده در قبوض مشترکان قابل رویت خواهد بود.

اختلاف قیمت تمام شده آب با آنچه که از مشترکان دریافت می شود موضوع مورد انتقاد تمام مسوولان و کارشناسان آب در تمام دوره  های زمانی بوده اما به نظر می رسد که این‌بار عزم وزارت نیرو برای حقیقی شدن قیمت ها جدی تر است.