:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز ابلاغ شد

ریزش قیمت دلار به زير 9 هزار تومان، سكه 3 ميليون و 283 هزار تومان معامله شد

بازگشت دلار رسمي 4200 توماني با اجراي سياست هاي جديد ارزي، روز سه شنبه 16 مرداد 97، علاوه بر كاهش قيمت طلا و سكه در بازار و معامله سكه طرح جديد با نرخ 3 ميليون و 283 هزار تا 3 ميليون و 361 هزار تومان، در بازار ثانويه ارز نيز درهم با 2200 تومان، دلار با قيمت 8074 تا 8950 تومان، يورو با 9330 تومان معامله شده و خبرهاي مختلفي نيز از معامله دلار در بازار آزاد با نرخ زير 9 هزار تومان و 8800 تومان منتشر شده است
کد خبر: ۱۱۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
اقتصاد گردان -  محسن شمشيري: با اجراي سياست هاي جديد ارزي، روز سه شنبه 16 مرداد 97، علاوه بر كاهش قيمت طلا و سكه در بازار و معامله سكه طرح جديد با نرخ 3 ميليون و 283 هزار تا 3 ميليون و 361 هزار تومان، در بازار ثانويه ارز نيز درهم با 2200 تومان، دلار با قيمت 8074 تا 8950 تومان، يورو با 9330 تومان معامله شده و خبرهاي مختلفي نيز  از معامله دلار در بازار آزاد با نرخ زير 9 هزار تومان و  8800 تومان منتشر شده و براين اساس پيش بيني مي شود كه به دنبال ابلاغ دستورالعمل 8 ماده اي خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز، در  صرافي ها و بازار آزاد نيز به تدريج نرخ ها متاثر از بازار ثانويه كاهش يابد

 بانك مركزي براساس  8 معامله قطعي در سامانه نيما  اعلام كرد كه دلار با  8950، يورو 9330 و درهم 2200 تومان در سامانه نيما معامله شده است. از میان مبالغ عرضه شده 30 میلیون درهم امارات با قیمت 2200 تومان، یک میلیون یورو با قیمت 9330 تومان و 100 هزار دلار آمریکا با نرخ 8950 تومان معامله شده است.
در سامانه نیما 23 مورد عرضه، ثبت و 8 مورد معامله، قطعی شده است. از اين 23 مورد، 7 مورد توسط پتروشیمی ها بوده که همه اين 7 مورد پتروشيمي ها معامله شده‌اند.با توجه به توافقی بودن قیمت در این بازار، عرضه ها در چند نوبت، بازنگری و با قیمت های پایین تر صورت گرفته و در نهایت، معاملات قطعی شده است.جمع مبالغ عرضه شده تاکنون 6 و نیم میلیون یورو، 37 میلیون درهم امارات و 330 هزار دلار آمریکاست.
ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز 

 از سوي ديگر، بانك مركزي دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز به  شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر را ابلاغ كرد. 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در اجرای تصویب‌نامه 16 مرداد 97 هیئت وزیران، "دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز" در 8 بند ابلاغ شد. 1- خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفاً از طریق "سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)" مجاز است.2-  صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما رأساً و یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رسانند.3-  نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه "نیما" و "سنا" خواهد بود.4- خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزئی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفاً با ثبت در "سامانه نظارت ارز (سنا)" امکان‌پذیر است. 5- کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز بصورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. 6-  فروش ارز بصورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی  با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است. 7-  صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز بصورت اسکناس نموده و در چارچوب مصارف بند (6) فوق به فروش رسانند. 8-  تمامی هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.‏

کشف قیمت 2200 توماني درهم در بازار ثانویه
به گزارش فارس، در بازار ثانویه بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه کنندگان در این بازار بودند، ارز خود را به قیمت 8074 تومان فروختند.حجم معاملات در بازار ثانویه افزایش یافت و میزان عرضه و تقاضا به طور قابل توجهی افزایش یافت. بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه‌کنندگان ارز در این بازار بودند، درهم را به قیمت 2200 تومان عرضه کردند. البته تقاضا برای بهایی بالاتر از 2200 تومان هم وجود داشت.با توجه به اینکه نسبت برابری درهم به دلار 3.67 است، بنابراین ارزش بهای دلار در بازار ثانویه در اولین روز پس از ورود صادرکنندگان غیرنفتی معادل 8 هزار و 74 تومان بوده است.
روند معاملات در بازار ثانویه ادامه دارد اما با توجه به معاملات انجام شده و سهم بالای این بازار از کل معاملات، به نظر می‌رسد قیمت ارز در صرافی‌ها به تبع نرخ بازار ثانويه، کاهش یابد. پتروشیمی جم 20 میلیون درهم و پتروشیمی پردیس 16 میلیون و 500 هزار درهم، پتروشیمی شیراز 17 میلیون و 500 هزار درهم، پتروشمی زاگرس 5 میلیون یورو به نرخ 9337 تومان، ارز عرضه کرده‌اند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند سیاست های جدید ارزی سیگنال های مثبتی به بازار مخابره کرده و اثرات مثتبی داشته باشد تا جایی که علاوه بر کاهش  قیمت سکه به 3 میلیون و 361 هزار تومان، قیمت دلار نیز در حاشیه بازار به زیر 9 هزار تومان رسیده است. 

