:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
این همه کارت بانکی در جیب و کیف ما چه می‌کند

چالش‌ مشتریان با اتلاف وقت در شعب

در شرایطی که بانک‌های جهان به سمت گسترش ارتباطات و فناوری نوین الکترونیکی حرکت می‌کنند و در عین حال بانکداری شعبه هم از رونق نیفتاده و نیازهای مختلف مشتریان را تامین می‌کنند، و خدمات دهی اینترنتی بانکی و همر اه بانک‌ها با خدمات نوین بانکداری نیز در حال گسترش است متاسفانه در برخی شعب بانک‌های ایران همچنان مشتریان و کاربران خدمات بانکی روزانه با مشکلات مختلفی روبرو هستند و از کمبود پول نقد گرفته تا قطعی برق و مشکلات حواله از این بانک به آن بانک، مشتریان را با ساعت‌ها اتلاف وقت مواجه می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
اقتصاد گردان


اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه، احسان شمشیری

به گزارش تعادل، اگرچه در شرایط کنونی کشور با قطع مکرر برق مواجه است و سرعت اینترنت نیز کند است اما بانک‌ها، از خصوصی تا دولتی نیز امکان ارائه خدمات بدون اشکال را ندارند و اگرچه همواره خدمات الکترونیکی امن و آسان و آنلاین را معرفی و تبلیغ می‌کنند و برای کوچک‌ترین خدمت‌رسانی نیز از مردم پول دریافت می‌کنند با این حال خدمات الکترونیک و شعب آنها راضی‌کننده نبوده است و مشتریان ساعت‌ها در بانک با مشکل روبرو هستند و از ساعت 1.30 ظهر نیز درب شعب بسته می‌شود.

به عنوان مثال، برای تعویض کارت بانکی و تمدید آن ساعت‌ها وقت تلف می‌شود. بانک‌ها ملزم به دریافت استعلام از ثبت احوال هستند و کارمندان بانکی معتقدند سایت ثبت احوال بسیار کند کار می‌کند و متصدیان امور بانکی نمی‌توانند با سرعت کار کنند و همین موضوع باعث می‌شود که تمدید کارت با روزها و ساعت‌ها اتلاف وقت مشتری همراه شود.

مشتری برای دریافت یک عابر بانک ساده باید چندروزی معطل شود تا برق بانک وصل باشد و سیستم داخل بانک نیز همزمان با سیستم ثبت احوال فعال باشند و همه دست به دست هم بدهند و سرانجام استعلام ثبت احوال دریافت شود و بانک بتواند کارت را صادر کند. حتی برای درج چند کلمه روی کارت هدیه نیز باید با شبکه بانک ارتباط بگیرند و تایید شود تا بالاخره متصدی بتواند از کارت مورد نظر پرینت بگیرد و این موضوع ساعت‌ها وقت می‌برد.

 دریافت اسکناس نقد

مشکل دیگری که مشتریان بانک‌ها با آن مواجه هستند دریافت اسکناس نقد با ارقام بالای یک میلیون تومان است زیرا با مراجعه به شعب برای دریافت پول با عدم وجود اسکناس مواجه می‌شوند و در صورت اصرار مشتری نهایتا شعب با ارائه ایران چک‌های 50 هزار تومانی پول مورد نظر را به مشتری می‌دهند و در نتیجه مشتری برای انتقال پول نقد به کسب وکار خود یا پرداخت به دیگران مجبور است از حواله‌های بین بانکی استفاده کند و این موضوع نیز به ساعت‌ها اتلاف وقت، دریافت چک رمزدار بین بانکی و مراجعه به بانک دیگر و انجام کارها نیاز دارد. در شرایطی که سقف کارت به کارت 3میلیون تومان است و این سقف در حساب‌های خود یک بانک 10 میلیون تومان است، کاربر بانک مجبور است برای گرفتن گردش حساب خود یا انتقال پول بیشتر، حضوری به شعب بانک مراجعه کند و بعد از صرف وقت و هزینه، باید برای گرفتن پرینت حساب خود 2000تومان نیز پرداخت کند. اگر چه در گرانی‌های این روزها به چشم نمی‌آید اما نکته اینجاست که برای دریافت آن هیچ رسیدی به مشتری داده نمی‌شود.

