:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

مشکلات حمل بار درون شهری و مصائب وانت بارها و طرح ترافیک

این روزها طرح آرم ترافیک هزینه های‌هنگفتی را برای فعالان حوزه حمل و نقل شهری به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۱۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
اقتصادگردان- از این رو یک فعال صنفی می‌گوید که در این شرایط سخت اقتصادی طرح جدید مدیران شهرداری برای آرم‌های طرح ترافیک جریمه‌های سنگین و میلیونی را برای صنف وانت بار به همراه داشته است. بازرس سابق صنف وانت بار و پیک موتور درباره سرنوشت آرم‌های طرح ترافیک به بازار و تجارت گفت: چند وقتی است که اعضای صنف وانت بار در زمینه اخذ آرم‌های طرح ترافیک با سرگردانی‌های عدیده‌ای مواجه هستند که دلیل این موضوع  هم به اختلاف نظرها میان شهرداری و این صنف باز  می‌گردد. به‌واقع از چندین سال گذشته تاکنون شهرداری قصد دارد تا اتحادیه‌های صنفی در حوزه حمل و نقل کالا را تحت پوشش خود قرار دهد. شهرداران معتقدند که براساس ماده 37 و 38 آیینه‌نامه اجرایی راهنمایی و رانندگی موظف هستند تا اتحادیه‌های حمل و نقل بار و کالای درون شهری را ساماندهی کنند.
داوود محمدی اظهار کرد: در گذشته برای اخذ آرم طرح ترافیک اعضا مبلغی را برای تردد خودرو در  کل فصول سال واریز می‌کردند اما امسال تصمیم گرفته شد طرح جدیدی را به معرض آزمایش بگذارند. در این طرح تصمیم گرفته شد که اعضا صنف وانت بار به مقدار زمانی که در درون محدوده طرح ترافیک هستید، میزان  مبالغ را پرداخت کنند. در وهله نخست این تصمیم نظر اعضا را به خود جلب کرد اما در دراز مدت این طرح جرایم سنگینی را برای وانت بارها به همراه داشت.
او در ادامه افزود: یک وانت بار که سرمایه خودرویی‌اش تنها سه میلیون تومان ارزش دارد باید برای دریافت آرم طرح ترافیک مبلغی بین 600 تا شش میلیون و 800 هزار تومان برای شارژ آرم خود واریز کند. به واقع هدف از اجرای این طرح اعمال فشار به اصناف است تا مدیران شهرداری بتوانند این اتحادیه را تحت پوشش خود قرار دهند. درحالی که در اساسنامه اتحادیه تاکسی بار و پیک موتوری آمده که وانت بارها نیز همانند تاکسی باید از خدمات یکسانی برخوردار و آرم طرح ترافیک را داشته باشند. معتقدیم چنانچه این روند پا برجا باشد تعرفه قیمتی وانت بارها نیز روند افزایشی به خود خواهد گرفت که در نهایت این موضوع می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را برای کلیه خدمات اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته باشد.
این فعالان صنفی درباره مطالبات اعضای این صنف گفت: در این شرایط زمانی عمده ترین مطالبات ما تقاضای پلاک عمومی «ت» است. به هرحال قشر تاکسی و وانت بار هر کدام به نوبه خود خود یک نوع خدمات را انجام می‌دهند؛ چرا که باید اشاره کرد در این شرایط دریافت آرم طرح ترافیک معقولانه نیست و صرفه اقتصادی هم ندارند.