:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها:

باروری ابرها بارندگی را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: موضوع بارورسازی ابرها یک مسئله شناخته‌شده در کل دنیا است که تاثیرات مطلوب آن نیز تاکنون شناسایی شده و نظراتی که از سوی منتقدان مطرح می‌شود، باید کارشناسی باشد.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
اقتصادگردان- فرید گلکار در واکنش به انتقادهای مطرح شده مبنی بر عدم قابلیت بارورسازی ابرها برای تولید منابع آبی اظهار کرد: در ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری جلسه‌ای بین وزیر نیرو رئیس سازمان هواشناسی و معاونان هر دو سازمان برگزار شد و پس از آن قرار بر این شد تا نشستی تخصصی با موضوع بارورسازی ابرها در ایران و جهان تشکیل شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه معاون وزیر نیرو ریاست این جلسه را بر عهده  داشت، تاکید کرد: نظرات سازمان هواشناسی در خصوص موضوع بارورسازی ابرها به طور کامل مورد نقد و بررسی قرار گرفت و تمام اعضای حاضر در جلسه تایید کردند که بارورسازی ابرها در دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به شرط فراهم بودن شرایط می‌تواند موجب افزایش بارندگی شود.

وی تصریح کرد: دو سال پیش امکان‌سنجی بارورسازی ابرها برای کل کشور توسط سازمان هواشناسی صورت گرفت و بر اساس سند ملی تدوین شده در این راستا کاملا مشخص شد که بارورسازی ابرها در چه زمانی و در چه مکانی و چه در شرایطی در کل حوزه‌های آب‌ریز ایران صورت گیرد.

وی افزود: این سناریو بر اساس نظریه سازمان جهانی هواشناسی امتیازبندی و منتشر شد که بر اساس آن نیز سازمان هواشناسی و نظارت نیرو، ناظر انجام این کار شدند. علاوه بر این در نشست برگزار شده در اردیبهشت ماه این مسئله نیز عنوان شد که هیچ روشی به تنهایی نمی‌تواند بحران آب را برطرف کند. لذا باید در ابتدا به مدیریت مصرف اهمیت داد و بعد از آن روش های دیگر را وارد مرحله اجرا کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال است که باروری ابرها در ایران و بیش از ۷۰ سال است که این فناوری در دنیا سابقه دارد، تاکید کرد: ۶۰ کشور جهان از این روش برای بارورسازی ابرها استفاده می‌کنند که هر کدام از این کشورها آب و هوای متفاوتی را دارند.

به گفته وی، این فناوری در کشورهای پیشرفته‌تر نیز دیده می‌شود. به طور مثال در ایالت متحده آمریکا ۱۱ ایالت به مسئله بارورسازی ابرها توجه کرده علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کرد که بارورسازی ابرها یک روش ارزان قیمت برای تولید آب است و به جز این روش روش دیگری نیز برای تولید آن وجود ندارد.