بازگشت دلار  رسمي 4200 توماني 

بانک مرکزی در اولین روز از اجرای بسته جدید ارزی، نرخ هر دلار رسمي آمریکا را با کاهشی  212 توماني معادل 4200 تومان اعلام كرد. براين اساس، نرخ ۳۹ ارز تغيير كرده و هر پوند انگلیس با ۳ هزار و ۹ ریال کاهش نسبت به روز دوشنبه  5435 تومان، هر يورو  نیز با ۲ هزار و ۴۸۴ ریال اُفت 4853.6 تومان  ارزش‌گذاری شد.
در بازار طلا نيز قیمت‌ها همچون روزهای گذشته روند کاهشی خود را طی کرد و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۷۰۰۰ تومان کاهش قیمت، حدود ۲۷۰ هزار تومان معامله شد. در بازار روز سه‌شنبه قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۲۰ هزار تومان کاهش یافت و سه میلیون و ۳۶۱ هزار تومان فروخته شد. سکه طرح جدید با افزایش ۲۸۴ هزار تومانی با رقم ۳ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۴۸ هزار تومان کاهش به ارزش ۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان داد و ستد شد.
هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۴۷ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۷۰ هزار تومان افت به ارزش ۸۴۲ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی با ۲۰ هزار تومان کاهش ۴۸۱ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ارزش ۲۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.
طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر ، سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۵۱ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۳۱۱ هزار تومان و ربع سکه ۸۳۶ هزار تومان قیمت داشت.همچنین هر قطعه سکه گرمی ۴۸۱ هزار تومان به فروش رسید و هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز که به صورت آب شده خرید و فروش می‌شود، یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد. در بازار جهانی نیز هر اونس طلا ۱۲۱۳ دلار داد و ستد شده است.

دور دوم تحویل سکه‌های پیش فروش شده از ۱۷ مرداد 
از سوي ديگر، دور دوم تحویل سکه‌های پیش فروش شده از ۱۷ مرداد آغاز مي شود.  در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه تمام بهار آزادی در این دوره پیش فروش شده که تحویل داده می‌شود. سکه‌ها به بانک ملی تحویل شده و تمام شعب منتخب بانک ملی از صبح روز چهارشنبه آماده تحویل سکه‌های پیش فروش شده هستند. دریافت کنندگان سکه های پیش فروش شده با داشتن کارت شناسایی و رسید خرید می توانند سکه های خود راتحویل بگیرند.
کسانی که شش ماه پیش هفدهم اسفند ۹۶ ثبت نام کرده اند موعد تحویل سکه هایشان است و ترتیب این روند برای افراد ثبت نام کننده در تاریخ های دیگر ادامه دارد. این سکه ها به قیمت یک میلیون تومان پیش فروش شده است. دور قبل تحویل سکه‌های پیش فروشی از ۲۶ تیرماه آغاز شد و کسانی که از ۲۶ فروردین ماه سکه بهار آزادی با سررسید سه ماهه را پیش خرید کرده اند، سکه های خود را دریافت کردند.
بازگشت صرافي ها پس از 115 روز
با تصمیم دولت، صرافی‌ها پس از ۱۱۵ روز دوری از اقتصاد کشور دوباره به عرصه خرید و فروش ارز بازمی‌گردند که این اتفاق با واکنش مثبت بازار همراه بوده است.
۲۳ فروردین ماه سال جاری با تصمیم دولت و ابلاغ بخشنامه توسط بانک مرکزی خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌ها ممنوع اعلام شد و هر نوع مبادله ارز در بازار آزاد از این تاریخ قاچاق به شمار می‌رفت. اما با اتخاذ تصمیمات جدید توسط سران سه‌قوه فعالیت صرافی‌ها پس از ۱۱۵ روز وقفه دوباره  آغاز می‌شود و دولت تصمیم گرفته صرافان را دوباره به چرخه خرید و فروش فیزیکی ارز بازگرداند.
برای فعالیت صرافی‌ها قوانین جدیدی نیز در نظر گرفته شده است. بر اساس مصوبه دولت، تمامی صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. بر این اساس، فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.
این مصوبه همچنین، ورود اسکناس ارز به کشور را آزاد کرده است؛ به نحوی که ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.
رییس کل بانک مرکزی نیز درباره فعالیت صرافی‌ها گفته است ارز مورد نیاز مردم در حد نیازهای خرد از طریق صرافی‌ها تامین خواهد شد و نرخ ارز در صرافی ها حدود ۵ درصد با بازار ثانویه تفاوت خواهد داشت.
بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که بازار نیز از زمان اعلام تغییر مقررات ارزی و آزاد شدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها در کنار راه‌اندازی بازار ثانویه واکنش مثبتی به این تحولات داشته و نرخ دلار که تا حدود ۱۲ هزار تومان نیز بالا رفته بود، در بازار به کانال ۹ هزار تومان ریزش کرد. رفع محدودیت خرید و فروش ارز موجب شده بازار به سمت تعادل در عرضه و تقاضا حرکت کند و همین امر زمینه‌ساز کاهش قیمت ارز در بازار شده است. اين در حاليست كه  از کانون صرافان خبر رسیده، طی جلساتی که با بانک مرکزی داشته‌اند، آیین نامه مربوط به اجرای ضوابط دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها در قالب بسته جدید ارزی اجرایی ‌شود.