از سوی دیگر، دریافت مبلغ نقد نیز از عابر بانک‌ها به میزان 200 هزار تومان است و افراد برای دریافت مبالغ یک تا چند میلیون باید از کارت‌های مختلف طی روزهای مختلف استفاده کنند تا بالاخره بتوانند پول مورد نظر را دریافت کنند و مثلا اقساط دفترچه‌های قدیمی بانک‌های مختلف را بپردازند یا بیمه خودروی خود را بدهند. برخی موسسات نیز حاضر نیستند که با تراکنش پول دریافت کنند چون چند ساعت یا 24 ساعت وقت لازم است و همین مسائل نیز باعث شده که مشتری به جای استفاده از کارت خوان به عابر بانک‌ها مراجعه کند و پول شرکت‌ها و موسسات خدمات‌دهنده مثل شرکت‌های بیمه را پرداخت کند.

خدمات غیر حضوری برای کاربران در اغلب بانک‌ها مشکل‌ساز است و هر بانکی که بتواند مشکلات را حل کند مطمئنا با تعداد مشتریان بیشتری مواجه خواهد بود اما اگر بانک‌ها نوع خدمات حضوری و همچنین ارتباط بانک‌ها با یکدیگر را بهتر نکنند، عملا کارایی بانک و مشتری و گردش مالی اقتصاد و بانک‌ها با مشکلات و چالش‌های بیشتری همراه خواهد شد. لذا در اقتصادی که با تورم و ارقام درشت پرداخت برای خرید کالا و خدمات مواجه است و ارزش پول با چهار صفر اضافه همراه است نمی‌توان با محدودیت ایجاد کردن مشکلات را کم کرد و باید هر چه سریعتر ارقام اسکناس‌ها اصلاح شود و خودپردازها ارقام اسکناس درشت‌تری را به مشتری بدهند و سقف 200 هزار تومان نیز افزایش یابد.

روش‌های بسیاری در بانک‌های جهان وجود دارد که در وقت و هزینه مردم صرفه‌جویی می‌کند اما در ایران با گذشت چندین سال از آمدن اینترنت بانک و نرم افزار همراه بانک، هنوز هم مردم باید برای گرفتن خدمات بانکی به بانک‌ها مراجعه ‌کنند و وقت و هزینه فراوانی را صرف کنند تا کار آنها انجام شود. هر بانک یک حساب و یک کارت دارد و مشتری به دلیل نارسایی ارتباط حساب خود با مراکز خدمات‌دهنده باید انواع کارت‌های بانکی را در جیب خود داشته باشد. هرچند سال یک‌بار باید کارت را تمدید کند و پول بدهد، هر کارت با رمز و شماره و سریال‌های مختلف همراه است و همه این کارت‌ها و خدمات یکجا جمع نشده است.

درحالی که با یک کارت کشوری می‌توان تمام حساب‌های بانکی، ورود به فروشگاه‌ها، پرداخت مالیات، دریافت خدمات مختلف، گواهینامه رانندگی و... را یکجا جمع کرد.

با این همه کارت بانکی، گواهینامه، کارت ملی، کارت پرسنلی و شناسایی مربوط به شغل و حرفه و تخصص، کارت ماشین، بیمه خودرو و... که در جیب و کیف خود داریم و این همه رمز و شماره که باید به یاد داشته باشیم و با این همه دسته کلید و سوئیچ و ریموت کنترل و... عملا به یک کیف پول بزرگ تبدیل شده‌ایم که هر روز باید تمام آنها را حمل کنیم تا بتوانیم مبلغ مورد نظر را دریافت یا پرداخت کنیم و کارهای روزمره را انجام دهیم و جالب این است که با این همه کارت بانکی و... باز هم برخی کارها به مدارک دیگری نیاز دارد.